داروهای تزریقی، خوراکی و انفوزیونی با پیشگیری از پیشرفت بیماری به درمان ام اس کمک می کنند.

دروانا:

گزینه های موجود برای درمان ام اس عود کننده ابتدا شامل داروهای تزریقی می باشد:

  • اینترفرون های بتا. این داروها از رایج ترین داروهای نسخه شده برای درمان ام اس هستند. اینترفرون ها به زیر پوست یا داخل ماهیچه تزریق شده و تعداد دفعات و شدت عود بیماری را کاهش می دهند. عوارض جانبی آن ها شامل علائم شبه آنفلوانزا و واکنش های محل تزریق است. به علت آسیب کبدی ناشی از این داروها، بیمار باید در آزمایش هایی آنزیم های کبدی را بررسی کند. افراد مصرف کننده اینترفرون ممکن است آنتی بادی های خنثی تولید کنند که اثرگذاری آن ها را کاهش می دهند.
  • گلاتیرامر استات. این دارو حمله سیستم ایمنی بر میلین را مهار کرده و باید نزدیک به پوست تزریق شود. عوارض جانبی این دارو برای درمان ام اس شامل تحریک پوستی در محل تزریق است.

داروهای خوراکی درمان ام اس شامل موارد زیر هستند:

  • فینگولیمود. یک بار در روز استفاده شده و از میزان عود می کاهد. بیمار باید تا شش ساعت بعد از دریافت اولین دوز ضربان قلب خود را تحت نظر بگیرد؛ زیرا امکان افت آن وجود دارد. سایر عوارض جانبی این دارو عفونت های نادر خطرناک، سردرد، فشار خون بالا و تاری دید هستند.
  • دی متیل فومارات. این دارو برای درمان ام اس دو بار در روز مصرف شده و میزان عود بیماری را کاهش می دهد. عوارض جانبی آن شامل گرگرفتگی، اسهال، تهوع و افت تعداد گلبول های سفید خون است.
  • تری فلونوماید. این داروی درمان ام اس یک بار در روز مصرف شده و از میزان عود می کاهد. تری فلوناماید موجب آسیب کبدی، ریزش مو و سایر عوارض می گردد. این دارو برای جنین در حال رشد خطرناک است و مصرف آن در خانمی که قصد بارداری دارد و یا از روش ضد بارداری مناسبی استفاده نمی کند، ممنوع است.
  • سیپونیمود. تحقیقات نشان می دهند که این داروی تک دوز در روز می تواند میزان عود بیماری را کاهش داده و از سرعت پیشرفت ام اس بکاهد. این دارو همچنین برای درمان ام اس پیشرونده ثانویه نیز تایید شده است. عوارض جانبی احتمالی شامل عفونت های ویروسی، مشکلات کبدی و افت تعداد گلبول های سفید خون است. تغییر در ضربان قلب، سردرد و مشکلات بینایی از دیگر عوارض این دارو هستند. سیپونیمود برای جنین در حال رشد خطرناک است بنابراین خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند باید حین مصرف این دارو و 10 روز بعد از قطع آن از روش های ضد بارداری استفاده کنند.

داروهای انفوزیونی برای درمان ام اس شامل موارد زیر هستند:

  • اوکرلیزومب. این آنتی بادی ایمنوگلوبولین انسانی تنها داروی تغییر دهنده بیماری است که برای درمان ام اس عود کننده و پیشرونده اولیه تایید شده است. مطالعات بالینی نشان می دهند این دارو میزان عود را در فرم عود کننده کاهش داده و از تشدید ناتوانی بیمار در هر دو فرم بیماری می کاهد. اوکرلیزومب به صورت انفوزیون درون رگی (سرم) و توسط پزشک یا پرستار زده می شود. عوارض جانبی ناشی از انفوزیون شامل تحریک در محل تزریقريال افت فشار خون، تب و تهوع و سایر عوارض است. این دارو همچنین خطر برخی از انواع سرطان خصوصا سرطان سینه را بالا می برد.

 دیگر داروهای انفوزیونی که با پیشگیری از پیشرفت بیماری به درمان ام اس کمک می کنند عبارتند از:

  • ناتالیزومب
  • آلمتوزومب
  • میتوزانترون
دکتر مسعود غیاثیان

دکتر مسعود غیاثیان

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات
دكتر مسعود غياثيان متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر مسعود غیاثیان دارای فلوشیپ فوق تخصصی ام اس و بیماری های التهابی مغز و نخاع از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مسعود غیاثیان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه