لایه برداری با لیزر از جمله روش های زیبایی پوست است که برای کاهش چروک های پوست و مشکلات پوستی مانند اسکار آکنه و لک ها به کار می رود. لایه برداری با لیزر یک روش سرپایی است؛ بدین معنی که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. دو نوع دستگاه لیزر عموما برای لایه برداری با لیزر مورد کاربرد قرار می گیرند: لیزر دی اکسید کربن و لیزر اربیوم.

 

دروانا:

 لایه برداری پوست با لیزر

لایه برداری با لیزر از جمله روش های زیبایی پوست است که برای کاهش چروک های پوست و مشکلات پوستی مانند اسکار آکنه و لکه های پوستی به کار می رود. روش لایه برداری با لیزر از پرتوهایی با طول موج کوتاه استفاده می کند که به طور دقیق بر روی ناحیه مورد نظر از پوست متمرکز می شوند و پوست را لایه به لایه برمی دارند. لایه برداری با لیزر روش پرکاربردی است که با نام های پیلینگ لیزری یا تبخیر لیزری نیز شناخته می شود.

چه افرادی کاندید انجام روش لایه برداری با لیزر هستند؟

اگر خطوط یا چروک های ریزی در اطراف چشم ها، دهان یا پیشانی، اسکارهای کم عمق آکنه دارید یا پوست شما به لیفت کردن رخساره پاسخ نداده است، شما کاندید خوبی برای انجام روش لایه برداری با لیزر هستید.

در صورتی که به آکنه دچار هستید و یا پوست تیره ای دارید، شما کاندید مناسبی برای لایه برداری پوست با لیزر نخواهید بود. لایه برداری با لیزر همچنین برای رفع خطوط استریا (خطوطی که با کشیدگی پوست در اثر بارداری، زایمان، جراحی و... ایجاد می شوند) تا حدودی کارساز می باشد. پیش از انجام لایه برداری لیزری، در مورد مناسب بودن این روش برای مشکل پوستی شما، با متخصص پوست همفکری کنید.

لابه برداری با لیزر چگونه انجام می شود؟

دو گونه دستگاه لیزر عموما برای لایه برداری با لیزر مورد کاربرد قرار می گیرند: لیزر کربن دی اکسید و لیزر اربیوم. هر دو این دستگاه ها در لایه برداری با لیزر، موجب جدا شدن سلول های پوستی آسیب دیده در سطح پوست می گردند.

لایه برداری با لیزر دی اکسید کربن

 لایه برداری با لیزر دی اکسید کربن سالها است که برای درمان مشکلات پوستی پرشمار همچون چروک های پوستی، اسکارها، زگیل ها، غدد چربی بزرگ شده بر روی بینی و سایر مشکلات به کار گرفته می شود.

جدید ترین نوع لیزر دی اکسید کربن پرتوهایی با طول موج بسیار کوتاه و کم انرژی یا پرتوهای نوری پیوسته برای لایه برداری پوست با لیزر را به کار می گیرد که در آن پرتوها با الگوی اسکنی حرکت کرده و لایه های نازک سطح پوست را با کمترین آسیب برمی دارند.

لایه برداری با لیزر اربیوم

لایه برداری با لیزر اربیوم برای برداشن چروک ها و خطوط سطحی یا با گودی متوسط بر روی صورت، دست ها، گردن یا سینه طراحی شده است. یکی از مزایای لایه برداری با لیزر اربیوم کمترین سوختگی بافت های پیرامون است. این لیزر عوارض بسیار کمی مانند تورم، کبودی و قرمزی پوست را سبب می گردد؛ در نتیجه دوره ریکاوری کوتاه تری در مقایسه با لایه برداری با لیزر کربن دی اکسید خواهد داشت. در برخی موارد، دوره ریکاوری پس از لایه برداری با لیزر اربیوم یک هفته به درازا می انجامد. در مورد این بازه زمانی با متخصص پوست خود صحبت کنید.

اگر رنگ پوست تیره ای دارید، لایه برداری با لیزر اربیوم در بهبود چگونگی پوستی شما موثر خواهد بود.

چیزی که شما می توانید چشم داشت داشته باشید

لایه برداری با لیزر یک روش سرپایی است؛ بدین معنی که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

متخصص پوست به کمک لایه برداری با لیزر می تواند چروک های اطراف چشم ها، دهان، پیشانی و یا تمام رخساره را ازبین ببرد. برای نواحی کوچک، پزشک برای لایه برداری با لیزر ناحیه مورد نظر را به طور موضعی بی حس می کند. در صورتی که تمام صورت تحت لایه برداری با لیزر قرار گیرد، پزشک شما را بیهوش خواهد کرد. لایه برداری با لیزر برخی نواحی صورت به 5-6 دقیقه و تمام صورت به 15 دقیقه زمان نیاز دارد.

بعد از لایه برداری با لیزر پزشک ناحیه مورد نظر را پانسمان می کند. در طول 24 ساعت بعد از انجام لایه برداری با لیزر، باید هر چهار تا پنج ساعت یکبار ناحیه پوستی را تمیز کنید. سپس باید از پمادهای ترمیم کننده برابر دستور پزشک برای پیشگیری از ایجاد زخم یا پوسته پوسته شدن استفاده کنید. بسته به وضعیت شما، در بیشتر افراد ناحیه ای که تحت لابه برداری با لیزر قرار گرفته است، ظرف 10-21 روز بهبود می یابد.

تورم پوست پس از لایه برداری با لیزر امری طبیعی است. قرار دادن سر در جایگاه بالاتر هنگام خواب، به رفع این ورم کمک می کند. برای کاهش ورم چشم ها، در طول 24 تا 48 ساعت آینده پس از لایه برداری با لیزر می توانید کیسه های یخ را به کار گیرید.

شما ممکن است طی 12 تا 72 ساعات بعد از لایه برداری با لیزر احساس خارش یا مور مور شدن داشته باشید. ظرف 5 تا 7 روز پس از لایه برداری لیزری، پوست شروع به خشک شدن و پوست ریزی می کند. شما ممکن است مدتی پس از لایه برداری با لیزر متوجه نازک تر شدن پوست شوید. به کارگیری ضد آفتاب در این مدت بسیار اهمیت دارد که از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید نگهداری نماید. بهتر است ضد آفتاب گزینشی حاوی مهارکننده های فیزیکی همچون زینک اکساید بوده و اس پی اف 30 و بالای آن داشته باشد. فراهم کردن رطوبت پوست پس از لایه برداری با لیزر به کمک ترکیبات مناسب، نقش مهمی در بهبودی سریع و پیشگیری از بروز عوارض لایه برداری پوست با لیزر دارد.

برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه