هرپس تناسلی یک عفونت ویروسی است که موجب بروز زخم های تبخال مانند در نواحی تناسلی (واژن، مقعد) می گردد. روش هایی برای تشخیص و درمان هرپس تناسلی وجود دارند که در این مقاله به آنها می پردازیم.

دروانا: 

مروری بر هرپس تناسلی

هرپس تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی است. بسیاری از افراد مبتلا به هرپس تناسلی از بیماری خود مطلع نیستند؛ زیرا هرگز دچار درد یا زخم نمی شوند. عفونت هرپس تناسلی می تواند موجب درد، خارش و زخم هایی بر روی پوست و نزدیکی واژن یا مقعد شود. این عفونت در اثر ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. زمانی که فرد به هرپس دچار است، ویروس برای تمام عمر در بدن او وجود دارد و درمان یا واکسنی برای آن در دسترس نیست.

انوع هرپس تناسلی

دو نوع ویروس وجود دارد: هرپس سیمپلکس نوع یک که اغلب در داخل یا اطراف دهان و لب ها وجود دارد که عامل تب خال خواهد بود و گاها می تواند نواحی تناسلی را نیز تحت تاثیر قرار دهد، ویروس هرپس سیمپلکس نوع دو شایع ترین علت هرپس تناسلی است. هر دو ویروس از طریق تماس دهانی، تناسلی و یا تماس جنسی مقعدی قابل انتقال هستند.

راه های انتقال هرپس تناسلی

این عفونت از طریق لمس کردن یا تماس با پوست فردی که ناقل ویروس هرپس سیمپلکس است، انتشار می یابد. اگر فرد به زخم هرپس دچار باشد، باید از تماس جنسی و یا تماس بدنی که فرد دیگری را در معرض زخم قرار می دهد، خودداری کند. احتمال انتقال عفونت به فرد دیگر در حالتی که زخم باز وجود دارد، بیشتر است. همچنین امکان انتقال عامل عفونی از طریق تماس جنسی حتی در مواقعی که فرد علائم یا زخمی را ظاهر نساخته است، وجود دارد.

ظاهر یک تبخال تناسلی چگونه است؟

زمانی که فرد به عفونت هرپس دچار می شود، زخم ها ممکن است در طول دو تا دوازده روز بعد از قرارگیری در معرض ویروس ظاهر می شوند. فرد همچنین می تواند به ویروس هرپس آلوده شود و علائمی ظاهر نسازد. زخم ها به تاول شباهت دارند و ممکن است بسیار کوچک و یا بسیار بزرگ باشند. زخم های ناشی از هرپس دردناک تر از آن چه اندازه آن ها نشان می دهد، هستند. تبخال تناسلی ممکن است به صورت چندین تاول کوچک باشد که نزدیک به یکدیگر هستند و اطراف آن ها قرمز شده است. درد حین ادرار کردن، سردرد، دردهای عضلانی و تب از جمله علائمی هستند که به همراه اولین تبخال تناسلی بروز می کنند. هر زمان که فرد تبخال تناسلی را ظاهر سازد، عود هرپس نام می گیرد.

تشخیص هرپس تناسلی

بهترین تست برای تشخیص هرپس تناسلی، کشت زخم است. یک سواب پارچه ای برای جمع آوری مایع داخل تاول یا سلول های روی زخم مورد استفاده قرار می گیرد و این نمونه در آزمایشگاه کشت داده می شود. تبخال ها باید تازه باشند؛ زیرا امکان کشت سلولی در مواردی که تبخال ها خشک شده اند وجود ندارد. تست دیگر برای تشخیص هرپس تناسلی آزمایش خون برای بررسی آنتی بادی های هرپس سیمپلکس نوع یک و دو است. این تست در شرایطی که کشت سلولی منفی بوده است و یا شریک جنسی بیمار به ویروس هرپس سیمپلکس آلوده است و فرد باید غربالگری انجام دهد، کمک کننده خواهد بود.

آیا داروهایی برای درمان هرپس تناسلی وجود دارند؟

داروهای ضد ویروس همانند آسیکلوویر، والاسیکلوویر یا فامسیکلوویر می توانند در درمان هرپس کمک کننده باشند. بیمار می تواند مصرف این داروها را زمانی که نشانه های عود بیماری ظاهر می شوند، آغاز کند تا مدت زمان عود کوتاه تر شود یا با مصرف منظم آن ها از بروز عود پیشگیری نماید. اگر فرد اغلب دچار عود عفونت می شود، می تواند دارو را به صورت روزانه مصرف کند تا تعداد عودها را کاهش دهد؛ بیمار باید پیرامون داروی مناسب برای او با پزشک مشورت نماید. همچنین پزشک می تواند پیرامون این که دارو روزانه مصرف گردد و یا هنگام بروز علائم، توصیه های لازم را ارائه دهد. استامینوفن، ایبوپروفن به رفع درد هنگام عود کمک می کنند.


دکتر آرزو احمدی

دکتر آرزو احمدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر آرزو احمدی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای 13 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر آرزو احمدی
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه