تست بیوفیزیکال پروفایل روشی تشخیصی به منظور ارزیابی ضربان قلب، حرکت جنین و توده عضلانی، تنفس و مقدار مایع آمنیوتیک می باشد. تفسیر سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل بر مبنای امتیازات خاصی انجام می شود.

دروانا: 

تست بیوفیزیکال پروفایل چیست؟

تست بیوفیزیکال پروفایل که مردم آن را با نام سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل می شناسند روشی برای ارزیابی سلامت جنین می باشد. تست بیوفیزیکال پروفایل مانیتور قلب جنین را با سونوگرافی جنینی ترکیب می کند تا ضربان قلب، تنفس، حرکت، تون ماهیچه ای و میزان مایع آمنیوتیک را بررسی کند. در تست بدون استرس و سونوگرافی هر یک از این موارد بر حسب مقیاس خاصی اندازه گیری می شود.

انجام سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل در خانم هایی توصیه می شود که در خطر بروز برخی مشکلات قرار دارند، مشکلاتی که احتمال از دست رفتن سلامت جنین را به همراه دارد. تست سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل معمولا بعد از هفته 32 بارداری انجام می شود اما می تواند این زمان متغیر باشد. تفسیر سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل بر مبنای امتیاز به دست آمده می باشد. امتیاز اندک در سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل ممکن است نشان دهنده نیاز برای انجام تست های بیشتر باشد. در برخی موارد ممکن است انجام زایمان توصیه شود. سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل تستی غیر تهاجمی است که خطری را برای مادر و جنین به دنبال ندارد. اما ثابت نشده است که انجام سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل بتواند نتایج حاصل از بارداری را بهبود بخشد.

دلایل انجام تست بیوفیزیکال پروفایل

تست بیوفیزیکال پروفایل برای ارزیابی و مانیتور سلامت جنین انجام می شود. هدف از تست پروفایل بیوفیزیکال پیشگیری از بروز عوارضی می باشد که احتمال از دست رفتن بارداری را به دنبال دارد. برای مثال انجام تست بیوفیزیکال پروفایل به طور زودهنگامی کاهش اکسیژن را نشان می دهد، به این ترتیب جنین از بروز آسیب دائمی ناشی از کمبود اکسیژن در امان خواهد ماند. پزشک ابتدا نسخه ساده تری از تست بیوفیزیکال پروفایل را که شامل تست بدون استرس و ارزیابی مقدار مایع آمنیوتیک می باشد انجام می دهد. سپس بر اساس نتایج به دست آمده تعیین خواهد کرد آیا انجام کامل تست بیوفیزیکال پروفایل ضروری می باشد یا خیر، که در این صورت حرکت، تنفس و تون ماهیچه ای جنین نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در موارد زیر انجام تست بیوفیزیکال پروفایل توصیه می شود:

  • احتمال بروز برخی عوارض
  • ابتلا به شرایطی مانند دیابت، فشار خون بالا، لوپوس و بیماری های قلبی
  • بارداری طول کشیده
  • سابقه از دست رفتن بارداری و یا بروز برخی عوارض خطرناک در بارداری های قبلی
  • کاهش یافتن حرکات جنین و یا مشکلات احتمالی در رشد جنین
  • افزایش مقدار مایع آمنیوتیک (پلی هیدرآمنیوس) یا کاهش مقدار آن (الیگوهیدرآمنیوس)
  • حساسیت نسبت به فاکتور Rh (این شرایط زمانی روی می دهد که خون مادر Rh  منفی و خون جنین Rh مثبت باشد)
  • سن بالای 35 سال مادر
  • چاقی مادر

در برخی موارد بسته به شرایط مادر انجام تست پروفایل بیوفیزیکال دو یا سه بار در هفته تا پیش از زایمان انجام می شود.

خطرات تست بیوفیزیکال پروفایل

تست پروفایل بیوفیزیکال تستی غیر تهاجمی می باشد که خطری را برای مادر و جنین همراه ندارد. در حالیکه انجام تست بیوفیزیکال پروفایل امنیتی را در مادر ایجاد می کند اما در برخی موارد ممکن است اضطراب به همراه داشته باشد. احتمال به دست آمدن نتایج مثبت کاذب نیز در اثر انجام تست بیوفیزیکال پروفایل وجود دارد. در برخی موارد ممکن است به دنبال انجام تست بیوفیزیکال پروفایل ناچار به انجام تست های غیر ضروری شوید. به خاطر داشته باشید انجام تست بیوفیزیکال پروفایل همیشه به این معنا نخواهد بود که نتایج حاصل از بارداری تقویت می گردد.

دکتر فاطمه محرابی

دکتر فاطمه محرابی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فاطمه محرابي، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ نازایی و IVF از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فاطمه محرابی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه