انواع بیماریهای رحم زنان ممکن است باردار شدن را دشوار سازد و یا احتمال بروز سقط و زایمان زودرس را به دنبال داشته باشد. در این مقاله به مروری بر ارتباط بین انواع بیماریهای رحم زنان و بارداری می پردازیم.

دروانا: 

انواع بیماریهای رحم زنان: مشکلات مادرزادی رحم

مشکلات مادرزای به معنی نواقصی است که در ابتدای تولد در فرد وجود داشته است. 3 درصد خانم ها ممکن است در زمان تولد فاقد رحمی با اندازه، شکل و ساختار مناسب باشند. در دوران جنینی در حدود هفته دهم بارداری دو لوله کوچک به نام مجاری مولرین به هم متصل شده و در نهایت تبدیل به رحم می شوند. در برخی موارد اتصال این دو مجرا به درستی صورت نمی گیرد و بنابراین احتمال بروز اختلال در ساختار رحم افزایش می یابد. مشکلات مادرزادی رحم می تواند احتمال بروز عوارضی مانند زایمان نارس، رشد آهسته جنین در رحم، نیاز به انجام سزارین، سقط و یا موقعیت بریچ جنین در رحم را به همراه داشته باشد.

انواع بیماریهای رحم زنان: فیبروم

 فیبروم یکی از انواع بیماریهای رحم زنان می باشد که بسیار متداول است. این توده ها معمولا خوش خیم هستند و به سرطان تبدیل نمی شوند. فیبروم های کوچک عموما مشکلی را در طول بارداری به دنبال ندارند اما فیبروم های بزرگ ممکن است عوارضی مانند دشواری در باردار شدن، زایمان زودرس، موقعیت بریچ در جنین، پارگی جفت، سقط و خونریزی سنگین بعد از زایمان را همراه داشته باشد. در صورتی که به خونریزی های سنگین، درد حین نزدیکی جنسی، دشواری در ادرار کردن و یا درد در شکم و کمر دچار می شوید احتمال ابتلا به این مورد از انواع بیماریهای رحم زنان در مورد شما مطرح می باشد. این مورد از انواع بیماریهای رحم زنان با کاهش درد شکم و کمر قابل کنترل می باشد. اما اگر وجود فیبروم دشواری در باردار شدن را به همراه داشته باشد یا منجر به بروز سقط های مکرر شود در آن صورت نیاز به انجام جراحی موسوم به میومکتومی برای خارج کردن فیبروم ها مطرح می شود.

انواع بیماریهای رحم زنان: اسکار

ممکن است بافت های اسکار در رحم وجود داشته باشد که به این شرایط سندرم آشرمن اطلاق می گردد. سندرم آشرمن یکی از انواع بیماریهای رحم زنان می باشد که به لایه آندومتریوم رحم آسیب می رساند. عفونتی موسوم به آندومتریت یا انجام جراحی در رحم یا دهانه رحم (برای مثال اتساع و کورتاژ) در ایجاد این مورد از انواع بیماری های رحم زنان نقش دارد. پریودهای سبک یا نامنظم از علائم اسکار در رحم می باشد اما با این حال ممکن است این مورد از انواع بیماریهای رحم زنان علائم بالینی به دنبال نداشته باشد. اسکار در رحم دشواری در باردار شدن، زایمان زودرس و سقط های مکرر را به دنبال دارد. هیستروسکوپی روش تشخیصی برای یافتن این مورد از انواع بیماریهای رحم زنان می باشد. در این روش از وسیله ای نازک و مجهز به نور به نام هیستروسکوپ که از طریق واژن وارد می شود برای مشاهده داخل رحم استفاده می گردد.

انواع بیماریهای رحم زنان: روش های تشخیص انواع بیماریهای رحم زنان

سونوگرافی سه بعدی یا واژینال، سونوهیستروگرافی، هیستروسالپینگوگرافی و ام آر آی از جمله روش های تشخیصی است که در مورد ارزیابی انواع بیماریهای رحم زنان مورد کاربرد قرار دارد. در سونوهیستروگرافی از محلول آب نمک داخل رحم همچنین سونوگرافی ترانس واژینال استفاده می شود. محلول آب نمک امکان ایجاد تصویر واضحی از داخل رحم را فراهم می کند. در هیستروسالپینگوگرافی رنگی در داخل سرویکس قرار داده می شود سپس با استفاده از اشعه ایکس تصویربرداری انجام می گیرد. با استفاده از این تست سرویکس و لوله های فالوپ مورد معاینه قرار می گیرد.

دکتر رقیه عیدی متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار می دارند بیماری های مربوط به رحم که باردار شدن را مختل می کند یا باعث سقط یا زایمان زودرس می شود عبارتند از:

  1. مشکلات مادرزادی رحم که در 3 درصد زنان جامعه وجود دارد و به دلیل اختلالاتی است که در دوران جنینی رخ می دهد و می تواند شامل رحم تک شاخ، رحم دو شاخ، رحم سپتوم دار و ... باشد. تشخیص با MRI، سونوگرافی و هیستروسالپنگوگرافی است.
  2. فیبروم های رحمی که از توده های شایع و خوش خیم رحم است و بسته به سایز و محل قرارگیری علایمی را ایجاد می کند که ممکن است منجر به نازایی، سقط مکرر یا زایمان زودرس شود. بهترین روش تشخیص سونوگرافی است.
  3. سومین علت از بیماری های رحم بیماری به نام آشرمن است که اکثرا در زمانی اتفاق می افتد که سابقه جراحی سزارین یا سقط دارند و اسکار جراحی باعث چسبندگی آندومتر می شود. از مهم ترین علایم آن کاهش مقدار خونریزی است و می تواند باعث نازایی شود که با هیستروسالپنگوگرافی، سونوهیستروگرافی و بهتر از آنها با هیستروسکوپی می توان تشخیص داد.
دکتر رقیه عیدی

دکتر رقیه عیدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر رقيه عيدي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر رقیه عیدی دارای 15 سال سابقه پزشکی و تجارب ارزشمند در حوزه زنان در کرج می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر رقیه عیدی
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه