تست هورمون استروژن با اهداف مختلفی در زنان انجام می شود. در این مقاله به تست هورمون استروژن می پردازیم. 

دروانا: 

تست هورمون استروژن مقدار این هورمون را در خون یا ادرار اندازه گیری می کند. استروژن با استفاده از کیت های خانگی و نمونه بزاق نیز قابل اندازه گیری می باشد. استروژن هورمون زنانه است که بر عملکرد و ویژگی های زنانه در افراد تاثیر می کند. از جمله ویژگی های زنانه می توان به رشد سینه ها، رحم و تنظیم چرخه قاعدگی اشاره کرد. مردان نیز به مقدار کم هورمون استروژن را تولید می کنند. انواع مختلف هورمون استروژن وجود دارد اما سه نوع از بارز ترین انواع آن عبارت است از:

  • استرون که با نام E1 نیز شناخته می شود و عمده ترین نوع هورمون زنانه است که بعد از دوران یائسگی تولید می گردد. یائسگی زمانی در زندگی یک خانم می باشد که دیگر پریودهای قاعدگی را تجربه نخواهد کرد و قدرت باروری را از دست می دهد. دوران یائسگی معمولا در حدود 50 سالگی می باشد.
  • استرادیول که معمولا با نام E2 نیز شناخته می شود. این نوع از هورمون استروژن توسط خانم های غیر باردار تولید می شود. قوی ترین استروژن می باشد عمدتاً برای بالغ شدن و حفظ سیستم تولید مثل عمل می کند.
  • استریول یا E3 نیز نوعی از هورمون استروژن می باشد که در دوران بارداری افزایش می یابد و از جفت ترشح می شود.

تست هورمون استروژن: کاربرد

تست هورمون استروژن که به اندازه گیری این هورمون می پردازد اطلاعات مهمی را در مورد توانایی باروری، سلامت بارداری، چرخه قاعدگی و سایر شرایط در اختیار قرار می دهد. تست هورمون استروژن از نوع استرادیول در زنان در موارد زیر انجام می شود:

  • درک دلیل بلوغ زودرس یا تاخیری در دختران
  • تشخیص مشکلات مربوط به قاعدگی
  • درک علت ناباروری
  • مانیتور درمان ناباروری
  • مانیتور درمان در یائسگی
  • یافتن تومورهایی که استروژن تولید می کنند

تست هورمون استروژن از نوع استریول در موارد زیر انجام می شود:

  • کمک به تشخیص نواقص مادرزادی مانند سندرم داون در طول بارداری
  • مانیتور بارداری پر خطر

در موارد زیر نیاز به انجام تست هورمون استروژن از نوع استرون در زنان وجود دارد:

  • دشواری در بارداری وجود داشته باشد
  • فرد در سن باروری قرار دارد اما دچار پریود نمی شود یا پریودهای غیر نرمالی را تجربه می کند
  • علائمی از یائسگی مانند گرگرفتگی یا تعریق شبانه وجود دارد
  • وجود خونریزی واژینال بعد از یائسگی

در صورت بارداری تست هورمون استروژن از نوع استریول بین هفته 15 تا 20 بارداری به عنوان بخشی از تست های پریناتال و با عنوان تست غربالگری سه گانه انجام می شود تا بررسی شود آیا جنین در خطر تجربه مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون قرار دارد یا خیر. همه خانم های باردار نیاز به انجام این تست هورمون استروژن ندارند اما احتمال انجام این تست هورمون استروژن در بارداری های پرخطر وجود دارد. بارداری هایی که در آن سابقه قبلی در بروز نواقص مادرزادی وجود داشته، مادر بالای 35 سال قرار داشته باشد، سابقه ابتلا به دیابت وجود داشته و یا عفونت ویروسی در بارداری مشاهده شود از جمله بارداری های پر خطر در نظر گرفته می شود. اگر تست هورمون استروژن با استفاده از نمونه ادرار بررسی شود در آن صورت باید همه ادرار در طول 24 ساعت جمع آوری گردد. اما در مجموع آمادگی خاصی قبل از انجام تست هورمون استروژن نیاز نخواهد بود. اگر نتیجه تست هورمون استروژن افزایش مقدار استرادیول یا استرون را نشان دهد در آن صورت احتمال وجود تومور در تخمدان ها مطرح می باشد همچنین کاهش مقدار این هورمون ها نیز ممکن است دلالت بر وقوع نارسایی زودرس تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد. در خانم های باردار اگر نتیجه تست هورمون استروژن کمتر از حد نرمال باشد در آن صورت احتمال بروز نقص در جنین مطرح می گردد. اگر تست هورمون استروژن چنین احتمالی را به دنبال داشته باشد در آن صورت باید تست های بیشتری انجام شود تا تشخیص قطعی انجام گیرد. اگر تست هورمون استروژن افزایش مقدار استریول را نشان دهد در آن صورت ممکن است وضع حمل به زودی آغاز گردد. به طور نرمال چهار هفته قبل از شروع وضع حمل مقدار استریول افزایش خواهد داشت. 

برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه