هشدارهای سرطان دهانه رحم چیست؟ علائمی مانند خونریزی های غیر نرمال از هشدارهای سرطان دهانه رحم محسوب می شود. در این مقاله مروری بر هشدارهای سرطان دهانه رحم خواهیم داشت. 

دروانا: 

سرطان دهانه رحم به ایجاد توده های غیر نرمال در دهانه رحم زنان اشاره دارد. دهانه رحم در پایین ترین بخش رحم واقع شده است و رحم را به واژن اتصال می دهد. سرطان دهانه رحم در اغلب موارد در اثر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی که به اختصار اچ پی وی نامیده می شود ایجاد می شود. سرطان دهانه رحم به آرامی رشد می کند. اگر پیش از ایجاد سرطان توده ها و ضایعات پیش سرطانی در دهانه رحم تشخیص داده شود در آن صورت امکان درمان موفقیت آمیز وجود خواهد داشت. بنابراین به منظور شناسایی هشدارهای سرطان دهانه رحم توصیه می شود زنان تست های غربالگری را به طور منظم انجام دهند.

هشدارهای سرطان دهانه رحم: علائم

سرطان دهانه رحم در ابتدا علائمی ندارد در مراحل پیشرفته هشدارهای سرطان دهانه رحم عبارت است از:

  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: خونریزی های غیر معمول واژن (خونریزی هایی که خارج از دوران قاعدگی روی می دهد)
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: ترشحات غیر نرمال واژن
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: درد لگن
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: درد حین نزدیکی

البته این علائم می تواند دلایل دیگری غیر از سرطان دهانه رحم داشته باشد. در صورتی که هر یک از علائم مذکور را تجربه کردید فورا با متخصص خود تماس حاصل فرمایید.

هشدارهای سرطان دهانه رحم: علل و تشخیص

تقریبا اغلب موارد سرطان دهانه رحم در اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی ایجاد می شود. این ویروس از طریق نزدیکی جنسی منتقل شده و احتمال ایجاد عفونت را به دنبال دارد. بالغ بر 100 نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد. برخی انواع این ویروس علامتی ندارد و برخی دیگر از انواع آن منجر به بروز علائمی مانند زگیل های تناسلی می گردد. ابتلا به انواع پر تهاجمی این ویروس از هشدارهای سرطان دهانه رحم می باشد. تشخیص سرطان دهانه رحم بر اساس نتایج غیر نرمال حاصل از پاپ اسمیر داده می شود. در طول انجام پاپ اسمیر پزشک از دهانه رحم نمونه برداری می کند. نمونه به آزمایشگاه فرستاده و زیر میکروسکوپ بررسی می شود. نتایج غیر نرمال پاپ اسمیر به معنی تغییرات سلولی در دهانه رحم می باشد. این تغییرات سلولی عبارت است از:

  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: التهاب در دهانه رحم می تواند در نتیجه پاپ اسمیر مشخص شود. این التهاب در اثر عفونت هایی با عامل مخمر، اچ پی وی، ویروس هرپس و یا بسیاری از میکروارگانیسم ها ایجاد می گردد.
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: در برخی موارد تغییرات غیرنرمالی به نام دیسپلازی در دهانه رحم ایجاد می شود. دیسپلازی به معنی وقوع سرطان نیست اما احتمال پیش سرطانی بودن مطرح می باشد. این بدان معنی است که تغییرات پیش سرطانی در صورت عدم درمان به سرطان تبدیل خواهند شد.
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: علائم جدی سرطان که ممکن است در نتیجه پاپ اسمیر مشخص شود می تواند بر لایه بالایی سرویکس تاثیر گذاشته اما ممکن است فراتر از ناحیه سرویکس نرود.
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: در برخی موارد نیز نتایج پاپ اسمیر نشان می دهد تغییرات گسترده سلولی در بافت هایی فراتر از دهانه رحم ایجاد شده است که دلالت بر سرطان پیشرفته دهانه رحم دارد.

اگر نتایج پاپ اسمیر غیر نرمال باشد در آن صوت تست دیگری باید تکرار شود. اگر تغییرات سلولی خطرناک که از هشدارهای سرطان دهانه رحم محسوب می شود مشخص گردد درمان به موقع از وقوع سرطان پیشگیری خواهد کرد. همین امر لزوم غربالگری های منظم پاپ اسمیر را نشان می دهد. بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم انجام منظم غربالگری ها می باشد. توجه داشته باشید که استفاده از واکسن اچ پی وی نیز می تواند در پیشگیری از وقوع هشدارهای سرطان دهانه رحم موثر واقع شود. این واکسن در دختران و پسران در بازه سنی 9 تا 26 سال مورد کاربرد قرار دارد. بهتر است استفاده از واکسن پیش از آغاز فعالیت های جنسی استفاده شود. سایر مواردی که در کاهش احتمال وقوع هشدارهای سرطان دهانه رحم موثر می باشد عبارت است از:

  • محدود نگاه داشتن شرکای جنسی
  • استفاده از کاندوم (البته کاندوم به طور صد در صد در پیشگیری از ویروس موثر نمی باشد. زیرا ویروس اچ پی وی از طریق تماس پوست به پوست با نواحی آلوده نیز منتقل می گردد)

انجام مرتب تست پاپ اسمیر نیز در پیشگیری از وقوع هشدارهای سرطان دهانه رحم بسیار موثر است. توصیه های انجام غربالگری پاپ اسمیر بر اساس گروه سنی افراد عبارت است از:

  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: از سن 21 سالگی هر 3 سال یک بار پاپ اسمیر انجام دهید و این روند تا 65 سالگی ادامه خواهد داشت.
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: اگر در سنین زیر 21 سال قرار دارید و به لحاظ جنسی فعال هستید غربالگری پاپ اسمیر باید هر 3 سال یک بار انجام شود.
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: اگر در بازه 30 تا 65 سال قرار دارید می توانید غربالگری پاپ اسمیر را توام با تست اچ پی وی هر 5 سال یک بار انجام دهید.
  • هشدارهای سرطان دهانه رحم: اگر بالای 65 سال می باشید تکرار غربالگری ها بستگی به نظر پزشک متخصص و نتایج غربالگری های قبلی خواهد داشت. 
دکتر رضوان یاری

دکتر رضوان یاری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر رضوان ياري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شهریار، دکتر رضوان یاری دارای 11 سال سابقه پزشکی و طبابت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر رضوان یاری
برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه