تلقیح درون رحمی همان آی یو آی است که در آن اسپرم برای لقاح مستقیما وارد رحم می شود. 

دروانا: 

تلقیح درون رحمی یا آی یو آی یک روش درمان ناباروری است که در آن اسپرم به طور مستقیم در داخل رحم خانم قرار می گیرد. در بارداری طبیعی، اسپرم باید از راه واژن به دهانه رحم رسیده  و وارد رحم شود. در آی یو آی، اسپرم شسته شده و تقویت می شود و به طور مستقیم توسط کاتتر در داخل رحم قرار می گیرد که به تخمک نزدیک تر باشد. این فرآیند می تواند احتمال بارداری را در زوج هایی که در بارداری دچار مشکل هستند، افزایش دهد.

تلقیح درون رحمی یک روش درمان ناباروری با تهاجم و هزینه کمتر است. در برخی موارد، زوج ها قبل از آغاز درمان با آی وی اف، این روش را انجام می دهند. آی یو آی ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای بارداری باشد. این روش اغلب در موارد زیر به کار گرفته می شود:

  • ناباروری بدون دلیل مشخص
  • اندومتریوز خفیف
  • مشکلاتی در دهانه رحم یا مخاط آن
  • تعداد کم اسپرم
  • کاهش تحرک اسپرم
  • مشکلاتی در انزال یا نغوظ

آی یو آی در مواردی که خانم ها به اندومتریوز متوسط تا شدید مبتلا هستند، هر دو لوله فالوپ خود را برداشته اند یا هر دو لوله ها مسدود هستند، دچار بیماری شدید لوله های فالوپ هستند، عفونت های مکرر لگنی دارند، آقایانی که اسپرمی تولید نمی کنند، توصیه نمی شود. در موقعیت هایی که تلقیح درون رحمی توصیه نمی شود، روش درمانی دیگری همانند آی وی اف کمک کننده خواهد بود.

روش انجام آی یو آی

آی یو آی یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است. این روش می تواند با تحریک تخمدانی ترکیب شود. داروهایی چون کلومیفن سیترات، لتروزول، گنادوتروپین کوریونیک انسانی و هورمون محرک فولیکول برای تحریک تخمدان به منظور به تکامل رساندن و آزاد کردن یک یا چندین تخمک استفاده می شوند. تخمک گذاری با بیش از یک تخمک معمولا احتمال بارداری را افزایش می دهد. زمانی که فرد و پزشک هر دو به این نتیجه می رسند که تلقیح درون رحمی روش مناسبی است، جدول زمان بندی معمول شامل موارد زیر است:

  • فرد در دوره قاعدگی برای انجام آزمایش خون، سونوگرافی و دستورهای دارویی به پزشک مراجعه میکند.
  • در صورت دریافت دارو، فرد معمولا مصرف آن ها را در دوره قاعدگی خود آغاز می کند.حدود یک هفته بعد از آغاز مصرف دارو، فرد مجددا تحت سونوگرافی و آزمایش خون قرار می گیرد.
  • بسته به نتایج تست، پزشک زمان تخمک گذاری را تعیین می کند و فرد به همراه شریک جنسی خود مجددا به پزشک مراجعه می نماید. این حدودا 10 تا 16 روز بعد از آغاز مصرف دارو است. اسپرم بلافاصله در آزمایشگاه گرفته شده و شسته می شود. این فرآیندی است که در آن مایع منی و سایر مواد باقیمانده برداشته می شوند؛ به گونه ای که اسپرم کاملا تغلیظ شده و به رحم آسیب نرساند.

آی یو آی یک روش سریع و بدون درد است که به بی حسی نیازی ندارد. در این روش:

  • فرد بر روی تخت معاینه دراز می کشد و پزشک از اسپکولوم برای به آرامی باز کردن واژن و مشاهده دهانه رحم استفاده می کند. اسپرم از طریق دهانه رحم وارد شده و به کمک یک لوله باریک و بلند در داخل رحم جای میگیرد. فرد 10 تا 30 دقیقه بعد از تلقیح درون رحمی در موقعیت خوابیده قرار میگیرد.
  • همچنین ممکن است پزشک ترکیبات پروژسترونی را بعد از آی یو آی و مراحل اولیه بارداری (در صورتی که بارداری رخ داده باشد)، تجویز کند. فرد می تواند آزمایش بارداری را دو هفته بعد از روش تلقیح درون رحمی انجام دهد.
دکتر فتانه مختاری

دکتر فتانه مختاری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فتانه مختاري جراح و متخصص زنان در کرج، دکتر فتانه مختاری دارای فلوشیپ نازايي و IVF از دانشگاه علوم پزشکی تهران و مهارت ویژه در درمان نازايي و IVF می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فتانه مختاری
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه