جراحی tvt در درمان بی اختیاری ادرار موضوع مورد بحث ما در این مقاله می باشد.

دروانا: 

جراحی tvt در درمان کنترل بی اختیاری ادرار استرسی مورد کاربرد قرار دارد. در بی اختیاری ادراری استرسی نشتی ادرار در حین خندیدن، سرفه یا عطسه روی می دهد. جراحی tvt به بسته شدن مجرای ادرار و گردن مثانه کمک می کند. مجرای ادرار لوله ای است که ناقل ادرار از مثانه به بیرون بدن می باشد. گردن مثانه نیز بخشی از مثانه است که به مجرای ادرار متصل می باشد. قبل از شروع جراحی tvt باید بیهوشی جنرال یا اسپینال دریافت شود. در بیهوشی جنرال بیمار در حالت خواب قرار دارد و دردی احساس نمی کند. در بیهوشی اسپینال بیمار بیدار می باشد اما از ناحیه کمر به پایین بی حس می باشد بنابراین دردی احساس نمی کند. به منظور انجام جراحی tvt برای تخلیه ادرار ابتدا کاتتر در درون مثانه قرار می گیرد. سپس برشی کوچک در واژن ایجاد می شود. دو برش کوچک نیز در شکم درست بالای خط رویش مو در ناحیه شرمگاهی ایجاد می گردد. نواری به شکل مش سنتتیک از طریق برش داخل واژن رد می شود. این نوار درست زیر مجرای ادرار قرار می گیرد. یک سمت نوار از طریق یکی از برش های روی شکم رد می شود و سمت دیگر نوار نیز از برش دیگر عبور داده می شود. سپس سفتی نوار به صورتی تنظیم می شود که مجرای ادرار پشتیبانی لازم را دریافت کند. اگر فرد بیهوشی جنرال دریافت نکرده باشد در آن صورت از او خواسته می شود تا سرفه کند. به این ترتیب میزان کشیدگی نوار بررسی می گردد. بعد از آن که میزان کشیدگی تنظیم گردید پایانه های نوار در محل برش متناسب با سطح پوست بریده می شود. محل برش ها نیز بسته می گردد. با بهبود یافتن بیمار اسکار حاصل در محل برش پایانه نوار را محکم نگاه می دارد و بنابراین مجرای ادرار پشتیبانی لازم را خواهد داشت. انجام جراحی tvt حدود 2 ساعت زمان می برد.

قبل از انجام جراحی tvt ابتدا اقداماتی مانند بازآموزی مثانه، ورزش های کگل، دارو درمانی و سایر گزینه ها امتحان می گردد. اگر با وجود این درمان ها همچنان نشتی ادرار ادامه داشته باشد در آن صورت گزینه جراحی tvt مطرح می گردد. عوارض جراحی tvt عبارت است از:

  • خونریزی
  • اختلال در تنفس کردن
  • عفونت در محل برش جراحی
  • سایر عفونت ها
  • آسیب به ارگان های مجاور، تغییراتی در واژن اعم از پرولپس واژن که سبب خارج شدن واژن از محور مناسب می گردد، همچنین احتمال آسیب به مثانه و مجرای ادرار نیز مطرح می باشد
  • فرسایش و تحلیل نوار
  • فیستولا بین واژن و پوست
  • تحریک مثانه به دلیل نیاز به ادرار کردن مکرر
  • ممکن است تخلیه مثانه به درستی انجام نشود و نیاز به استفاده از کاتتر باشد
  • درد در استخوان شرمگاهی
  • ممکن است در برخی موارد نشتی ادرار تشدید شود
  • ممکن است به ساختار نوار حساسیت ایجاد شود

در روزهای قبل از جراحی tvt ممکن است مصرف آسپرین، ایبوپروفن، وارفارین و سایر داروهایی که در لخته شدن خون اختلال ایجاد می کنند قطع شود. پیش از انجام جراحی tvt همچنین ضروری است به مدت 6 تا 12 ساعت از نوشیدن و خوردن اجتناب کنید. بعد از انجام جراحی tvt به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. از شما خواسته می شود سرفه کرده و به طور عمیق تنفس کنید تا ریه های شما پاک شود. ممکن است در مثانه های شما کاتتر وجود داشته باشد. تا زمانی که قادر به تخلیه مثانه باشید کاتتر در محل خود باقی می ماند. بعد از جراحی ممکن است برای توقف خونریزی گاز استریل در محل واژن قرار دهند. چند ساعت بعد از جراحی tvt و یا روز بعد انجام جراحی tvt گاز برداشته خواهد شد. اغلب خانم ها با انجام جراحی tvt در بی اختیاری ادراری خود بهبودی را احساس می کنند اما ممکن است همچنان نشتی وجود داشته باشد. در طول زمان نیز احتمال عود بی اختیاری ادرار به دنبال انجام جراحی tvt وجود دارد.

برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه