عوارض سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی موضوعی است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت.

دروانا: 

عوارض سزارین را می توان در بخش کوتاه مدت و بلند مدت مورد مطالعه قرار دارد. همچنین احتمال بروز برخی خطرات برای نوزادان را نیز باید لحاظ نمود. احتمال مرگ مادر در طول زایمان سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی بیشتر می باشد اگر چه باید در نظر داشت احتمال بروز این مورد از عوارض سزارین چندان بالا نیست. ترومبوآمبولیسم یکی از عوامل عمده مرگ مادر در زایمان سزارین می باشد. احتمال بروز خونریزی شدید از دیگر عوارض سزارین می باشد که نرخ بروز این عارضه در مقایسه با زایمان طبیعی بیشتر می باشد. عفونت یکی از مهم ترین عوارض سزارین می باشد که در صورت عدم استفاده از آنتی بیوتیک پیشگیرانه (پروفیلاکتیک) نرخ بروز آن بسیار بالا می باشد. آندومیومتریت یکی از شایع ترین عفونت هایی می باشد که احتمال بروز آن به دنبال سزارین مطرح می باشد (عوارض سزارین). عفونت محل زخم ها نیز از دیگر عوارض سزارین می باشد. احتمال آسیب به سایر ارگان ها از دیگر عوارض سزارین محسوب می شود که در این میان احتمال آسیب به مثانه بیش از سایر ساختارها مطرح است اما احتمال بروز این مورد از عوارض سزارین چندان شایع نیست. احتمال آسیب به روده و رحم نیز مطرح می باشد اما شیوع آن بسیار اندک است. وجود سابقه جراحی قبلی در لگن و انجام سزارین اورژانسی فاکتور خطری است که احتمال بروز این مورد از عوارض سزارین را افزایش می دهد. مدت زمان بستری در بیمارستان در زایمان سزارین بیش از زایمان طبیعی می باشد و این مورد نیز از عوارض سزارین محسوب می شود. احتمال برداشتن رحم یا انجام هیسترکتومی اورژانسی به دنبال انجام سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی بیشتر می باشد و این مورد نیز از دیگر عوارض سزارین می باشد. درد بعد از زایمان سزارین از زایمان طبیعی بیشتر می باشد. درد از جمله عوارض سزارین محسوب می شود که در بلند مدت نیز ادامه خواهد داشت. همچنین باید توجه داشت مادرانی که سزارین انجام می دهند در مقایسه با مادرانی که زایمان طبیعی انجام می دهند تماس اولیه کمتری با نوزاد تازه متولد شده خود دارند. احتمال ایجاد چسبندگی به دنبال سزارین وجود دارد حال آن که چنین عارضه ای در مورد زایمان طبیعی مطرح نمی باشد. ایجاد چسبندگی احتمالی به عنوان یکی از عوارض سزارین مشکلاتی مانند انسداد روده را به همراه دارد و بر زایمان های آینده تاثیر می گذارد. 

عوارض سزارین بر نوزاد و عوارض سزارین در بارداری های آینده  

اگرچه در بیشتر موارد انجام سزارین به نفع جنین می باشد اما ممکن است خطر مرگ را برای نوزاد در پی داشته باشد. احتمال مرگ نوزاد در زایمان سزارین بیش از زایمان طبیعی می باشد. مشکلات تنفسی یکی دیگر از عوارض سزارین در نوزادان می باشد. مشکلات تنفسی در نوزادان احتمالا به دلیل نارسایی مکانیسم هایی می باشد که در بازجذب مایعات ریه نقش دارند. احتمال بروز این عارضه در زایمان سزارین بیش از زایمان طبیعی مطرح می باشد. برخی تحقیقات نشان داده است ارتباطی بین زایمان سزارین و احتمال ایجاد آسم در زندگی آینده نوزاد وجود دارد و این صرف نظر از انجام سزارین برنامه ریزی شده یا برنامه ریزی نشده می باشد. برش های ناشی از فرایند جراحی سزارین احتمال آسیب به جنین را به دنبال دارد و این مورد نیز از عوارض سزارین می باشد. برخی متا آنالیزها نشان داده است نوزادانی که به صورت سزارین متولد می شوند در مقایسه با نوزادانی که به صورت واژینال متولد شده اند کمتر می توانند از شیردهی مادر بهره برند و این مورد در سزارین های برنامه ریزی نشده بیشتر مشاهده می شود (عوارض سزارین).

عوارض سزارین در بارداری های آینده نیز موردی است که باید مورد توجه قرار دهیم. احتمال پارگی رحم از عوارض سزارین در بارداری های بعدی می باشد. شواهد نشان می دهد ممکن است تشکیل جفت در بارداری آینده به صورت نامناسبی روی دهد. احتمال چسبندگی جفت نیز از عوارض سزارین در بارداری های بعدی می باشد. همچنین باید توجه داشت در بارداری های بعدی احتمال پارگی جفت نیز مطرح خواهد بود. احتمال انجام هیسترکتومی در بارداری های بعدی افزایش می یابد و این مورد نیز از عوارض سزارین در بارداری های آینده محسوب می گردد. 

دکتر انسیه سرابی

دکتر انسیه سرابی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر انسيه سرابي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای بیش از 11 سال سابقه تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر انسیه سرابی
برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه