عفونت های قارچی واژن زنان: علت عفونت های قارچی واژن زنان، قارچی به نام کاندیدا می باشد. تشخیص عفونت های قارچی واژن زنان به عهده پزشک متخصص زنان می باشد. خارش نواحی اطراف واژن و ترشحات سفید و غلیظ از علائم عفونت های قارچی واژن محسوب می شود. درمان عفونت های قارچی واژن مبتنی بر استفاده از داروهای ضد قارچ است.

دروانا: 

 عفونت های قارچی واژن زنان

سوالات متداول در مورد انواع عفونت های قارچی واژن و درمان عفونت هاي قارچي واژن

اغلب خانم ها ممکن است در بخشی از زندگی خود با عفونت های قارچی واژن رو به رو شوند. علائم عفونت قارچی واژن عبارت است از سوزش، خارش و ترشحات غلیظ و سفید. درمان عفونت های قارچی واژن ساده است. اما بسیار اهمیت دارد که درمان تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام گیرد. علائم عفونت قارچی واژن  زنان شبیه به بیماری های مقاربتی می باشد. اگر شما به عفونت جدی تری مبتلا باشید که قارچی نباشد در آن صورت در خطر تجربه مشکلات و عوارض شدیدتری قرار خواهید داشت.

در ادامه به برخی پرسش های متداول در مورد علت عفونت قارچی واژن زنان و راه درمان عفونت قارچی واژن می پردازیم.

عفونت های قارچی واژن  زنان چگونه عفونت هایی است؟ عفونت قارچی واژن خطرناک است؟

عفونت های قارچی واژن زنان نوعی عفونت واژینال است که منجر به خارش و سوزش ولوو، ناحیه پیرامون واژن می گردد. علت عفونت قارچی واژن زنان به رشد بیش از حد کاندیدا مربوط است.

چه کسانی مستعد ابتلا به عفونت های قارچی واژن هستند؟

خانم ها و دختران در همه گروه های سنی مستعد ابتلا به عفونت های قارچی واژن هستند. از هر چهار خانم سه نفر در دوره ای از زندگی خود به عفونت قارچی واژن دچار می شود. تقریبا نیمی از خانم ها دو یا بیش از دو بار در زندگی خود به دو یا بیش از دو عفونت دچار می شوند.

اما احتمال بروز عفونت های قارچی واژن در زنان در دوران قبل از بلوغ و دوران پس از یائسگی اندک است.

آیا احتمال بروز عفونت قارچی واژن در همه خانم ها یکسان است؟

برخی خانم ها بیشتر در خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن قرار دارند:

  • خانم های باردار
  • افراد مبتلا به دیابت که مقدار قند خون آن ها تحت کنترل نمی باشد.
  • استفاده از برخی داروهای هورمونی برای پیشگیری از بارداری که حاوی مقادیر استروژن بالایی است می تواند احتمال ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش دهد.
  • استفاده از دوش واژینال یا اسپری های واژینال
  • استفاده اخیر از آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین یا داروهای استروئیدی
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد مبتلا به ایدز

علائم عفونت های قارچی واژن زنان چیست؟

شایع ترین علائم عفونت های قارچی واژن زنان شامل خارش شدید در نواحی اطراف واژن می باشد. سایر علایم عفونت های قارچی واژن زنان عبارت است از:

  • سوزش، قرمزی و تورم واژن و ولوو
  • درد در حین ادرار کردن
  • درد در طول نزدیکی جنسی
  • زخم
  • ترشحات سفید، غلیظ که پنیری شکل می باشد و بوی بدی ندارد.

ممکن است علائم دیگری نیز در عفونت قارچی واژن تجربه کنید. این علایم ممکن است خفیف یا شدید باشد.

علت عفونت های قارچی واژن زنان چیست؟

رشد بیش از حد قارچ کاندیدا اصلی ترین علت عفونت های قارچی واژن می باشد. واژن شما ممکن است مقداری از این قارچ را داشته باشد بدون این که علایمی مشخص گردد. اما زمانی که رشد قارچ بیش از اندازه باشد، به عنوان عامل عفونت قارچی واژن شناخته می شود و شما به عفونت قارچی واژن دچار خواهید شد.

آیا در اثر داشتن نزدیکی جنسی می توان به عفونت قارچی واژن مبتلا شد؟

بله. عفونت قارچی واژن را نمی توان جز بیماری های مقاربتی در نظر گرفت؛ زیرا شما بدون داشتن نزدیکی نیز ممکن است به عفونت قارچی واژن مبتلا شوید. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که از طریق شریک جنسی خود به عفونت قارچی واژن مبتلا شوید. کاندوم می تواند به پیشگیری از انتقال عفونت های قارچی واژن کمک کند.

اگر در صورت ابتلا به عفونت قارچی واژن باید حتما با پزشک تماس بگیرم؟

بله. علائم عفونت قارچی واژن زنان می تواند شبیه سایر بیماری های عفونی مقاربتی باشد که عوارض خطرناکی در پی خواهد داشت. پزشک متخصص زنان تشخیص خواهد داد که آیا تنها به عفونت قارچی واژن مبتلا شده اید یا بیماری دیگری در میان است. اگر بیماری های مقاربتی درمان نشده باقی بماند می تواند مشکلاتی را در باردار شدن برای شما همراه داشته باشد.

تشخیص عفونت های قارچی واژن زنان چگونه انجام می گردد؟

پزشک متخصص زنان ابتدا معاینه لگن را انجام خواهد داد و به دنبال علائمی از تورم و ترشح می گردد. پزشک همچنین می تواند با استفاده از سواب از ترشحات واژن نمونه برداری کند. سپس نمونه در آزمایشگاه به منظور وجود کاندیدا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درمان عفونت هاي قارچي واژن چگونه است؟

راه درمان عفونت قارچی واژن زنان استفاده از داروهای ضد قارچ می باشد. قبل از آن پزشک باید از وجود عفونت قارچی واژن مطمئن گردد و تشخیص نهایی داده شود.

برخی داروهای ضدقارچ را می توان به عنوان دارو برای عفونت قارچی واژن بدون نسخه از داروخانه ها خریداری کرد. برخی از این داروها به فرم کرم، قرص، پماد یا شیاف می باشد که مستقیما می تواند وارد واژن شود. داروهای ضد قارچ می تواند روزی یک یا چند بار استفاده شود.

پزشک متخصص زنان همچنین میتواند استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی مانند فلوکونازول را برای شما در نظر داشته باشد. اگر شما در سال بیش از چهار بار به عفونت های قارچی واژن مبتلا می شوید و یا اگر داروهای موضعی در درمان عفونت های قارچی واژن به طور موثری عمل نکند در آن صورت پزشک استفاده از ترکیبات ضد قارچ خوراکی را برای شما در نظر خواهد داشت. ممکن است لازم باشد دوز مشخصی از داروی ضد قارچ را به مدت چهار تا شش ماه مورد استفاده قرار دهید.

آیا استفاده از داروهای غیر نسخه ای برای درمان عفونت های قارچی واژن بی خطر است؟

بله. اما قبل از شروع درمان پزشک متخصص زنان باید شما را معاینه کند تا اطمینان حاصل شود علائم شما ناشی از عفونت قارچی واژن می باشد و علت دیگری برای آن وجود ندارد.

پیامدهای تشخیص نادرست عفونت های قارچی واژن

  • شما ممکن است تلاش برای درمان عفونتی را انجام دهید که منشا قارچی ندارد. تحقیقات نشان داده است دو نفر از هر چهار خانم که از داروهای ضد قارچ غیر نسخه ای استفاده می کنند واقعا به عفونت های قارچی دچار نیستند. در این شرایط ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی یا واژینوز باکتریایی مطرح باشد. بیماری های مقاربتی و واژینوز باکتریال در مقایسه با عفونت های قارچی واژن درمان متفاوتی دارند و در صورتی که این بیماری ها درمان نشده باقی بماند احتمال بروز عوارض خطرناک وجود خواهد داشت.
  • استفاده از داروهای ضد قارچ در حالی که عفونت قارچی در بدن وجود ندارد سبب ایجاد عفونت های مقاوم به درمان می گردد. به همین دلیل در آینده بیماری های قارچی (واژن)در شما سخت تر درمان خواهد شد.
  • برخی داروهای به کار رفته در درمان عفونت قارچی واژن می تواند کاندوم یا دیافراگم را تضعیف کرده و احتمال بروز بارداری یا ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش دهد. در این شرایط با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و راهنمای دارو را به دقت بخوانید.

درمان عفونت قارچی واژن در بارداری چگونه است؟

درمان عفونت قارچی واژن در بارداری با استفاده از کرم ها یا شیاف های حاوی میکونازول یا کلوتریمازول بی خطر است. در طول دوران بارداری نمی توان از قرص های خوراکی فلوکونازول برای درمان عفونت های قارچی واژن استفاده کرد زیرا می تواند برای جنین خطرناک باشد.

آیا عفونت های قارچی می توانند ناشی از شیردهی باشند؟

بله. عفونت های قارچی در نوک سینه یا در پستان های شما می توانند در نتیجه شیردهی اتفاق بیفتند. عفونت قارچی که در دوران شیردهی بدان مبتلا می شوید با عفونت قارچی واژن متفاوت می باشد اما هر دو این عفونت ها ناشی از یک نوع ارگانیسم می باشد.

علائم عفونت قارچی واژن زنان در دوران شیردهی عبارت است از:

  • زخم شدن نوک پستان ها که ممکن است بیش از چند روز به طول انجامد.
  • خارش در نوک سینه
  • تاول در اطراف نوک سینه
  • درد در پستان ها
  • درد پایدار در سینه در طول و بعد از شیردهی

اگر هر کدام از علائم فوق را داشتید و یا تصور می کنید که نوزادتان نیز از تماس دهانی در معرض عفونت قرار دارد با پزشک متخصص زنان تماس حاصل کنید. در زمان شیردهی سعی کنید در مورد عفونت قارچی پستان بیشتر بدانید.

آیا اگر به عفونت قارچی واژن مبتلا شوم همسرم نیز باید تحت درمان قرار گیرد؟

در برخی موارد شاید ضروری باشد. عفونت های قارچی واژن همانند بیماری های مقاربتی نیستند. اما این امکان وجود دارد که عفونت های قارچی واژن از طریق تماس جنسی به همسرتان انتقال داده شود.

در مردان احتمال ابتلا به عفونت قارچی اندک است. حدود 15 درصد مردان در صورت داشتن نزدیکی جنسی محافظت نشده به راش های خارش دار روی آلت مردانه دچار می شوند. اگر همسر شما دچار این علائم گردید باید به نزد پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کند. مردان مبتلا به دیابت و مردان که ختنه نکرده اند بیشتر در خطر ابتلا به عفونت های قارچی هستند.

چطور می توان از ابتلا به عفونت های قارچی واژن پیشگیری کرد؟

اقدامات زیر می تواند شما را در برابر ابتلا به عفونت قارچی واژن محافظت کند:

  • از دوش واژینال استفاده نکنید؛ زیرا این ترکیبات باکتری های طبیعی واژن را از بین می برد. این باکتری ها واژن را از بروز عفونت محافظت می کنند.
  • از محصولات زنانه معطر مانند پدها و نوار بهداشتی های معطر استفاده نکنید.
  • نوار بهداشتی یا پد را به طور مرتب تعویض کنید.
  • از لباس های زیر تنگ استفاده نکنید؛ زیرا سبب افزایش حرارت و رطوبت در محیط واژن می شود.
  • لباس زیر خیس و مرطوب را به سرعت تعویض کنید.
  • بعد از حمام کردن ناحیه واژن را از جلو به عقب تمیز کنید.
  • از حمام بسیار گرم اجتناب کنید.
  • اگر به دیابت مبتلا هستید اطمینان حاصل کنید قند خون شما در محدوده نرمال قرار دارد.

اگر پس از درمان دوباره به عفونت های قارچی واژن دچار شدم باید چه کنم؟

اگر چهار بار یا بیش از چهار بار در سال به عفونت های قارچی واژن دچار شدید باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. حدود 5 درصد خانم ها در طول یک سال چهار یا بیش از چهار بار به عفونت قارچی واژن مبتلا می شوند. این شرایط معمولا در خانم های مبتلا به دیابت یا خانم هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (مانند افراد مبتلا به بیماری ایدز) شایع تر می باشد. اما احتمال بروز عفونت های پی در پی قارچی در خانم های سالم نیز ممکن می باشد. پزشکان معمولا در این شرایط از درمان های ضد قارچ به مدت شش ماه استفاده می کنند.  

برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه