پیلینگ پوست از جمله روش های لایه برداری است که با برداشت پوست آسیب دیده و تحریک تولید پوست جدید، موجب جوان تر و صاف تر شدن ظاهر پوست می گردد.

دروانا:

پیلینگ پوست چیست؟

پیلینگ پوست یا همان پیلینگ شیمیایی پوست یک روش لایه برداری از پوست است که از یک محلول شیمیایی و برداشت لایه های آسیب دیده خارجی برای بهبود و صاف کردن بافت پوست صورت استفاده می کند. متخصصین پوست فرمول محلول پیلینگ پوست را بر اساس نیازهای شما تعیین می کنند. پیلینگ پوست صورت راهی برای افرایش رشد لایه جدید پوست است که صاف تر و جوان تر خواهد بود.

پیلینگ پوست: آیا شما کاندید مناسبی هستید؟

پیلینگ پوست اغلب به دلایل زیبایی (بهبود ظاهر و اعتماد به نفس) انجام می گیرد اما پیلینگ پوست صورت برای برداشت توده های پوستی پیش سرطانی یا صاف کردن اسکارهای آکنه صورت نیز انجام می شود. بهترین راه برای تعیین این که شما کاندید مناسبی برای پیلینگ پوست هستید یا خیر مشاوره با پزشک متخصص پوست است. پیلینگ پوست صورت گزینه مناسبی خواهد بود اگر شما:

  • از لحاظ جسمی سالم باشید.
  • دچار پیری پوست خفیف، متوسط یا شدید باشید.
  • توده های پوستی یا اسکارهای آکنه صورت داشته باشید.
  • انتظارات خاص اما واقعی از بهبود ظاهر خود توسط پیلینگ پوست داشته باشید.

پیلینگ پوست: چگونه برای این روش آماده می شوید؟

آمادگی برای روش پیلینگ پوست به نوع پیلینگ پوستی که انجام می دهید بستگی دارد. پزشک شما ممکن است استفاده از داروی نسخه ای رتین آ که از ویتامین آ به دست آماده است را قبل از پیلینگ پوست صورت توصیه کند. این دارو لایه سطحی پوست شما را یک دست کرده و امکان نفوذ عمیق تر و برابر تر محلول پیلینگ پوست را فراهم می کند. اگر پوست شما نتواند استفاده از داروی رتین آ قبل از روش پیلینگ پوست را تحمل کند، کرم دیگری جایگزین آن می شود.

هیدروکینون یک عامل روشن کننده پوستی است که برخی مواقع در ترکیب با رتین آ قبل از پیلینگ پوست صورت استفاده می شود خصوصا اگر شما دچار لکه های پوستی یا مشکلات پیگمنتاسیونی باشید. این نوع از درمان ممکن است یک ماه یا بیشتر قبل از انجام روش پیلینگ پوست، انجام شود.

اگر از محلول فنول یا تری کلرواستیک اسید برای پیلینگ پوست استفاده کرده اید، بهتر است از کسی بخواهید شما را به منزل ببرد و برای یک یا دو روز بعد از آن کنار شما بماند. پیلینگ پوست اغلب به کمک بی حسی موضعی و داروی آرام بخش انجام می شود. آمادگی برای روش پیلینگ پوست همچنین شامل موارد زیر می باشد:

  • تست های آزمایشگاهی یا ارزیابی بالینی
  • مصرف برخی داروها یا تنظیم دوز داروهای مصرفی
  • ترک سیگار به منظور دستیابی به نتایج بهتر بعد از پیلینگ پوست صورت

پیلینگ پوست: نحوه انجام

پیلینگ پوست عموما به صورت یک روش سرپایی انجام می گیرد. در صورتی که در تمام صورت از محلول تری کلرواستیک اسید استفاده شود، روش پیلینگ پوست به 30 دقیقه زمان نیاز دارد. پیلینگ پوست صورت با فنول اغلب به یک تا دو ساعت زمان نیاز دارد؛ در حالی که پیلینگ پوست نواحی کوچکی از صورت مانند بالای لب با فنول در 10 تا 15 دقیقه انجام می گیرد. قبل از روش پیلینگ پوست، پوست کاملا با عاملی که روغن اضافی را برمی دارد تمیز می شود و محافظی بر روی چشم ها و موها قرار ی گیرد. یک یا تعداد بیشتری از محلول های پیلینگ پوست شامل گلایکولیک اسید، تری کلرواستیک اسید، سالیسیلیک اسید، لاکتیک اسید یا کربولیک اسید بر اساس نیاز های شما برای پیلینگ پوست به کار می روند.

در طول پیلینگ پوست صورت، پزشک محلول را به نواحی کوچک پوست می مالد. این کار زخم کنترل شده ای ایجاد می کند که امکان تولید پوست جدید را فراهم می نماید. در طول روش پیلینگ پوست، بیشتر بیماران احساس گرمی یا داغی بر روی پوست خود دارند که 5 تا 10 دقیقه به طول انجامیده و با احساس سوزن سوزن شدن ادامه می یابد. استفاده از کمپرس سرد می تواند در رفع این حالت موثر باشد. در صورتی که پیلینگ پوست در نواحی عمیق تر انجام شود، در طول یا بعد از روش پیلینگ پوست از داروهای ضد درد استفاده می شود.

پیلینگ پوست: انواع این روش کدامند؟

سه نوع روش پیلینگ پوست وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

پیلینگ پوست با آلفا هیدروکسی اسیدها (سطحی)

اسیدهایی چون گلایکولیگ اسید یا اسیدهای میوه ملایم ترین محلول های مورد استفاده در پیلینگ پوست صورت هستند و لایه برداری خفیفی ایجاد می کنند. این نوع از روش پیلینگ پوست اغلب به توسط پزشک متخصص پوست انجام می گیرد و موجب صاف و روشن تر شدن پوست می شود. اگر شما نمی توانید زمان لازم برای ریکاوری از پیلینگ پوست با فنول را تری کلرواستیک اسید را سپری کنید، این نوع پیلینگ پوست مناسب خواهد بود. پیلینگ پوست با اسیدهای آلفا هیدروکسی ممکن است برای درمان چروک های ریز، خشکی، پیگمنتاسیون غیر یکنواخت و آکنه به کار رود. برای دستیابی به نتایج بهتر در روش پیلینگ پوست، غلظت های مختلف از این اسیدها ممکن است به صورت هفتگی یا در بازه های طولانی تر استفاده شود. این اسیدها ممکن است در غلظت های کمتر به کرم یا شوینده صورت اضافه شده و به عنوان بخشی از رژیم مراقبت از پوست به بهبود بافت پوست کمک کنند.

پیلینگ پوست تری کلرواستیک اسید (متوسط، آبی)

این نوع از پیلینگ پوست صورت می تواند در غلظت های مختلف انجام شود اما اغلب برای پیلینگ پوست متوسط تا شدید به منظور درمان چروک های ریز سطحی، مشلات پیگمنتاسیون و لکه های سطحی انجام می گیرد. اثرات پیلینگ پوست با تری کلرواستیک اسید معمولا کمتر از پیلینگ پوست با فنول است و مدت زمان کمتری باقی می ماند. برای رسیدن به نتایج بهتر، این نوع پیلینگ پوست بیش از یک بار انجام می گیرد. ریکاوری پیلینگ پوست صورت با تری کلرواستیک اسید کوتاه تر از پیلینگ با فنول است.

پیلینگ پوست با فنول (عمیق)

این روش پیلینگ پوست با قوی ترین محلول ها انجام می گیرد و یک لایه برداری متوسط یا عمیق را ایجاد می کند. پیلینگ پوست عمیق عمدتا برای درمان چروک های پوستی عمیق، نواحی لکه دار یا آسیب دیده پوست در اثر نور خورشید یا توده های پیش سرطانی انجام می شود. از آن جایی که فنول نواحی تحت درمان را روشن تر می کند، پیگمنتاسیون پوست شما می تواند تعیین کننده روش مناسب درمان باشد. فنول در ابتدا برای پیلینگ پوست صورت به کار می رود؛ تماس آن با گردن یا سایر نواحی بدن موجب بروز اسکار می شود.

پیلینگ پوست با سالیسیلیک اسید

دکتر علیرضا زین الدینی میمند متخصص پوست، مو و زیبایی اظهار می دارند برای افراد دارای لک صورت یا ملاسما استفاده از این نوع پیلینگ توصیه می شود.

دکتر علیرضا زین الدینی میمند متخصص پوست، مو و زیبایی توصیه می نمایند که عمل پیلینگ در فصول پاییز و زمستان انجام شود تا از اثرات مضر آفتاب محافظت شود.

دکتر علیرضا زین الدینی میمند

دکتر علیرضا زین الدینی میمند

متخصص پوست، مو و زیبایی
كتر عليرضا زين الديني ميمند متخصص پوست و مو در کرج و فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشند. دكتر عليرضا زين الديني دارای 28 سال سابقه پزشکی نیز هستند.
 
تایید شده: توسط دکتر علیرضا زین الدینی میمند
برگرفته از: وبسایت https://my.clevelandclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه