مراقبت ها و اقدامات قبل از بارداری برای زنان باید حداقل سه ماه قبل از بارداری انجام شود. به همین نسبت اقدامات قبل از بارداری برای مردان نیز باید پیش از بارداری آغاز گردد. در مقاله پیش رو به اقدامات قبل از بارداری برای زنان و مردان خواهیم پرداخت.

دروانا: 

 اقدامات قبل از بارداری برای زنان و مردان

اقدامات قبل از بارداری به این معنی می باشد که بدانید چه فاکتورهای خطری در شما وجود دارد که می تواند بر قدرت باروری شما تاثیر بگذارد، برای مثال بدانید مصرف برخی غذاها و یا برخی داروها قبل از بارداری می تواند بر جنین تاثیر بگذارد. برخی مشکلات مانند دیابت نیز می تواند بر قدرت باروری تاثیر داشته باشد. بنابراین در نظر گرفتن اینکه اقدامات قبل از بارداری برای زنان و مردان چگونه است شما را در داشتن بارداری سالم یاری خواهد داد.

همه خانم ها باید به سلامت خود صرف نظر از بارداری توجه داشته باشند؛ زیرا نیمی از بارداری هایی که رخ می دهد بدون برنامه ریزی قبلی می باشد. بارداری های برنامه ریزی نشده خطر زایمان زودرس و سایر مشکلات را به دنبال دارد. دلیل دیگر این است که با وجود دستاوردهایی که در مراقبت های پزشکی به آن دست یافته ایم، 1 نفر از هر 8 نوزاد متولد شده نارس هستند. تحقیقاتی وجود دارد که در تلاش برای درک و پیشگیری از بروز زایمان های زودرس می باشد. به طور کلی متخصصین معقتدند که خانم ها قبل از بارداری باید سالم تر باشند.

اقدامات قبل از بارداری برای زنان و مردان

مردان و زنان سه ماه قبل از بارداری و یا فعال شدن به لحاظ جنسی باید آمادگی بارداری را داشته باشند. در این دوران انجام اقداماتی مانند ترک سیگار، رسیدن به وزن مناسب یا تعدیل برخی داروهای مصرفی از اهمیتی در اقدامات قبل از بارداری برخوردار خواهد بود. پنج مورد از مهم ترین مواردی که در اقدامات قبل از بارداری برای زنان  باید بدان توجه شود عبارت است از:

  • مصرف 400 تا 800 میکروگرم فولیک اسید به طور روزانه (قرص های ویتامین قبل از بارداری): مصرف این مقدار فولیک اسید احتمال بروز نقص مغزی و نخاعی را کاهش می دهد. همه خانم ها به مصرف روزانه فولیک اسید در دوران قبل از بارداری نیاز دارند. برخی پزشکان مولتی ویتامین های پریناتال را توصیه می کنند که مقدار فولیک اسید بیشتری دارند.
  • ترک سیگار و اجتناب از نوشیدن الکل
  • اطمینان از تحت کنترل بودن بیماری های زمینه ای: ابتلا به برخی بیماری ها بر نتایج بارداری تاثیر می گذارد. از جمله این بیماری ها می توان به آسم، دیابت، چاقی و صرع اشاره کرد.
  • در مورد داروهای غیر نسخه ای که استفاده می کنید با متخصص زنان مشورت کنید. این داروهای غیر نسخه ای شامل ترکیبات و مکمل های گیاهی نیز می باشد. همچنین باید از به روز بودن واکسیناسیون خود اطمینان حاصل کنید.
  • در محیط کار و خانه از قرار گرفتن در معرض سموم و ترکیباتی که سبب ایجاد عفونت می شود اجتناب کنید.

اقدامات قبل از بارداری برای زنان

قبل از بارداری باید در موارد زیر با متخصص زنان مشورت کنید:

  • تنظیم خانواده و کنترل بارداری
  • مصرف فولیک اسید
  • واکسن ها و غربالگری های ضروری مانند تست پاپ اسمیر و غربالگری برای بیماری های مقاربتی مانند اچ آی وی
  • کنترل مشکلاتی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری های تیروئیدی، چاقی، افسردگی، اختلالات خوردن آسم و درک اینکه چطور بارداری می تواند بر این بیماری ها تاثیر بگذارد.
  • داروهای مصرفی از جمله ویتامین ها و مکمل های گیاهی
  • راه هایی برای بهبود وضعیت سلامت مانند کنترل وزن، ایجاد عادات غذایی سالم، فعالیت فیزیکی مناسب، مراقبت از دندان ها و لثه ها، کاهش استرس، ترک سیگار و اجتناب از مصرف الکل
  • نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری ها
  • توضیحات و دریافت هشدارهایی در ارتباط با محیط کار یا خانه که می تواند بر سلامت جنین تاثیر بگذارد
  • مشکلاتی که به طور وراثتی در خانواده وجود دارد
  • مشکلاتی که در بارداری های قبلی تجربه کرده اید مانند زایمان زودرس

اقدامات قبل از بارداری برای مردان

همسر شما نیز می تواند شما را در آماده سازی های قبل از بارداری یاری دهد:

  • آمادگی مردان برای پدر شدن: اگر هر دو والدین برای بارداری آمادگی داشته باشند در آن صورت احتمال بیشتری وجود دارد که زنان مشاوره های قبل از بارداری را به موقع دریافت کنند. همچنین احتمال رفتارهای پر خطر مانند سیگار کشیدن و یا مصرف الکل نیز کاهش می یابد.
  • غربالگری برای بررسی احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی در مردان می تواند احتمال انتقال بیماری مقاربتی به زنان را کاهش دهد.
  • همسر شما می تواند با تقویت سیستم باروری خود هم چنین محدود کردن مصرف الکل، ترک سیگار، ایجاد انتخاب های غذایی سالم و کاهش استرس بسیار موثر واقع شود. تحقیقات نشان داده است مردانی که از سیگار می کشند یا در نوشیدن الکل افراط می کنند در اسپرم خود با مشکلاتی رو به رو هستند. این گونه مشکلات در ایجاد باروری دشواری هایی را به دنبال دارد. اگر امکان ترک سیگار وجود ندارد می توانید از همسر خود خواهش کنید تا پیرامون شما سیگار نکشد.
  • همسر شما نیز باید در مورد وضعیت سلامت خویش همچنین سابقه خانوادگی و مصرف برخی داروها توضیحاتی به پزشک ارائه دهد.
  • مردانی که در محیط کار خود با آلاینده ها و مواد سمی ارتباط دارند باید در تماس با همسران خود احتیاط کنند. برای مثال افرادی که با حشره کش ها در تماس هستند باید لباس های کثیف خود را قبل از تماس با همسر تعویض کنند. این لباس ها باید به طور جداگانه ای شستشو داده شود.

قبل از باردار شدن با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید

مراقبت و انجام اقدامات قبل از بارداری برای زنان سبب بهبود نتایج حاصل از بارداری می شود. اگر به لحاظ جنسی فعال هستید در مورد سلامت قبل از بارداری خود با متخصص زنان مشورت کنید. مراقبت ها و اقدامات قبل از بارداری برای زنان باید حداقل سه ماه قبل از بارداری انجام شود. به همین نسبت اقدامات قبل از بارداری برای مردان نیز باید پیش از بارداری آغاز گردد.

مشاوره ژنتیکی از اقدامات قبل از بارداری برای زنان و مردان

ژن ها به طرق مختلفی می تواند بر سلامت جنین تاثیر داشته باشد:

  • اختلالات تک ژنی ناشی از وجود مشکل در یک ژن: ژن ها حاوی اطلاعاتی هستند که سلول های بدن برای عملکرد بدان نیاز دارند. اختلالات تک ژنی در خانواده به طور موروثی وجود دارد. مثال هایی از این اختلال می توان به سیستیک فیبروزیس یا آنمی سلول داسی شکل اشاره کرد.
  • اختلالات کروموزومی که در بخش یا همه کروموزوم اتفاق می افتد: کروموزوم ها ساختارهایی هستند که ژن در آن قرار گرفته است. اغلب اختلالات کروموزومی که کل کروموزوم ها را در برمی گیرد در خانواده به طور ارثی منتقل نمی شود.

باید قبل از باردار شدن در مورد سابقه سلامتی خانوادگی خود با متخصص صحبت کنید. این اطلاعات به پزشک نشان می دهد آیا خطر ژنتیکی در این میان وجود دارد یا خیر.

بسته به فاکتورهای خطر ژنتیکی که وجود دارد متخصص زنان تصمیم می گیرد که آیا ارجاع به مشاور ژنتیکی ضرورت دارد یا خیر. برخی از مواردی که دریافت مشاوره ژنتیکی را الزامی می سازد عبارت است از:

  • سابقه خانوادگی در ابتلا به یک شرایط ژنتیکی مانند نقص مادرزادی، اختلالات کروموزومی یا سرطان
  • در دو مورد بارداری قبلی مرده زایی روی داده و یا بارداری از دست رفته است
  • وجود کودک مبتلا به اختلال ارثی، نقص مادرزادی یا معلولیت ذهنی
  • سن بالای 35 سال مادر
دکتر زویا صادقی پور

دکتر زویا صادقی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زویا صادقی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی پایه و پیشرفته و هیستروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زویا صادقی پور
برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه