دستگاه آی یو دی نوعی روش برای کنترل بارداری می باشد. در این مقاله مروری بر دستگاه آی یو دی مسی و دستگاه آی یو دی میرنا خواهیم داشت.

دروانا: 

دستگاه آی یو دی به شکل T می باشد.  این دستگاه از طریق واژن و دهانه رحم در رحم قرار داده می شود. دستگاه آی یو دی از پلاستیک منعطف ساخته شده و 2 رشته نازک پلاستیکی از آن آویزان می باشد که از دهانه رحم بیرون می زند. استفاده از این روش یکی از موثرترین و بی خطرترین روش ها برای پیشگیری از بارداری می باشد و برای افرادی مناسب است که تا حداقل یک سال آینده قصد بارداری ندارند. برخی خانم ها به دلایلی غیر از پیشگیری از بارداری از دستگاه آی یو دی استفاده می کنند. برای مثال نوعی از دستگاه آی یو دی می تواند به درمان خونریزی سنگین و پریودهای دردناک کمک کند. در برخی موارد دستگاه آی یو دی می تواند روشی برای ضد بارداری اورژانسی محسوب شود.

دستگاه آی یو دی: انواع

دو نوع دستگاه آی یو دی وجود دارد. دستگاه آی یو دی حاوی مس که دستگاه آی یو دی مسی خوانده می شود می تواند تا 10 سال به طور موثری عمل کند. دستگاه آی یو دی مسی به عنوان ضد بارداری اورژانسی نیز شناخته می شود. در مواردی که خونریزی سنگین یا طولانی تر از حد نرمال باشد نیز دستگاه آی یو دی مسی می تواند موثر واقع شود. دستگاه آی یو دی حاوی پروژستین نیز که با نام های تجاری مختلف اعم از میرنا شناخته می شود می تواند تا 5 سال علیه بارداری موثر واقع شود. خیلی از خانم ها با استفاده از دستگاه آی یو دی میرنا خونریزی سبک تر با درد کمتری را تجربه می کنند. برخی خانم ها ممکن است اصلا پریود نشوند که این شرایط خطرناک نبوده و نیازی به درمان نخواهد داشت. با خارج کردن دستگاه آی یو دی روند پریودها دوباره به جریان نرمال خود بازخواهد گشت. مزایای استفاده از دستگاه آی یو دی عبارت است از:

  • نرخ وقوع بارداری با مصرف دستگاه آی یو دی 1 مورد از هر 100 نفر در سال اول استفاده می باشد.
  • دستگاه آی یو دی محدودیت های مصرف قرص را به دنبال ندارد.
  • دستگاه آی یو دی عوارض جانبی کمتری در پی دارد.
  • دستگاه آی یو دی فاقد هورمون استروژن می باشد.
  • با خارج کردن دستگاه آی یو دی قدرت بارداری باز می گردد.
  • استفاده از دستگاه آی یو دی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.
  • استفاده از دستگاه آی یو دی برای کنترل بارداری روشی مقرون به صرفه و کم هزینه است.

معایب استفاده از دستگاه آی یو دی عبارت است از:

  • برخلاف کاندوم دستگاه آی یو دی فرد را علیه بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند.
  • احتمال اندکی وجود دارد که دستگاه آی یو دی در طول پریود بیرون بزند. اگر چنین شود نیاز به آی یو دی جدیدی خواهید داشت.
  • قرار دادن دستگاه آی یو دی تنها توسط پزشک مقدور می باشد.

اگر اخیرا به عفونتی دچار شده اید که به سمت رحم یا سایر ارگان های مرتبط انتشار یافته است نباید از دستگاه آی یو دی استفاده کنید. بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک می تواند سبب بروز چنین عفونت های وسیعی در ارگان لگن شود. انتخاب نوع دستگاه آی یو دی بر اساس شرایط فرد تعیین می گردد. اگر تمایلی به مصرف هورمون ها ندارید همچنین به دنبال راهی برای پیشگیری از بارداری در بازه ای به مدت 10 سال هستید می توانید استفاده از دستگاه آی یو دی مسی را در نظر داشته باشید. اگر خونریزی های سنگین و دردناکی را تجربه می کنید می توانید از دستگاه آی یو دی میرنا استفاده کنید زیرا به این ترتیب حجم خونریزی و مقدار درد پریود کاهش می یابد. در صورتی که از دستگاه آی یو دی استفاده می کنید در شرایط زیر تماس با متخصص زنان ضرورت می یابد:

  • درد شدید در بخش پایینی شکم
  • تاخیر در وقوع پریود یا هر گونه اختلالی در وقوع پریودها
  • عدم احساس رشته ای که از دستگاه آی یو دی آویزان می باشد و یا کوتاه تر به نظر رسیدن آن
  • داشتن نزدیکی با فرد مبتلا به بیماری های مقاربتی یا این که خود فرد مصرف کننده دچار عفونت گردد
  • ابتلا به تبی که دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد

به خاطر داشته باشید قرارگیری دستگاه آی یو دی ممکن است کمی درد و ناراحتی را در رحم به دنبال داشته باشد. خانم هایی که هرگز بچه دار نشده اند در مقایسه با افرادی که زایمان انجام داده اند درد بیشتری احساس می کنند. کرامپ های ناشی از قرار گیری دستگاه آی یو دی معمولا ظرف یک روز از بین می رود. بعد از قرارگیری دستگاه آی یو دی شما نباید آن را احساس کنید. به خاطر داشته باشید استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند در تخفیف درد ناشی از قرار گیری دستگاه آی یو دی موثر باشد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه