از بین بردن سرد مزاجی زنان در مراحل مختلف زندگی آنها از جمله سردی در دوران بارداری از موارد حائز اهمیت می باشد. دلایل سرد شدن زنان و علائم سرد مزاجی در زنان متفاوت است، همچنین درمان سرد مزاجی زنان با انتخاب های دارویی چندان مطلوب نیست. 

دروانا: 

سرد مزاجی زنان و درمان

 نوسانات هورمونی که در طول سال ها اتفاق می افتد از مهم ترین دلایل سرد مزاجی زنان محسوب می گردد. سرد مزاجی زنان بعد از زایمان، سردی مزاج در بارداری، سرد مزاجی در یائسگی و یا به هنگام بیماری از جمله اختلالات شایع در بین خانم ها می باشد. همچنین در برخی موارد استفاده از برخی داروها از دلایل سرد شدن زنان محسوب می شود. درمان سرد مزاجی زنان در بیشتر موارد با اعمال تغییراتی در زندگی و یا استفاده از برخی تکنیک ها حاصل می گردد.

ممکن است این سوال به ذهن رسد که برای از بین بردن سرد مزاجی زنان چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟ باید خاطر نشان کرد سرد مزاجی زنان درمان مشخصی ندارد. درمان سرد مزاجی زنان با دارو از جمله موضوعات تحقیقی می باشد که در دست بررسی قرار دارد. اما با این حال در برخی شرایط مشورت با پزشک متخصص زنان می تواند به تغییر داروهای مصرفی بیانجامد. تغییر داروهای مصرفی (برای مثال داروهای دیابت و یا داروهای فشار خون) ممکن است به درمان سرد مزاجی زنان کمک کند.

دلایل سرد شدن زنان

علل فیزیکی می تواند از دلایل سرد شدن زنان محسوب شود:

  • وجود درد در حین نزدیکی جنسی
  • برخی بیماری ها مانند آرتریت، سرطان، دیابت، فشار خون بالا، بیماری های عروق کرونری قلب و بیماری های نورولوژیک
  • داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی مخصوصا داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین
  • شیوه های زندگی مانند استفاده از الکل، داروهای مخدر و سیگار کشیدن
  • جراحی، انجام جراحی در سینه و یا مسیر تناسلی به نحوی که بر عملکرد جنسی تاثیر بگذارد
  • خستگی

تغییرات هورمونی نیز می تواند از دلایل سرد شدن زنان محسوب شود:

  • سردی مزاج در یائسگی: افت مقدار استروژن در دوران گذار به یائسگی می تواند سبب خشکی واژن و درد هنگام نزدیکی جنسی شود.
  • سرد مزاجی در بارداری و شیردهی: تغییرات هورمونی در سردی مزاج در بارداری نقش دارد. به همین نسبت در طول شیردهی نیز تغییرات هورمونی رخ می دهد که در ایجاد سرد مزاجی در شیردهی دخیل است. فشار ناشی از بارداری و استرس های ناشی از مراقبت فرزند نیز از دلایل سرد شدن زنان در این دوران محسوب می شود.

در برخی موارد وجود علائم سرد مزاجی در زنان ناشی از علل روانی می باشد:

  • مشکلاتی مانند اضطراب و یا افسردگی
  • استرس های اقتصادی یا شغلی
  • کمبود اعتماد به نفس
  • سابقه آزار جنسی

درمان سرد مزاجی زنان

درمان سرد مزاجی زنان بسته به دلایلی که وجود دارد عبارت است از: آموزش جنسی و دریافت مشاوره های جنسی، تغییر مصرف برخی داروها همچنین هورمون درمانی.

در مواردی که خشکی واژن یا آتروفی واژن از دلایل سرد شدن زنان باشد، استفاده از استروژن می تواند به تخفیف علائم آتروفی واژن کمک کند و به این ترتیب از بین بردن سرد مزاجی زنان یائسه ممکن است با استفاده از استروژن موضعی حاصل گردد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه