ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم با انجام به موقع غربالگری قابل شناسایی هستند. در این مقاله مروی بر غربالگری ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم خواهیم داشت.

دروانا: 

در غربالگری سرطان دهانه رحم هدف تعیین ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم می باشد پیش از آنکه این ضایعات به سرطان تبدیل شود. همچنین ممکن است با انجام غربالگری سرطان دهانه رحم وجود برخی سرطان ها در مراحل اولیه شناخته شود که به این ترتیب احتمال درمان موفقیت آمیز نیز بیشتر خواهد بود. برای تشخیص زودهنگام ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم دو روش عمده وجود دارد: تست پاپ اسمیر و تست اچ پی وی. در تست اچ پی وی به دنبال نشانه های عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی خواهیم بود. برخی انواع پر خطر این ویروس در ایجاد ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم نقش دارد (نوع 16 و 18 ویروس اچ پی وی).  70 درصد موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم و 50 درصد ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم در اثر آلوده شدن به این ویروس ها ایجاد می گردد. شیوع بالای عفونت ناشی از اچ پی وی در خانم هایی مشاهده می شود که اغلب جوان بوده و به لحاظ جنسی فعال هستند. اغلب موارد ابتلا به عفونت اچ پی وی در افراد جوان ظرف 8 تا 24 ماه از بین می رود از این رو انجام تست اچ پی وی در غربالگری ضایعات پیش سرطانی  دهانه رحم در این افراد توصیه نمی شود. روند انجام غربالگری ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم در خانم ها بر اساس سن بدین شرح است:

  • غربالگری ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم : خانم های 21 تا 29 ساله تست پاپ اسمیر را هر 3 سال یک بار باید انجام دهند.
  • غربالگری ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم : خانم های بالای 30 سال باید تست پاپ اسمیر را 3 سال یک بار ادامه داده و یا پاپ اسمیر همراه با تست اچ پی وی را هر 5 سال یک بار انجام دهند.
  • غربالگری ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم : خانم های 65 سال به بالا در صورت داشتن شرایط زیر باید انجام پاپ اسمیر را متوقف کنند:
  • عدم مصرف سیگار
  • عدم داشتن شریک جنسی جدید بعد از دریافت آخرین نتایج پاپ اسمیر
  • تکرار غربالگری ها به طور منظم تا قبل از 65 سالگی
  • دریافت 3 نتیجه نرمال پاپ اسمیر به طور متوالی

اگر به دنبال انجام غربالگری ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم نتایج غیر نرمالی دریافت کردید باید بدانید دریافت نتیجه غیر نرمال در مراحل اولیه به معنی ابتلا به سرطان دهانه رحم نخواهد بود. اگر نتیجه پاپ اسمیر غیر نرمال باشد باید تست دیگری تکرار شود. در برخی موارد برای غربالگری ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم پاپ اسمیر دیگری 6 تا 12 ماه بعد انجام می شود. با انجام این تست می توان درک کرد آیا تغییرات ایجاد شده به حالت نرمال خود بازگشته است یا خیر. بسته به سن ممکن است انجام تست اچ پی وی نیز به عنوان یک گزینه مطرح شود. در برخی شرایط برای غربالگری ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم ممکن است انجام کولپوسکوپی نیز ضرورت بیابد. در طول کولپوسکوپی متخصص زنان می تواند با استفاده از دستگاه های بزرگ کننده ای دهانه رحم را معاینه کرده و در صورت لزوم نمونه برداری انجام دهد. پیش از انجام کولپوسکوپی به منظور غربالگری ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم از استیک اسید یا سرکه در دهانه رحم استفاده می شود تا سلول ها وضوح بهتری بیابند. اندازه، نوع و موقعیت سلول های غیر نرمال تعیین می کند که نمونه برداری باید از کدام قسمت انجام شود. قبل از انجام کولپوسکوپی باید از مصرف محصولات واژینال اجتناب کنید. کولپوسکوپی در هر زمانی از چرخه قاعدگی نیز قابل انجام می باشد.

دکتر معصومه عابد

دکتر معصومه عابد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر معصومه عابد دارای مدرک تخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دارای بورد تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر معصومه عابد
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه