درمان سرد مزاجی زنان مبتنی بر مشاوره، برطرف کردن مشکلات لگنی و دارو درمانی می باشد. در این مقاله  مروری بر نکات پیرامون درمان سرد مزاجی زنان خواهیم داشت.

دروانا: 

سرد مزاجی زنان مشکلی بسیار شایع می باشد. سرد مزاجی زنان به فرم های مختلفی اعم از فقدان میل جنسی، اختلال در برانگیختگی، ناتوانی در رسیدن به ارگاسم، درد حین نزدیکی و یا ترکیبی از همه این موارد بروز می کند. درمان سرد مزاجی زنان باید بر اساس تشخیص علت آن و در نظر گرفتن فاکتورهای فیزیکی، روانی و ارتباطی انجام شود. در تعریف سرد مزاجی زنان باید توجه داشت مشکل جنسی در زنان مشکلی پایدار است و یا با در نظر گرفتن موارد شخصیتی عود شونده نیز ممکن است در نظر گرفته شود. پیش از درمان سرد مزاجی زنان باید هدف درمان روشن شود. دریافت مشاوره مناسب اولین قدم می باشد. بهتر است بیمار بداند سرد مزاجی در زنان مشکلی شایع بوده و او تنها فردی نیست که با چنین اختلالی رو به رو است. بیمار باید بداند درمان سرد مزاجی زنان به صورت فوری و ساده اتفاق نمی افتد و ممکن است روند درمان سرد مزاجی زنان با دوره ای از آزمون و خطا همراه باشد. در درمان سرد مزاجی زنان در نظر گرفتن سابقه پزشکی بیمار نیز از اهمیت برخوردار می باشد. برای مثال خانم هایی که از افسردگی رنج می برند و در حال دریافت مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین می باشند ممکن است سرد مزاجی را در نتیجه عوارض جانبی این دسته دارویی تجربه کنند. در این شرایط ممکن است درمان سرد مزاجی زنان با تغییر داروی ضد افسردگی انجام گیرد. درمان سرد مزاجی زنان فرایند پیچیده و مستلزم همکاری چندین متخصص می باشد. برای مثال ممکن است مراجعه به متخصص قلب، روانشناس، متخصص سکس تراپیست و متخصص اختلالات و درمان مشکلات لگنی در این میان ضرورت یابد. در هر حال درمان سرد مزاجی زنان مبتنی بر تغییراتی در شیوه زندگی، مشاوره، روان درمانی و دارو درمانی می باشد.

سکس تراپی در درمان سرد مزاجی زنان معمولا شامل آموزش زن و مرد در مورد چرخه پاسخ جنسی نرمال، پرداختن به نگرانی های فرهنگی و مذهبی در خصوص مسائل جنسی همچنین انجام برخی ورزش ها برای کمک به رفع اختلالات جنسی می باشد. در این میان ممکن است طیفی از منابع مفید اعم از کتاب ها و دستگاه ها در اختیار بیمار قرار داده شود. برای مثال استفاده از دیلاتور واژینال برای درمان واژینیسموس می تواند به عنوان یک تمرین مناسب برای درمان سرد مزاجی زنان در نظر گرفته شود. برخی تمرین های تمرکزی نیز به زوجین کمک می کند تا بر افزایش میل جنسی متقابل تمرکز داشته و از شدت این تفکر نیز بکاهند که هدف اصلی از برخورد جنسی رسیدن به ارگاسم می باشد.

تغییراتی در شیوه زندگی نیز می تواند در درمان سرد مزاجی زنان موثر واقع شود. استرس و خستگی سبب کاهش لیبیدو یا میل جنسی می گردد. انجام ورزش، یوگا، کاهش میزان مسئولیت ها و استفاده از تکنیک های ریلکسیشن می تواند بر بهبود عملکرد جنسی افراد تاثیر بگذارد. در برخی موارد اختلال در عضلات کف لگن و مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار، مدفوع و یا درد مزمن لگن از دلایل سرد مزاجی زنان محسوب می گردد. در این شرایط درمان سرد مزاجی زنان می تواند مبتنی بر درمان فیزیکی لگن باشد.  

کاهش لیبیدو یا میل جنسی از شایع ترین دلایل سرد مزاجی زنان می باشد. تمایز بین میل جنسی و برانگیختگی جنسی کمی دشوار است. در این شرایط برای درمان سرد مزاجی زنان مشاوره می تواند موثر واقع شود. برای مثال در اثر مشاوره گزینه هایی مانند استفاده از لوبریکانت ها، داشتن نزدیکی در یک موقعیت مکانی و زمانی غیر معمول و یا امتحان کردن پوزیشنی جدید ممکن است در درمان سرد مزاجی زنان موثر واقع شود.

هورمون درمانی مخصوصا در افرادی که در دوران یائسگی قرار دارند ممکن است به عنوان گزینه ای در درمان سرد مزاجی زنان مطرح شود. در این شرایط برای درمان سرد مزاجی زنان استفاده از استروژن و آندروژن می تواند موثر واقع شود. قبل از آغاز هورمون درمانی برای درمان سرد مزاجی زنان باید شرایط بیمار و فاکتورهای خطر او در نظر گرفته شود. استفاده از هورمون ها در افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، بیماری های کبدی، هایپرپلازی آندومتر و یا سرطان سینه با محدودیت هایی رو به رومی باشد. در نهایت باید توجه داشت اگر از هورمون درمانی در درمان سرد مزاجی زنان بهره می بریم مانیتور بیمار به لحاظ بروز عوارض جانبی بسیار اهمیت خواهد داشت. 

دکتر شراره هنرجو

دکتر شراره هنرجو

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر شراره هنرجو جراح و متخصص زنان و زایمان در تهران، دکتر شراره هنرجو دارای 19 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و تبحر ویژه در درمان اختلالات جنسی و مشکلات زناشویی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شراره هنرجو
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه