نمونه برداری مخروطی نوعی روش جراحی برای نمونه برداری از بافت دهانه رحم می باشد. در این مقاله به تعریف و کاربرد نمونه برداری مخروطی می پردازیم. 

دروانا: 

دهانه رحم در بخش پایینی رحم قرار دارد جایی که به بالای واژن باز می شود. تغییرات غیر نرمال در سلول های سطح دهانه رحم با نام دیسپلازی سرویکس خوانده می شوند. برای درمان و ارزیابی دیسپلازی سرویکس انجام نمونه برداری مخروطی ضرورت می یابد. نمونه برداری مخروطی در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می گردد یا این که ممکن است برای انجام نمونه برداری مخروطی به بیمار دارویی بدهند که ریلکس شده و حین انجام نمونه برداری بخوابد. به منظور انجام نمونه برداری مخروطی ابتدا بیمار روی تخت قرار گرفته و پاهای او روی رکاب هایی قرار می گیرد. این موقعیت شبیه به موقعیتی است که حین انجام معاینه لگن در آن قرار می گیرید. سپس با استفاده از اسپکولوم دهانه واژن باز شده به این ترتیب دید بهتری از داخل واژن به دست می آید. در نمونه برداری مخروطی نمونه ای به شکل مخروط از دهانه رحم برداشته می شود. به منظور انجام این نمونه برداری از حلقه سیمی استفاده می گردد که با کمک جریان الکتریسیته گرم می شود. این نمونه برداری می تواند با استفاده از چاقوی جراحی یا لیزر نیز انجام شود.

نمونه به دست آمده زیر میکروسکوپ به لحاظ وجود علائم سرطان بررسی می شود. اگر تمام بخش های بافت مشکوک طی نمونه برداری مخروطی خارج گردد در آن صورت این روش می تواند با اهداف درمانی نیز استفاده شود. در اغلب موارد به دنبال انجام نمونه برداری مخروطی می توانید همان روز به خانه بازگردید و نیازی به اقامت در بیمارستان وجود ندارد. قبل انجام نمونه برداری مخروطی ممکن است از شما خواسته شود بین 6 تا 8 ساعت از نوشیدن و خوردن اجتناب کنید. بعد از نمونه برداری مخروطی ممکن است کمی احساس کرامپ داشته باشید. به مدت 4 تا 6 هفته بعد انجام نمونه برداری مخروطی باید از مصرف دوش واژینال و نوار بهداشتی داخلی اجتناب کنید همچنین باید از داشتن نزدیکی جنسی نیز بپرهیزید. در بازه 2 تا 3 هفته بعد نمونه برداری مخروطی ممکن است دچار ترشحات خونی، سنگین و یا زرد رنگ شوید.

بیوپسی مخروطی برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم یا تغییرات مشکوک که احتمال سرطانی شدن آن ها وجود دارد انجام می شود. اگر انجام کولپوسکوپی نتواند علت نتایج مشکوک به دست آمده در آزمایش پاپ اسمیر را توجیه کند در آن صورت انجام نمونه برداری مخروطی ضرورت می یابد. در مواردی که تغییرات متوسط تا شدید باشدCIN II)  یا CIN III) و یا مواردی که سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه قرار داشته باشد (مرحله 0 تا IA1) انجام نمونه برداری مخروطی به درمان کمک خواهد کرد.

نتایج نرمال حاصل از نمونه برداری مخروطی نشان می دهد ضایعات پیش سرطانی و یا سلول های سرطانی در دهانه رحم وجود ندارد. نتایج غیر نرمال نیز به این معنا است که تغییرات مشکوکی به نام نئوپلازی اینترا اپیتلیال با درجات مختلف در نمونه وجود دارد. احتمال تبدیل شدن این تغییرات به سرطان دهانه رحم مطرح می باشد.

عوارض نمونه برداری مخروطی عبارت است از:

  • خونریزی
  • اختلال در عملکرد مناسب دهانه رحم که ممکن است سبب زایمان زودرس در دوران بارداری شود
  • عفونت
  • اسکار در دهانه رحم
  • آسیب به مثانه و مقعد
دکتر طاهره طاهری

دکتر طاهره طاهری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر طاهره طاهري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر طاهره طاهری
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه