لیزر موی زائد از جمله روش های لیزری است که برای رفع موهای زائد بدن انجام می گیرد. در این مقاله نکاتی پیرامون روش لیزر موی زائد را بررسی کنیم.

دروانا:

لیزر موی زائد چیست؟

لیزر موی زائد یک روش غیر تهاجمی و پرکاربرد برای کاهش یا برداشت موهای زائد بدن است.

لیزر موی زائد با استفاده از نور متمرکز بر روی فولیکول های مو عمل می کند؛ رنگدانه ملانین در فولیکول مو پرتو لیزر موی زائد را جذب می کند در نهایت تار مو می سوزد. بنابراین موهای تیره تر به طور موثرتری پرتو لیزر موی زائد را جذب می کنند؛ افرادی با موهای روشن کاندیدای مناسبی برای لیزر موی زائد بدن نیستند و اغلب شاهد نتایج چشمگیری در لیزر موی زائد نخواهند بود.

روش کار

قبل از انجام لیزر موی زائد، ناحیه مورد نظر تمیز می شود. اگر ناحیه مورد نظر حساس باشد، ژل بی حسی بر روی آن مالیده می شود. در طول لیزر موی زائد، تکنسین و بیمار باید از عینک محافظتی مخصوص برای پیشگیری از آسیب چشمی ناشی از لیزر استفاده کنند.

لیزر موی زائد در نواحی کوچک ظرف چند دقیقه و نواحی بزرگ مانند قفسه سینه در یک ساعت یا بیشتر انجام می شود. برخی افراد در لیزر موی زائد دچار احساسی همانند گزش یا سوزش ناشی از آفتاب سوختگی می شوند که خفیف و قابل تحمل است.

آمادگی

پیگیری دستورالعمل های قبل از انجام لیزر اثر گذاری آن را افزایش داده و خطر عوارض جانبی ناشی از آن را کمتر می کند. توصیه های زیر را برای روش لیزر موی زائد در نظر داشته باشید:

طی چند ماه قبل از لیزر موی زائد، در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. لیزر موی زائد بر روی پوست آفتاب سوخته انجام نمی گیرد.

  • اگر دچار یک عفونت فعال مانند تب خال یا عفونت باکتریایی پوست هستید، لیزر موی زائد قابل انجام نیست.

علاوه بر این، اگر پوست شما تیره است قبل از انجام روش لیزر موی زائد با مشورت پزشک از ترکیبات روشن کننده بر روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

عوارض

شایع ترین عوارض لیزر موی زائد عبارت است از:

  • تورم
  • قرمزی
  • ناراحتی و تحریک پوستی

عوارض لیزر موی زائد اغلب ظرف چند روز بعد از درمان برطرف می شود. اگر عوارض پایدار باشند، باید با پزشک خود تماس بگیرید. عوارضی که احتمال بروز آن ها در  روش لیزر موی زائد نادر است عبارت است از:

  • اسکار
  • سوختگی
  • تاول
  • عفونت ها
  • تغییرات دائمی در رنگ پوست

انتخاب پزشک متخصص و ماهر برای انجام لیزر موی زائد بدن در کاهش خطرات ناشی از آن موثر است. انجمن درماتولوژی آمریکا انجام لیزر موی زائد بدن را تنها زیر نظر پزشک متخصص پوست مناسب می داند.  

مراقبت بعد لیزر موی زائد

دوره ریکاوری بعد از لیزر موی زائد کوتاه است و بیشتر بیماران بلافاصله بعد از آن می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند. بعد از لیزر موی زائد از ضد آفتاب استفاده کنید. این کار از تحریک بیشتر پوستی بعد از لیزر موی زائد بدن پیشگیری می کند.

از آنجایی که تمام فولیکول های مو به طور یکسان به لیزر موی زائد پاسخ نمی دهند کاهش چشمگیر تعداد و ضخامت موهای زائد به سه تا هشت جلسه درمان نیاز دارد.

دکتر شادی مظلومی

دکتر شادی مظلومی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر شادي مظلومي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر شادی مظلومی دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران و اروپا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شادی مظلومی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه