لینه آ نیگرا یا خط عمودی زیر ناف خط تیره رنگی است که در امتداد ناف تا ناحیه شرمگاهی قرار دارد. خط نیگرا خطری برای بارداری و جنین در حال رشد به همراه ندارد و تصور بر این است هورمون محرک ملانوسایت در ایجاد خط تیره نیگرا دخالت دارد. راهی برای پیشگیری از بروز خط تیره نیگرا وجود ندارد. باید به خاطر داشت مدتی بعد از تولد فرزند خط نیگرا محو خواهد شد. 

دروانا: 

خط بارداری که اغلب بدان لینه آ نیگرا گفته می شود، خطی تیره است که به صورت عمودی روی شکم در دوران بارداری ظاهر می گردد. این خط با نام خط عمودی زیر ناف و یا خط تیره نیگرا نیز شناخته می شود. این احتمال وجود دارد که این خط از قبل وجود داشته است اما از آنجاییکه رنگ آن خیلی تیره نبوده ممکن است فرد متوجه وجود آن نباشد. قبل از بارداری این خط روشن و تقریبا بی رنگ می باشد که به آن لینه آ آلبا گفته می شود. این خط از سمت ناف شروع می شود و به سمت ناحیه شرمگاهی ادامه می یابد. با شروع بارداری این خط تیره شده و از آن پس لینه آ نیگرا نامیده می شود.

خط بارداری، خط نیگرا یا خط لینه آ نیگرا با پیشرفت بارداری تیره تر می گردد. خط نیگرا حدود ماه پنجم بارداری ظاهر می شود. البته ممکن است کمی زودتر نیز مشخص شود.

علل ایجاد خط تیره نیگرا در دوران بارداری چیست؟

خط نیگرا می تواند بخش طبیعی یک بارداری باشد. علت دقیق ایجاد خط تیره نیگرا مشخص نیست، اما تصور بر این است تغییرات هورمونی دوران بارداری که در نتیجه رشد جنین در بدن اتفاق می افتد می تواند مسئول ایجاد این خط تیره باشد. یک فرضیه این است که هورمون تحریک کننده ملانوسایت ها توسط جفت تولید می شود و به همین دلیل خط تیره نیگرا ظاهر می گردد. همچنین تصور بر این است تیره شدن اطراف نوک پستان نیز به دلیل وجود این هورمون می باشد.

ظاهر شدن این خط تیره بخش طبیعی بارداری است. به خاطر داشته باشید وجود خط نیگرا آسیبی به جنین در حال رشد نخواهد زد. خبر خوب این است که مدت کوتاهی پس از تولد فرزند (ظرف چند ماه) خط نیگرا محو می شود.

 

خانم هایی که پوست روشن دارند معمولا کمتر به لینه نیگرا دچار می شوند. اما خانم هایی با پوست تیره تر بیشتر در معرض ایجاد خط نیگرا قرار دارند. 

دکتر اکرم مهدی زاده شاهی

دکتر اکرم مهدی زاده شاهی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر اكرم مهدي زاده شاهي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر اکرم مهدی زاده شاهی دارای فلوشیپ نازایی و عضو انجمن زنان و نازایی ایران و آمریکا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر اکرم مهدی زاده شاهی
برگرفته از: وبسایت http://americanpregnancy.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه