برداشت مو با لیزر یک روش ایمن و موثر در برداشت موهای زائد بدن است. برداشت مو با لیزر از طریق دستگاه های متعددی انجام می گیرد که پزشک با توجه به رنگ پوست و ضخامت موهای زائد فرد دستگاه مناسب را انتخاب می کند.

دروانا:

برداشت مو با لیزر چیست؟

تکنولوژی نوری و لیزری در کاهش رشد مو و برداشت موهای زائد بدن موثر هستند. در برداشت مو با لیزر، پرتو لیزری از پوست عبور کرده و به فولیکول های مو می رسد. حرارت شدید لیزر به فولیکول های مو آسیب رسانده و موجب کاهش تعداد موها و کیفیت آن ها می گردد. در برداشت مو با لیزر، موها نازک تر، روشن تر شده و در نهایت کمتر دیده می شوند. میزان کاهش موها در برداشت مو با لیزر به تعداد جلسات درمان بستگی دارد.

برداشت مو با لیزر: آمادگی و کاندید شدن

در حال حاضر، برداشت مو با لیزر در افرادی با پوست روشن و موهای تیره اثرگذاری مناسبی دارد. خوشبختانه، امروزه آخرین تکنولوژی های موجود برای برداشت مو با لیزر به کار گرفته می شوند که این امکان را فراهم می کنند که افرادی با پوست تیره تر نیز بتوانند به طور ایمن و موثر برداشت مو با لیزر را انجام دهند.

آمادگی برای برداشت مو با لیزر شامل اقدامات زیر می باشد:

  • پرهیز از حمام آفتاب، وکس کردن و هر گونه پیلینگ شیمیایی یا تزریق کلاژن برای دو هفته قبل از برداشت مو با لیزر
  • پرهیز از استفاده از عطر، ضد عرق یا هر ماده محرک در ناحیه مورد نظر قبل و بعد از برداشت مو با لیزر
  • خودداری از مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی به علت افزایش خطر خونریزی در برداشت مو با لیزر
  • پزشک بر اساس نوع پوست شما و به منظور حفظ رنگ طبیعی آن روش مناسب را برای برداشت مو با لیزر انتخاب می کند تا از پیگمنتاسیون زیاد یا از دست رفتن رنگدانه های پوستی (سفید شدن پوست) پیشگیری شود.

برداشت مو با لیزر: روش انجام

برداشت مو با لیزر عموما با استفاده از پرتوهای لیزری غیر کاهنده انجام می شود. قبل از برداشت مو با لیزر، از کاور خاصی بر روی چشم ها استفاده می شود تا از آسیب پرتوها در امان بمانند. برای برداشت مو با لیزر، از یک بی حس کننده موضعی بر روی پوست استفاده می شود تا فرد احساس راحتی بیشتری داشته باشد. در طول برداشت مو با لیزر، یک ابزار لیزری دستی بر روی پوست شما فشار داده می شود. بسته به نوع لیزر، یک وسیله خنک کننده در نوک دستگاه یا از ژل خنک کننده برای محافظت از پوست استفاده می شود.

زمانی که لیزر فعال می شود، پرتو آن از پوست عبور کرده و به فولیکول های مو می رسد جایی که موها از آن رشد می کنند. حرارت ناشی از پرتو لیزری به فولیکول های مو آسیب رسانده و رشد موها را متوقف می سازد. برداشت مو با لیزر در یک ناحیه کوچک برای مثال بالای لب تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد اما لیزر نواحی وسیع تر مانند پشت در چند ساعت انجام می گیرد.

برداشت مو با لیزر: انواع دستگاه های لیزر

برداشت مو با لیزر توسط دستگاه های مختلفی انجام می گیرد:

لیزر روبی

قدیمی ترین دستگاه برای برداشت مو با لیزر، لیزر روبی است که برای موهای نازک و روشن عملکرد مناسبی دارد. این دستگاه برای برداشت مو با لیزر در افرادی با پوست تیره قابل استفاده نمی باشد. این فاکتور و فاکتورهای دیگر مانند پوشش دهی نواحی کوچک پوست، موجب شده است که لیزر روبی در سال های اخیر کمتر برای برداشت مو با لیزر مورد استفاده قرار گیرد.

لیزر الکساندریت

سریع ترین نوع دستگاه لیزر، لیزر الکساندریت است که برای برداشت مو با لیزر در نواحی وسیع در افرادی با رنگ پوست روشن تا گندمی مناسب است. این یکی از پرکاربرد ترین دستگاه ها برای برداشت مو با لیزر است.

لیزر دایود

دستگاه لیزر دایود بیشتر بر روی پوستهای تیره موثر است و اثرگذاری آن بر روی موهای نازک و روشن کمتر است. این دستگاه برای برداشت مو با لیزر نواحی وسیعی را تحت پوشش قرار می دهد و سرعت عمل آن بالا است بدین ترتیب امکان برداشت سریع موهای نواحی وسیع بدن را فراهم می کند.

لیزر یاگ

این نوع دستگاه برای برداشت مو با لیزر برای همه انواع پوست ها حتی پوست های برنزه قابل استفاده است. پوشش دهی بالا و سرعت زیاد لیزر یاگ امکان درمان سریع را فراهم می کند اما موجب احساس ناراحتی بیشتر حین برداشت مو با لیزر می شود.

ابزارهای نوری با پالس بالا

این ابزارها لیزر نیستند اما شباهت زیادی به لیزر دارند و از فوتوترمولیز انتخابی برای برداشت موها استفاده می کنند. این ابزار استفاده دشوارتری در مقایسه با لیزرها دارند و یک فرد متخصص می تواند از آن ها برای برداشت موها استفاده کند.

برداشت مو با لیزر: نتایج

نتایج برداشت مو با لیزر در افراد مختلف متفاوت است. برداشت مو با لیزر در چندین جلسه مدت زمان رشد مجدد موها را به تعویق می اندازد اما احتمال رشد مجدد موها وجود دارد. برای دستیابی به بهترین نتایج در برداشت مو با لیزر، شما به چهار تا شش جلسه درمان با فاصله چند هفته از هم نیاز دارید. افرادی با پوست روشن و موهای تیره در برداشت مو با لیزر سریع تر به نتیجه می رسند و به تعداد جلسات کمتری در مقایسه با افرادی با پوست تیره نیاز دارند. جلسات دوره ای نگه دارنده (عموما هر شش یا 12 ماه یک بار) نیز برای پایداری نتایج برداشت مو لیزر اهمیت دارند.

دکتر مژده خالدی

دکتر مژده خالدی

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دکتر مژده خالدی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و همچنین عضو آکادمی پوست اروپا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژده خالدی
برگرفته از: وبسایت https://my.clevelandclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه