"القای زایمان، مراحل القای زایمان" با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون مراحل القای زایمان تدوین گردیده است.

دروانا: 

در برخی موارد اگر وضع حمل و زایمان به طور خود به خود روی ندهد متخصصین از داروهایی برای القای زایمان استفاده می کنند تا زایمان واژینال اتفاق افتد. القای زایمان زمانی ضرورت می یابد  که از زمان پیش بینی شده زایمان یک هفته گذشته باشد. علاوه بر این در موارد دیگر نیز احتمال القای زایمان وجود دارد:

  • اگر کیسه آب پاره شده باشد اما انقباضی رخ نداده باشد.
  • اگر فشار خون مادر بالا باشد
  • اگر عفونت در رحم وجود داشته باشد
  • در صورت ابتلا به دیابت
  • در صورتی که مایع آمنیوتیک اطراف جنین کافی نباشد
  • جنین به طور مناسبی رشد نکرده باشد

مراحل القای زایمان

و اما مراحل القای زایمان چیست؟ چندین گزینه برای القای زایمان وجود دارد. هر چه به سمت پایان بارداری نزدیکی شویم دهانه سرویکس یا دهانه رحم شروع به نرم شدن می کند و همین امر سبب می شود کمی باز شود. متخصص زنان ابتدا بررسی می کند که آیا دهانه رحم نرم و باز شده است. اگر چنین نباشد دارویی در واژن درست نزدیک دهانه رحم قرار داده می شود. این دارو کمک می کند تا دهانه رحم نرم و متسع شود. پزشک همچنین ممکن است کیسه آب را پاره کرده و با استفاده از انگشت دهانه رحم را از غشای اطراف سر جنین آزاد کند که در این شرایط اغلب شروع وضع حمل القا می شود. در مراحل القای زایمان مادر به طور مرتب مانیتور می شود. در بخشی از مراحل القای زایمان پزشک متخصص از دارویی به نام اکسی توسین استفاده می کند. اکسی توسین منجر به شروع انقباضات شده و انقباضات منظم و قوی را در پی خواهد داشت.

مراحل القای زایمان: خطرات

ممکن است دارویی که در مراحل القای زایمان استفاده می شود به درستی عمل نکند. اگر داروی به کار رفته در مراحل القای زایمان عملکرد مناسبی نشان ندهد ممکن است نیاز به انجام سزارین وجود داشته باشد. همچنین ممکن است داروی به کار رفته در مراحل القای زایمان انقباضات بسیار قوی ایجاد کند که در این صورت مصرف دارو متوقف شده و مدتی صبر خواهیم کرد همچنین در این شرایط احتمال انجام سزارین نیز وجود خواهد داشت. اگر القای زایمان به دلیل سایر مشکلات انجام شده باشد در آن صورت احتمال بروز خطرات دیگری مطرح خواهد بود.

زمان به کار رفته در مراحل القای زایمان متغیر می باشد. در برخی موارد مراحل القای زایمان ممکن است 2 تا 3 روز به طول انجامد اما معمولا زمان کمتری خواهد برد. اگر فرد زایمان اول را تجربه کند در آن صورت مراحل القای زایمان ممکن است بیشتر شود. در اغلب موارد مراحل القای زایمان به خوبی پیش می رود و زایمان به صورت واژینال انجام می شود. 

دکتر معصومه عابد

دکتر معصومه عابد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر معصومه عابد دارای مدرک تخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دارای بورد تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر معصومه عابد
برگرفته از: وبسایت https://familydoctor.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه