با شروع روند بلوغ، تخمک گذاری ها شروع می شود و خونریزی های ماهیانه یا همان چرخه قاعدگی اتفاق می افتد و در واقع فرد قدرت باروری را کسب می کند. باروری خانم ها در حدود بیست سالگی به بعد افزایش یافته و حوالی سن 25 سالگی به اوج خود می رسد؛ بنابراین می توان گفت بهترین زمان باروری در زنان بین 25-30 سال است. توصیه می شود زوجین پس از ازدواج در اولین فرصت ممکن حداقل برای داشتن فرزند اول اقدام به بارداری کنند؛ زیرا تا قبل از وقوع بارداری به هیچ طریقی نمی توان ثابت کرد که آیا زوجین کاملا سالم هستند یا خیر. 

دروانا: 

  سن و باروری

هر خانمی با تعداد بسیار زیادی تخمک متولد می شود. اما تخمدانها تا زمان بلوغ خاموش و بدون فعالیت هستند. با شروع روند بلوغ، تخمک گذاری ها شروع می شود و خونریزی های ماهیانه یا همان چرخه قاعدگی اتفاق می افتد و در واقع فرد قدرت باروری را کسب می کند. در سال های اول پس از بلوغ، تخمک گذاری ها نامنظم است اما معمولا پس از دو سال ثبات یافته و خونریزی های ماهانه و چرخه قاعدگی منظم را خواهیم داشت.

بهترین سن باروری زنان

باروری خانم ها در حدود بیست سالگی به بعد افزایش یافته و حوالی سن 25 سالگی به اوج خود می رسد؛ بنابراین می توان گفت بهترین زمان باروری در زنان بین 25-30 سال است.

از 30 سالگی به بعد میزان قدرت باروری کاهش یافته و از 35 سال با شیب تندتری این میزان کم می شود. به طوری که بعد از سن 40 و بخصوص 42 سالگی قدرت باروری چه به صورت خود به خود و چه با روش های کمک باروری به شدت کاهش می یابد. با این حساب حاملگی در سن بالای 40 و بخصوص 44 نادر است؛ هر چند غیرممکن نیست.

در سن بالای 35 علاوه بر این که قدرت باروری کم می شود، میزان اختلالات کروموزومی تخمک و ناهنجاری های جنینی منجر به سقط نیز بیشتر میشود. به همین دلیل حتی اگر بارداری در سن بالا اتفاق بیفتد احتمال سقط جنین به علت اختلالات کروموزومی بیشتر از سنین پایین است. به همین میزان تولد فرزند نیز کاهش می یابد.

علت افزایش سن بارداری

امروزه به دلایل متعدد از جمله افزایش سن ازدواج و افزایش فعالیت های اجتماعی زنان، سن بارداری تا اواخر دوران باروری زن به تعویق می افتد و متاسفانه سال های طلایی باروری زن سپری می شود بدون اینکه اقدامی در جهت بارداری صورت گرفته باشد و بدون اینکه زوجین بدانند که قدرت باروری خودشان چقدر است و آیا ناباروری یا کاهش قدرت باروری دارند یا خیر؟  

مکررا مشاهده می شود که زوجینی که در سنین 25-30 سال ازدواج کرده اند با این هدف که ابتدا زندگی خود را تثبیت کنند و بعد برای داشتن فرزند اقدام نمایند، این اقدام را حتی تا حوالی 40 سالگی به تعویق می اندازند و وقتی به پزشک مراجعه می کنند، کاهش شدید قدرت باروری شان آن را متعجب می سازد. متاسفانه هیچ راهی جهت جبران سال های از دست رفته و بازگرداندن قدرت باروری نیست.

سن و باروری

در بین همه عواملی که برای باروری تخمک وجود دارد سن زن مهم ترین فاکتور است و تنها فاکتوری است که می تواند تمام فاکتورهای دیگر را برای باروری تحت الشعاع قرار دهد. به عنوان مثال در دو خانم با شرایط یکسان که فقط از لحاظ سن با هم تفاوت دارند در خانمی که سن بالاتری دارد قدرت باروری به شدت افت میکند و هیچ راهی برای بازگرداندن کیفیت تخمک به وضعیت قبلی وجود ندارد.

برای مثال در شرایطی که زن و مرد مشکل بارداري ندارند، شانس بارداري موفق در هر ماه تنها 30 درصد است، درحالی که شانس بارداری طبيعی در خانمهای بالای 40 سال کمتر از 7 درصد در 42 ساله ها 5 درصد و در 44 ساله ها تنها 2 درصد است.

به همین دلیل توصیه می شود زوجین پس از ازدواج در اولین فرصت ممکن حداقل برای داشتن فرزند اول اقدام به بارداری کنند؛ زیرا تا قبل از وقوع بارداری به هیچ طریقی نمی توان ثابت کرد که آیا زوجین کاملا سالم هستند و صاحب فرزند خواهند شد یا خیر. چه بسا در مواردی همه فاکتورهای مورد بررسی سالم است اما باز هم بارداری اتفاق نمی افتد. مسلما اگر این موارد زود تر تشخیص داده شوند درمان آن ها هم سریع تر صورت خواهد گرفت در صورتی که اگر سن خانم بالا رفته باشد به جز مشکل اصلی، تاثیر سن در بارداری نیز به مشکلات اضافه شده و کیفیت تخمک را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همه این مطالب به این معنی نیست که بارداری در سن بالا ممکن نیست. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی عوارض بارداری در سن بالا به نسبت گذشته کمتر و سلامتی عمومی مادران بیشتر شده است و زنان در سنین بالا نیز می توانند صاحب فرزند شوند و بارداری بدون مشکلی داشته باشند. هدف این است که دوران طلایی باروری خانم ها یاد آوری شده و به اقدام برای بارداری در سنین پایین تر تاکید شود تا فرزند آوری که در سنین پایین تر به راحتی قابل دسترسی است در سنین بالا دچار کاهش نشده و زوجین در زمان مناسب بتوانند صاحب فرزند شوند.

دکتر ملیحه قدس روحانی

دکتر ملیحه قدس روحانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مليحه قدس روحاني دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی و بیش از 15 سال سابقه فعالیت پزشکی در این حوزه می باشند. خانم دکتر روحانی مصاحبه های تخصصی در حوزه سلامت و بهداشت زنان در رادیو البرز دارند.
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه