کیست بارتولن در زنان می تواند مشکلاتی را برای ایشان همراه داشته باشد. در این مقاله به تعریف کیست بارتولن در زنان همچنین راههایی برای درمان کیست بارتولن در زنان می پردازیم.

دروانا: 

کیست بارتولن در زنان در مجرایی به همین نام ایجاد می شود. کیست بارتولن در زنان به صورت توده هایی نرم و بی درد احساس می شود که معمولا دردی را به دنبال ندارد. کیست بارتولن در زنان ممکن است رشد کرده و بسیار بزرگ شود که در این صورت موجب درد در پوست اطراف واژن می شود. کیست بارتولن در زنان همچنین می تواند بر لابیا ماژور نیز تاثیر بگذارد. به این ترتیب یکی از لابیا ها در مقایسه با دیگری متورم و بزرگ تر می شود. اگر کیست بارتولن در زنان عفونی شود سبب تجمع آبسه چرکی در غدد بارتولن می شود. علائم آبسه عبارت است از قرمزی، تورم و احساس داغ شدگی. تشخیص کیست بارتولن در زنان معمولا حین انجام تست غربالگری دهانه رحم انجام می گردد. اگر احتمال عفونی شدن کیست مطرح باشد در آن صورت باید نمونه برداری از ترشحات آن انجام شده و نوع باکتری دخیل در عفونت تشخیص داده شود. در برخی موارد برای کنار گذاشتن احتمال سرطان نادر غدد بارتولن ممکن است بیوپسی نیز انجام گردد. غدد بارتولن به صورت جفت در پشت و طرفین لبه های دهانه ورودی واژن قرار دارند. اندازه آن ها به صورت طبیعی کمتر از 1 سانتی متر می باشد. مایع حاصل از ترشح این غده به لوبریکاسیون حین نزدیکی جنسی کمک می کند. مایع حاصل از غده بارتولن در مجرایی به سمت پایین حرکت می کند. اگر این مجرا مسدود شود در آن صورت احتمال بروز کیست بارتولن در زنان مطرح می گردد. دلیل انسداد این مجرا و ایجاد کیست بارتولن در زنان چندان مشخص نیست اما ممکن است ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و یا کلامیدیا در این میان دخالت داشته باشد.

اگر کیست بارتولن در زنان علائم قابل توجهی نداشته باشد در آن صورت احتمالا نیاز به درمان مطرح نخواهد بود. اگر کیست بارتولن در زنان دردناک باشد در آن صورت متخصص زنان ابتدا اقدامات ساده ای مانند قرار گرفتن در آب گرم را به مدت 3 تا 4 روز توصیه می کند و علاوه بر این ممکن است از مسکن های ضد درد نیز استفاده شود. اگر چنین اقداماتی در درمان کیست بارتولن در زنان موثر واقع نشود در آن صورت برای رفع عفونت باید اقداماتی را انجام داد. اگر کیست بارتولن در زنان عفونی شود و آبسه ایجاد گردد در آن صورت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک الزامی است. همچنین ممکن است نیاز به تخلیه کیست وجود داشته باشد، مخصوصا اگر کیست بزرگ باشد. در برخی موارد ممکن است برای درمان کیست بارتولن در زنان نیاز به انجام جراحی نیز وجود داشته باشد.

در تخلیه کیست بارتولن در زنان از برخی تکنیک ها استفاده می شود. برای مثال ممکن است مجرای دائمی برای تخلیه و اجتناب از تجمع مایعات و ایجاد کیست در آینده ایجاد می شود. این روش به صورت سرپایی قابل انجام خواهد بود. در این روش ابتدا آبسه با ایجاد برشی تخلیه می شود. سپس بالونی در کیست یا آبسه خالی قرار داده می شود. این بالون نازک و پلاستیکی می باشد. سپس داخل بالون با استفاده از آب نمک پر می گردد. میزان بزرگ شدن بالون به اندازه فضای کیست وابسته است. سپس برشی که در ابتدا ایجاد شده با بخیه بسته می شود. بالون در محل باقی مانده و سلول های جدیدی در اطراف آن رشد می کنند. اگر چنین درمان هایی برای رفع کیست بارتولن در زنان موثر واقع نشود ممکن است با استفاده از جراحی غدد بارتولن خارج گردد. این جراحی با استفاده از بیهوشی انجام می شود و خطرات حاصل از آن مانند هر جراحی دیگری می باشد.

ابتلا به کیست بارتولن در زنان در بازه سنی 20 تا 30 سال و مخصوصا در بین افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند شایع می باشد. کیست بارتولن معمولا در اطفال روی نمی دهد زیرا غدد بارتولن تا قبل از بلوغ آغاز به فعالیت نخواهد کرد. ابتلا به کیست بارتولن در زنان  بعد از دوران یائسگی نیز چندان متداول نیست زیرا در این زمان غدد بارتولن شروع به کوچک شدن می کنند. 

دکتر مژده تواضع

دکتر مژده تواضع

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مژده تواضع جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین زنان، زایمان و نازایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژده تواضع
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه