مشکلات حین زایمان اعم از مواردی مانند خونریزی و یا پاره شدن زودهنگام کیسه آب از مواردی است که در این مقاله بدان می پردازیم. 

دروانا: 

هر بارداری و زایمان روند متفاوتی دارد و احتمال وقوع مشکلات حین زایمان و وضع حمل مطرح می باشد. اگر مشکلات حین زایمان روی دهد متخصص زنان و زایمان شرایط را به دقت مانیتور کرده و در صورت لزوم برخی دخالت ها را انجام خواهد داد. برخی از متداول ترین مشکلات حین زایمان عبارت است از:

  • مشکلات حین زایمان: در برخی موارد ممکن است فرایند وضع حمل به درستی پیش نرود. ممکن است انقباضات تضعیف شده و دهانه رحم اتساع کافی را پیدا نکند و یا نوزاد به طور مناسبی در کانال زایمان قرار نگیرد. اگر وضع حمل به درستی پیش نرود در آن صورت متخصص زنان برای رفع این مورد از مشکلات حین زایمان از دارویی برای افزایش انقباضات استفاده می کند تا فرایند وضع حمل را تسریع کند و در برخی موارد نیز ممکن است نیاز به انجام سزارین وجود داشته باشد.
  • مشکلات حین زایمان : پارگی پرینئال از دیگر مشکلات حین زایمان می باشد. واژن و بافت اطراف آن ممکن است در طول فرایند زایمان پاره شود. در برخی موارد این پارگی ها به خودی خود بهبود می یابد. اگر پارگی بسیار جدی باشد و یا اگر فرد دچار اپیزیوتومی شود در آن صورت نیاز به ترمیم پارگی با استفاده از بخیه وجود دارد. اپیزیوتومی به پارگی بین واژن و آنوس حین جراحی اشاره دارد.
  • مشکلات حین زایمان: احتمال بروز اختلالاتی در بند ناف از دیگر مشکلات حین زایمان محسوب می شود. ممکن است بند ناف حین حرکت نوزاد در کانال زایمان به بازو یا پای او بپیچد. اگر بند ناف دور گردن نوزاد قرار گیرد، فشرده شود و یا قبل از نوزاد بیرون آید در آن صورت متخصص زنان و زایمان مداخلات لازم را انجام خواهد داد.
  • مشکلات حین زایمان: ضربان قلب غیر نرمال جنین ممکن است از دیگر مشکلات حین زایمان باشد. در اغلب موارد ضربان قلب غیر نرمال مبنی بر احتمالات خطرناک نخواهد بود. در این شرایط ممکن است از مادر خواسته شود تا موقعیت خود را تغییر دهد تا خونرسانی به جنین تقویت گردد. در برخی موارد اگر نتایج تست های تشخیصی احتمال مشکلی خطرناک را مطرح کنند در آن صورت نیاز به انجام فوری زایمان وجود دارد. در این شرایط ممکن است نیاز به انجام سزارین اورژانسی ضرورت یابد. همچنین ممکن است برای عریض تر شدن دهانه واژن نیاز به انجام اپیزیوتومی وجود داشته باشد.
  • مشکلات حین زایمان: از دیگر مشکلات حین زایمان پاره شدن زود هنگام کیسه آب می باشد. وضع حمل معمولا در طول 24 ساعت بعد از پاره شدن کیسه آب آغاز می شود. اگر چنین نشد متخصص زنان و زایمان احتمالا وضع حمل را القا خواهد کرد. اگر کیسه آب فرد باردار قبل از هفته 34 بارداری پاره شود در آن صورت نیاز به مانیتور در بیمارستان وجود دارد زیرا پاره شدن زود هنگام کیسه آب و عدم پیشرفت وضع حمل به طور خود به خودی احتمال عفونت را به دنبال دارد.
  • مشکلات حین زایمان: عدم دریافت اکسیژن مناسب جنین در رحم یا نوزاد به هنگام وضع حمل، زایمان یا بعد از آن از دیگر موارد مطرح در مشکلات حین زایمان می باشد.
  • مشکلات حین زایمان: در برخی موارد ممکن است سر نوزاد از واژن بیرون بیاید اما شانه ها خارج نشوند. این مورد نیز یکی دیگر از مشکلات حین زایمان می باشد.
  • مشکلات حین زایمان: خونریزی بیش از حد از دیگر مشکلات حین زایمان می باشد. اگر زایمان منجر به پارگی رحم شود و یا اگر رحم برای خارج کردن جفت انقباض کافی انجام ندهد احتمال وقوع خونریزی سنگین وجود خواهد داشت. در سرتاسر جهان خونریزی از دلایل عمده مرگ مادر حین زایمان می باشد. استفاده از داروی میزوپروستول برای کاهش خونریزی از موارد تحقیقی است که دانشمندان برای پیشگیری از بروز خونریزی مرگ بار حین زایمان بر آن تمرکز دارند.

در موارد زیر احتمال بروز مشکلات حین زایمان افزایش می یابد:

  • بارداری بیش از 42 هفته به طول انجامیده باشد
  • سابقه قبلی سزارین وجود داشته باشد
  • افزایش سن مادر 
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه