استاتین ها دسته دارویی هستند که با کاهش تولید ال دی ال در کبد، سطح کلسترول ال دی ال یا کلسترول بد در خون را کاهش می دهند. استاتین ها اغلب برای بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی در 10 سال آینده قرار دارند، تجویز می شوند. 

دروانا:

استاتین ها دسته دارویی هستند که در کاهش سطح لیپوپروتئین با دانسیته پایین خون (LDL) کمک کننده هستند. کلسترول LDL تحت عنوان کلسترول بد شناخته می شود و استاتین ها تولید آن را در کبد کاهش می دهند.

استاتین ها: موارد مصرف

بالا بودن سطح کلسترول ال دی ال یا کلسترول بد در خون خطرناک است چرا که منجر به سفت و تنگ شدن سرخرگ ها (آترواسکلروز) و بیماری قلبی عروقی می گردد. بیماری قلبی عروقی یک اصطلاح کلی است که بیماری هایی که قلب یا عروق خونی را تحت تاثیر قرار می دهند، توصیف می کند. انواع مهم بیماری های قلبی عروقی شامل:

  • بیماری کرونری قلب. این بیماری زمانی ایجاد می شود که خونرسانی به قلب محدود می گردد.
  • آنژین. این بیماری به صورت درد تیر کشنده قفسه سینه در اثر بیماری کرونری قلب بروز می کند.
  • حمله های قلبی. زمانی است که خون رسانی به قلب به طور ناگهانی مسدود می شود.
  • سکته مغزی. زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به مغز مسدود می گردد.

پزشک در صورت وجود شرایط زیر مصرف استاتین ها را توصیه می کند:

  • نوعی از بیماری قلبی عروقی در بیمار تشخیص داده شده باشد.
  • سابقه خانوادگی و پزشکی فرد نشان دهنده خطر بروز بیماری قلبی عروقی در نقطه ای از 10 سال آینده باشد و تغییرات در شیوه زندگی این خطر را کاهش ندهد.

استاتین ها: نحوه مصرف

استاتین ها به صورت قرص، یک بار در روز مصرف می شوند. استاتین ها باید به طور طبیعی در زمان یکسانی از روز مصرف شوند؛ بیشتر بیماران استاتین ها را درست قبل از رفتن به رختخواب مصرف می کنند.

در بیشتر موارد، درمان با استاتین ها در تمام عمر ادامه پیدا می کند و قطع دارو ظرف چند هفته موجب بازگشت سطح کلسترول خون به میزان بالای خون می گردد. در صورت عدم مصرف یک دوز از استاتین ها، مصرف دوز اضافه برای جبران دوز از دست رفته توصیه نمی شود. در این صورت بهتر است دوز بعدی استاتین ها را در زمان مناسب خود مصرف کنید. در صورت مصرف دوز اضافی از استاتین ها (بیش از دوز معمول روزانه) به پزشک خود یا مراقبت های اورژانس مراجعه نمایید.

استاتین ها: هشدارها و تداخلات

استاتین ها در برخی مواقع با سایر داروها تداخل می دهند و بدین ترتیب خطر بروز عوارض جانبی همچون آسیب ماهیچه ای افزایش می یابد. برخی از انواع استاتین ها نیز می توانند با آب گریپ فروت تداخل دهند. بهتر است قبل از مصرف استاتین ها بروشور همراه دارو را مطالعه کرده و تداخلات احتمالی را در نظر داشته باشید. در غیر این صورت می توانید پیرامون تداخل استاتین ها با پزشک خود مشورت کنید.

استاتین ها: عوارض جانبی

بسیاری از افراد با مصرف استاتین ها عوارض کم و یا هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند. برخی دیگر ممکن است با مصرف استاتین ها عوارض جانبی خفیفی چون ناراحتی معده، سردرد یا احساس ناخوشی را تجربه نمایند. پزشک بعد از تجویز استاتین ها، در مورد مزایا و معایب این دسته دارویی با شما صحبت می کند.

در مواردی ممکن است استاتین ها عوارض جانبی جدی همچون نارسایی کلیه دهند که بسیار نادر است. طبق آمار به دست آمده در انگلستان، تنها یک نفر از 10000 نفر مصرف کننده استاتین ها ممکن است دچار عوارض جانبی جدی این دسته دارویی شوند.

معایب ناشی از مصرف استاتین ها باید با مزایای مصرف این داروها سنجیده شود. یک مطالعه علمی پیرامون اثرگذاری استاتین ها نشان می دهد در حدود یک نفر از هر 50 نفر که استاتین ها را برای پنج سال مصرف کرده اند از یک مشکل جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی در امان می ماند.

استاتین ها: انواع

در حال حاضر پنج نوع از استاتین ها برای کاهش سطح کلسترول خون تجویز می شوند:

  • آتورواستاتین
  • فلوواستاتین
  • پراواستاتین
  • رزوواستاتین
  • سیمواستاتین

استاتین ها: جایگزین ها

اگر شما در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در آینده قرار دارید، پزشک قبل از تجویز استاتین ها توصیه هایی را برای تغییر در شیوه زندگی ارائه می دهد. تغییرات شیوه زندگی که می توانند سطح کلسترول خون و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهند عبارتند از:

  • خوردن غذای سالم و مناسب
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن در محدوده مناسب
  • ترک سیگار
  • عدم مصرف الکل

در صورت بی تاثیر بودن این تغییرات، استاتین ها برای کاهش سطح کلسترول خون تجویز می شوند.

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه