انتقال ایدز در زنان به دنبال نزدیکی واژینال افزایش می یابد. نرخ انتقال ایدز و ابتلا به آن در خانم های مسن نیز  بالا است. در مقاله پیش رو به توضیح فاکتورهای مرتبط با انتقال ایدز در زنان می پردازیم.

دروانا: 

 انتقال ایدز در زنان

همه خانم ها در خطر ابتلا به ایدز یا انتقال ایدز قرار دارند، اما در شرایط زیر ابتلا و انتقال ایدز بیشتر خواهد بود:

  • داشتن نزدیکی جنسی محافظت نشده
  • استفاده از مواد مخدر تزریقی در حال حاضر یا گذشته
  • داشتن نزدیکی جنسی با فرد مبتلا به اچ آی وی یا ایدز
  • ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی
  • دریافت خون در دهه 50 تا 60 شمسی

نزدیکی جنسی واژینال زنان را بیش از مردان در خطر ابتلا و انتقال ایدز یا اچ آی وی قرار می دهد زیرا:

  • واژن در مقایسه با آلت تناسلی مردان سطح تماس بیشتری دارد که ممکن است در تماس با مایع منی آلوده قرار گیرد.
  • بعد از داشتن نزدیکی جنسی مایع منی چندین روز در واژن باقی می ماند. این بدان معنی است که واژن بیشتر در تماس با ویروس اچ آی وی باقی خواهد ماند، به این ترتیب احتمال انتقال ایدز بیشتر می شود.
  • ابتلا به عفونت های قارچی واژن، واژینوز باکتریال و یا سایر بیماری های مقاربتی سبب می شود احتمال انتقال ایدز یا اچ آی وی افزایش یابد. این بدان دلیل است که عفونت های باکتریایی یا قارچی همچنین سایر بیماری های مقاربتی سبب افزایش سلول های سفید خون در واژن می شود. برش های کوچک روی پوست واژن (که اغلب در اثر ابتلا به سیفلیس و یا هرپس ایجاد می شود) سبب ورود ویروس اچ آی وی و انتقال ایدز می شود.

در موارد زیر احتمال انتقال ایدز در زنان به دنبال نزدیکی واژینال افزایش می یابد:

  • شریک جنسی رفتارهای پر خطری داشته باشد و شما نسبت به آن آگاه نباشید.
  • شریک جنسی مرد اخیرا آلوده شده باشد. در این دوران مقدار اچ آی وی یا ویروس اچ آی وی در مایع منی بیشتر می باشد.
  • عدم استفاده درست و به موقع از کاندوم زنانه یا مردانه: احتمال انتقال ایدز با کاندوم کاهش می یابد. نقش کاندوم در جلوگیری از ایدز بسیار قابل توجه است.
  • سابقه سوء استفاده جنسی
  • استفاده از مواد مخدر و الکل قبل از نزدیکی

احتمال انتقال ایدز در زنان مسن

خانم های بالای 50 سال نیز در خطر ابتلا به اچ آی وی و انتقال ایدز قرار دارند. خانم های مسن بیش از خانم های جوان در خطر انتقال ایدز و ابتلا به آن قرار دارند؛ زیرا تشخیص اچ آی وی یا ایدز در آن ها با تاخیر روی می دهد. یکی از دلایل افزایش احتمال انتقال ایدز و ابتلا به آن در خانم های مسن این است که آن ها نیازی به استفاده از کاندوم نمی بینند؛ زیرا احتمالی برای باردار شدن ندارند. تاخیر در تشخیص ایدز به معنی تاخیر در شروع درمان بیماری ایدز و آسیب بیشتر به سیستم ایمنی می باشد. همچنین ریسک انتقال ایدز به سایر افراد نیز افزایش می یابد. به طور کلی باید به خاطر داشت احتمال ابتلا به ایدز و انتقال ایدز در هر سنی وجود دارد اما در دوران یائسگی به دلیل افت مقدار استروژن در بدن واژن به درستی لوبریکیت نمی شود و همین امر سبب می شود تا احتمال ایجاد بریدگی در واژن به هنگام نزدیکی افزایش یابد و بنابراین احتمال انتقال ایدز و اچ آی وی نیز در زنان افزایش خواهد یافت.

دکتر زهرا شاطری

دکتر زهرا شاطری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا شاطري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پزشک نمونه استان البرز در سال 1393 می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زهرا شاطری
برگرفته از: وبسایت https://www.womenshealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه