مراقبت های بعد از جراحی زنان و نکاتی که تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی باید بدان توجه داشته باشند موضوع مورد بحث ما در این مقاله است.

دروانا: 

اغلب زنان پیش از انجام جراحی نسبت به مراقبت های بعد از جراحی توسط متخصصین خود توجیه می گردند. هدف از این توضیحات پرهیز از وقوع یا شناسایی عوارض خطرناک همچنین درک روند بهبود خواهد بود. در جراحی باز، بیمار با بخیه و یا نوارهای مخصوص جراحی ترخیص می گردد. جراحی باز به نام لاپاراتومی نیز شناخته می شود و در مقابل لاپاراسکوپی قرار دارد که گزینه کم تهاجمی تری محسوب می گردد. جراحی هایی مانند هیسترکتومی یا میومکتومی انواعی از جراحی زنان می باشد که به دو صورت انجام می شود. در این جراحی ها:

  • مراقبت های بعد از جراحی زنان: بخیه ها معمولا ظرف 7 تا 10 روز کشیده می شود. ممکن است از بخیه های قابل جذب نیز استفاده گردد. این نوع بخیه ها نیازی به کشیدن ندارد. بخیه های داخل واژن نیز نیازی به کشیدن نخواهد داشت.
  • مراقبت های بعد از جراحی زنان : بانداژ روی زخم را نیز می توان ظرف 48 تا 72 ساعت برداشت.

در مراقبت های بعد از جراحی زنان، توجه داشته باشید نواحی بریده شده باید تمیز نگاه داشته شوند. در بحث مراقبت های بعد از جراحی زنان باید بدانید جای زخم ناشی از جراحی در طول زمان تغییر می کند اما ممکن است برطرف شدن کامل آن تا سال ها به طول انجامد. همچنین ممکن است نواحی جراحی تا مدتی حس خود را از دست دهد که این تا حدی طبیعی می باشد. در مراقبت های بعد از جراحی زنان به خاطر داشته باشید در نواحی برش محل جراحی، از هیچ فراورده موضعی مانند کرم یا لوسیون استفاده نکنید مگر آن که پزشک متخصص دستوری مبنی بر مصرف این ترکیبات داده باشد. جراحی لاپاراسکوپیک گزینه کم تهاجمی تری می باشد که در نتیجه انجام آن چند برش کوچک ایجاد می گردد. در برخی موارد جراحی زنان به صورت واژینال انجام می شود. بخیه های به کار رفته در جراحی واژینال قابل جذب بوده و فرایند جذب بخیه ها حدودا 6 هفته به طول می انجامد و نیازی به کشیدن نخواهد داشت. در جراحی واژینال وجود ترشحات خونی، صورتی و یا قهوه ای تا جذب بخیه ها نرمال می باشد. مادامی که بخیه ها جذب می گردد ممکن است تکه هایی از نخ بخیه را روی لباس زیر و یا دستمال توالت خود رویت کنید. در بحث مراقبت های بعد از جراحی زنان، ایجاد کرامپ های دردناک و نفخ طبیعی می باشد. این درد به دلیل تجمع گاز در روده ها ایجاد می گردد. بعد از دفع گاز این کرامپ ها برطرف می شود اما ممکن است استفاده از دایمتیکون نیز موثر واقع شود. درد شانه در نتیجه گازی که در طول لاپاراسکوپی استفاده می شود طبیعی است و ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد. در بحث مراقبت های بعد از جراحی زنان استفاده از داروی مسکن امری طبیعی است. انواع مسکن هایی که قابل استفاده می باشد شامل استامینوفن، ایبوپروفن، مخدرهایی هایی مانند اکسی کودون یا ترکیب استامینوفن و مخدر ها مانند استامینوفن کدئین می باشد. همانطور که عنوان گردید لکه بینی واژینال از جمله نکاتی است که در بحث مراقبت های بعد از جراحی زنان باید آن را در نظر داشت. اپیزودهای خونریزی هنگام ایستادن و یا بعد از ادرار کردن بیشتر می باشد. علاوه بر موارد مطرح شده سایر نکاتی که با عنوان مراقبت های بعد از جراحی زنان باید به آن توجه داشت عبارت است از:

  • مراقبت های بعد از جراحی زنان: بلند کردن اجسامی با وزن بیش از 5 کیلوگرم از زمین خطرناک می باشد و باید از آن اجتناب نمود.
  • مراقبت های بعد از جراحی زنان: در مورد اغلب جراحی های زنان تا بهبودی کامل نمی توانید از نوار بهداشتی داخلی استفاده کنید زیرا در این شرایط احتمال ایجاد عفونت مطرح می باشد. همچنین در این دوران باید از داشتن نزدیکی واژینال نیز خودداری کنید. این روند به مدت 2 تا 6 هفته بعد جراحی ادامه خواهد داشت.
  • مراقبت های بعد از جراحی زنان: بروز یبوست بعد از جراحی شایع می باشد زیرا مصرف مخدر های ضد درد احتمال ایجاد آن را به دنبال دارد. اگر یبوست همراه با استفراغ باشد پیش از درمان یبوست با متخصص خود مشورت کنید. در غیر این صورت گزینه هایی مانند منیزیم هیدروکسید یا پسلیوم می تواند موثر باشد. اگر با وجود درمان، یبوست ظرف 24 ساعت بهبود نیافت باید با متخصص خود تماس حاصل کنید.

مراقبت های بعد از جراحی زنان: در صورت انجام جراحی واژینال احساس سوزش حین ادرار و تکرر ادرار بعد از جراحی ممکن است ایجاد شود. در صورت وقوع تب، احساس سوزش شدید حین ادرار، تکرر ادرار شدید که با دفع تنها چند قطره ادرار همراه می باشد، درد در بخش بالایی کمر به مدت بیش از یک ساعت و یا وجود خون در ادرار با متخصص خود تماس حاصل کنید. اگر به مدت 6 ساعت یا بیشتر بعد از جراحی قادر به ادرار کردن نبودید نیز متخصص خود را در جریان قرار دهید. 

دکتر فرشته رستم نژاد

دکتر فرشته رستم نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فرشته رستم نژاد جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرشته رستم نژاد
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه