پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر فریبا بهنام جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در رابطه با تست HPV و سرطان دهانه رحم

دکتر فریبا بهنام

دکتر فریبا بهنام

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سیده فریبا بهنام دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه تهران هستند و بیش از 23 سال سابقه طبابت و فعالیت در این حوزه را دارند. مطب خانم دکتر فریبا بهنام مجهز به دستگاه NST، سونوگرافی، کرایو و کولپوسکوپی می باشد.
 

پرسش سایت دُروانا:

  1. آیا انجام تست HPV در غربالگری های زنان ضروری است؟

پاسخ دکتر فریبا بهنام:

آیا انجام تست HPV در غربالگری های زنان ضروری است؟

اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به این پرسش دهیم باید بگوییم خیر، شما نیازی به انجام غربالگری روتین برای سرطان دهانه رحم ندارید. در دستورالعمل های مربوط به غربالگری سرطان دهانه رحم تغییراتی وجود دارد که خانم ها باید در جریان آن قرار داشته باشند.

تست های HPV وجود برخی نشانه ها و برخی سویه های ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس HPV را نشان می دهد که برخی از آن ها می تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم شود. این ویروس در سلول های دهانه رحم یافت می شود و می تواند در نمونه هایی شبیه به آن چه که در پاپ اسمیر جمع آوری می شود شناسایی شود.

انواع زیادی از ویروس HPV وجود دارد که برخی از آن ها سبب بروز زگیل های تناسلی می شوند اما تنها تعداد کمی از آن ها با ایجاد سرطان دهانه رحم ارتباط دارد. تماس جنسی راه انتقال ویروس hpv می باشد و در بین خانم ها و مردانی که به لحاظ جنسی فعالیت دارند، شایع است. اغلب اوقات سیستم ایمنی فرد قبل از این که ویروس بتواند آسیبی برساند با آن مقابله می کند و فرد را در مقابل این ویروس محافظت می کند، اما برخی سویه های ویروس HPV می توانند در سلول های دهانه رحم باقی بمانند و سبب تغییراتی شوند که درنهایت می تواند به سرطان منجر شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری مقاربتی جنسی به مطلب زیر مراجعه نمایید:

اغلب خانم هایی که HPV مثبت هستند سرطان دهانه رحم ندارند و به آن مبتلا نخواهند شد. اما داشتن ریسک بالا برای HPV خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در فرد مشخص می کند. دستورالعمل های فعلی عنوان می کند که خانم های سی سال به بالا که ریسک کمی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم دارند و نتیجه سه تست پاپ اسمیر متوالی آن ها طبیعی بوده است می توانند غربالگری سرطان دهانه رحم را هر دو تا سه سال انجام دهند. اگر نتیجه تست HPV و پاپ اسمیر منفی باشد نیازی نسیت تا برای سه سال آینده تحت غربالگری قرار بگیرند. از سوی دیگر خانم هایی که در خطر بالایی قرار دارند، باید تست پاپ اسمیرشان را هر سال انجام دهند. خانم هایی که HIV مثبت هستند یا آن هایی که سیستم ایمنی شان مختل شده و خانم هایی که دچار دیسپلازی دهانه رحم و یا نئوپلازی سرویکس هستند، از جمله افرادی محسوب می شوند که در خطر بالایی قرار دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ویروس پاپیلومای انسانی و هرپس تناسلی به مطالب زیر مراجعه نمایید:

برای خانم های زیر سی سال، انجام غربالگری روتین برای HPV ضرورتی ندارد، زیرا آن ها معمولا عفونت های HPV را از بین می برند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه