خارش واژن در کودکان می تواند به دلایل مختلفی اعم از شرایط التهابی به نام ولوواژینیت ایجاد شود. درمان خارش واژن در کودکان مبتنی بر علت آن می باشد. برای مثال اگر علت خارش واژن در کودکان ناشی از عفونت باشد بنابراین درمان عفونت واژن در کودکان در خط اول گزینه ها قرار دارد. رعایت نکاتی مانند استفاده از لباس های زیر نخی و عدم استفاده از صابون ها و محصولات معطر و محرک می تواند در پیشگیری از سوزش واژن در دختر بچه ها و خارش آن موثر باشد.

دروانا: 

 ولوواژینیت چیست؟

اگر دختر شما از زخم ناحیه تناسلی رنج می برد، زخمی که در اثر خارش واژن کودک ایجاد می شود، احتمال ایجاد ولوواژینیت مطرح می گردد. ولوواژینیت نوعی التهاب در بخش ولو و واژن می باشد. ولوواژینیت در کودکان دختر از مشکلات شایع این گروه می باشد.

در افراد بزرگسال عفونت های واژینال می تواند از طریق فعالیت جنسی ایجاد شود، اما دختران جوانی که به سن بلوغ نرسیده اند بسیار مستعد ابتلا به ولوواژینیت یا خارش واژن می باشند و ابتلا به این مشکل ارتباطی با داشتن نزدیکی جنسی ندارد. از آن جایی که دختران کوچک در ناحیه شرمگاهی مویی ندارند، لباس، ترکیبات شیمیایی، صابون و داروها به سادگی می تواند سبب تحریک پوست ناحیه واژن شود و خارش واژن در کودکان به دنبال داشته باشد. حتی اجسام خارجی مانند دستمال های کاغذی نیز می تواند به سادگی سبب ایجاد التهاب در ناحیه تناسلی شده و خارش واژن را به دنبال داشته باشد.

یکی از علل خارش واژن در کودکان دختر و عفونت در آن ها این است که بر خلاف خانم های بالغ، آن ها استروژن ترشح نمی کنند. استروژن می تواند سد دفاعی مناسبی برای مسیر واژن ایجاد کند. pH واژن در کودکان دختر بالا است در نتیجه محیط واژن آن ها مناسب رشد باکتری (درنتیجه بروز خارش واژن) می باشد. همچنین ممکن است کودکان دستمال کاغذی را به طور صحیحی از جلو به عقب حرکت ندهند.

در هر حال خارش واژن در کودکان دختر می تواند ناراحت کننده باشد اما وضعیت جدی نخواهد بود. حتی ابتلای مکرر به ولوواژینیت یا خارش واژن نمی تواند بر باروری فرد در آینده تاثیر داشته باشد. اما به خاطر داشته باشید که برطرف شدن و درمان خارش واژن دختر بچه ها بسیار ساده خواهد بود.

   علایم ولوواژینیت چیست؟

شما ممکن است متوجه خارش واژن کودک شده باشید. در اغلب موارد ناحیه ولو ملتهب و تحریک شده خواهد بود، میزان تحریک و زخم و خارش واژن ممکن است به حدی باشد که مانع از خوابیدن کودک گردد. وقتی شما ناحیه تناسلی کودک خود را مشاهده می کنید ممکن است متوجه قرمزی و شاید تورم شوید.

در اغلب موارد (البته نه همیشه) ممکن است ترشحات واژینال نیز وجود داشته باشد که به وسیله مشاهده لباس زیر کودک تشخیص داده خواهد شد. ترشحات واژن کودکان ممکن است سبک یا سنگین باشد. ترشحات زرد رنگ واژن در کودکان متداول است اما احتمال ترشحات سبز رنگ در کودکان نیز ممکن می باشد و در برخی موارد قهوه ای رنگ نیز گزارش شده است. صرف نظر از رنگ، احتمالا ترشحات واژن بوی نامطلوبی خواهد داشت. در موارد بسیار نادر این ترشحات می تواند خونی باشد.

در ولوواژینیت دختر شما ممکن است هنگام ادرار کردن احساس سوزش داشته باشد. این بدان دلیل است که ادرار در تماس با پوست تحریک شده قرار داشته است. اگر چه در بعضی شرایط ممکن است این علائم  با عفونت ادراری اشتباه گرفته شود.

در صورتی که دختر شما چنین علائمی داشته باشد می توانید به پزشک مراجعه کنید.

علت ولوواژینیت چیست؟

انواع مختلفی از ولوواژینیت وجود دارد و علل مختلفی برای آن وجود دارد. علل جدی مانند تومور به ندرت می تواند در ایجاد ولوواژینیت نقش داشته باشد. برخی علل شایع ولوواژینیت در کودکان عبارت است از:

  • عدم تعادل باکتریایی: در واژن سالم مقداری از باکتری های زنده وجود دارد. ولوواژینیت می تواند در نتیجه به هم خوردن تعادل باکتری های واژن ایجاد شود. علت دقیق رشد بیش از حد برخی باکتری ها مشخص نمی باشد. اما ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک ها و یا تماس ناحیه واژن با دست های آلوده بتواند دلیلی برای بر هم خوردن این تعادل محسوب شود.

در برخی موارد ولوواژینیت می تواند دلیل ثانویه یک عفونت باشد.

  • اصول بهداشتی: فاصله بین واژن و مقعد چندان زیاد نیست بنابراین باکتری های مسیر گوارشی مانند ایی کلای می تواند وارد دهانه واژن شود و خارش واژن و سایر علائم ولوواژینیت را به دنبال داشه باشد. بنابراین استفاده صحیح از دستمال کاغذی و کشیدن آن از جلو به عقب حائز اهمیت می باشد.
  • پوزیشن کودک هنگام ادرار کردن: موقعیت نامناسب کودک در حین ادرار کردن سبب می شود ادرار وارد واژن شود و عفونت و خارش واژن را به دنبال داشته باشد. 
  • عفونت های انگلی: عفونت های انگلی در کودکان بسیار شایع می باشد. این انگل ها معمولا در اطراف مقعد تخم گذاری می کنند. خارش و تحریک سبب می شود عفونت به واژن منتقل گردد.
  • اشیای خارجی مانند دستمال کاغذی می تواند در تماس با واژن قرار بگیرد و سبب بوی بد، ترشحات واژینال و حتی خونریزی شود.
  • تحریک خارجی: استفاده از لباس های تنگ و قرار گرفتن در هوای گرم به مدت طولانی سبب ایجاد التهاب در پوست های حساس می شود. استفاده از صابون های نامناسب می تواند سبب قرمزی و خارش واژن در کودکان دختر شود.
  • عفونت های قارچی در مورد خانم ها بسیار شایع است اما معمولا در دختران تا قبل از سن بلوغ چنین نیست. استفاده مکرر از آنتی بیوتیک و یا استفاده از پوشک می تواند منجر به ایجاد عفونت های قارچی در کودکان شود. استفاده مکرر از آنتی بیوتیک می تواند تعادل باکتری های مفید در واژن را بر هم زند. در برخی موارد اختلال در سیستم ایمنی نیز می تواند در ایجاد عفونت قارچی و خارش واژن در کودکان نقش داشته باشد. ترشحات زرد رنگ واژن در کودکان با حالتی پنیری همراه با قرمزی و تورم لابیا می تواند نشان دهنده عفونت قارچی در آن ها باشد. عفونت قارچی مزمن در کودکان می تواند نشان دهنده دیابت یا سرکوب سیستم ایمنی باشد. اگر فرزند دختر شما مرتبا به عفونت قارچی دچار می شود بهتر است در مورد شناسایی علت زمینه ای آن فورا با پزشک مشورت کنید.
  • چسبندگی ناحیه تناسلی در کودکان دختر یا چسبندگی لابیا: دو درصد کودکان دختر به چسبندگی لابیا دچارند. لبه های درونی واژن که labia minora نامیده می شود ممکن است به هم چسبیده باشد. چسبندگی لابیا مشکل چندان جدی نمی باشد اما می تواند در ایجاد ولوواژینیت دخالت داشته باشد.
  • ضایعه پوستی به نام لیکن اسکلروزیس: این شرایط پوستی چندان شایع نمی باشد. در بیماری لیکن اسکلروزیس لکه های سفید رنگی در ناحیه تناسلی ایجاد می شود که می تواند پوست را بسیار حساس سازد.

ولوواژینیت چگونه ارزیابی شده و درمان می گردد؟

ابتدا، پزشک علائم را بررسی خواهد کرد. ناحیه بیرونی واژن توسط پزشک معاینه خواهد شد. اگر ترشحات واژینال وجود داشته باشد ممکن است نمونه برداری انجام شود. درمان خارش واژن در کودکان بر حسب علت آن انجام خواهد گرفت.

در صورتی که عفونت در ایجاد ولوواژینیت و یا خارش واژن کودک نقش داشته باشد، درمان عفونت واژن در کودکان در خط نخست گزینه ها قرار خواهد داشت.

استفاده از حمام آب گرم بدون استفاده از صابون های خشن، همچنین استفاده از کمپرس های خنک می تواند به تخفیف درد و ناراحتی کودک کمک کند. خشک نگاه داشتن ناحیه تناسلی، همچنین استفاده از لباس های نخی یا نحوه صحیح استفاده از دستمال های کاغذی می تواند به سوزش واژن در دختر بچه ها و یا خارش کمک کند.

بسته به تشخیص علت خارش واژن در کودکان، پزشک استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی، کرم های ضد قارچ، کرم های هیدروکورتیزونی و یا پمادهایی را پیشنهاد خواهد کرد.

برای پیشگیری خارش واژن در کودکان دختر چه باید کرد؟

نکاتی وجود دارد که شانس خارش واژن در کودک را کاهش می دهد. برای مثال تمیز نگاه داشتن ناحیه تناسلی، استفاده مناسب از دستمال کاغذی و شستن دست ها قبل و بعد از رفتن به توالت، انتخاب محصولاتی که فاقد اسانس و مواد تحریک کننده هستند، استفاده از صابون های ساده، خشک نگاه داشتن ناحیه واژن، استفاده از لباس های نخی و عدم استفاده از لباس های تنگ می تواند در پیشگیری از خارش واژن در کودکان دختر موثر باشد.

دکتر مژده تواضع

دکتر مژده تواضع

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مژده تواضع جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین زنان، زایمان و نازایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژده تواضع
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه