بیماری های تیروئید در بارداری ممکن است عوارض خطرناکی را در پی داشته باشند. در مقاله پیش رو به مشکلات تیروئید در بارداری، عدد تیروئید در بارداری و درمان تیروئید در بارداری می پردازیم. 

دروانا: 

 بیماری های تیروئید در بارداری

ارزیابی و درمان خانم های مبتلا به تیروئید در بارداری همانند خانم های غیر باردار و مردان می باشد اما ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. قصد ما از مقاله پیش رو بررسی پیش زمینه ای از بیماری های تیروئید در بارداری می باشد.

به طور کلی تشخیص بیماری های تیروئید در بارداری مستلزم درک تغییرات زمینه ای در فیزیولوژی غده تیروئید و عملکرد آن در دوران بارداری می باشد. در دوران بارداری بدن برای تامین نیازهای متابولیکی تغییراتی را در فیزیولوژی غده تیروئید ایجاد می کند که نتایج آن تغییر در جواب آزمایشات مربوط به عملکرد تیروئید در بارداری می باشد. برای مثال میزان نرمال هورمون تیروئید در بارداری (TSH) افزایش می یابد. افزایش مقدار گنادوتروپین جفتی انسان در دوران بارداری با ایجاد این تغییرات مرتبط می باشد. میزان نرمال هورمون تیروئید در بارداری (TSH) عبارت است از (عدد تیروئید در بارداری):

  • سه ماهه اول: 0.1 تا 2.5
  • سه ماهه دوم: 0.2 تا 3.0
  • سه ماهه سوم: 0.3 تا 3.0

در توضیح عملکرد غده تیروئید باید توجه داشت تیروئید غده ای پروانه ای شکل می باشد که در گردن واقع شده و هورمون های ضروری را تولید می کند. این غده دو هورمون اصلی به نام تیروکسین T4 و تیریودوتیرونین T3 را تولید می کند که بر عملکرد سلول ها در بدن تاثیر می گذارد. این هورمون ها بدن را در استفاده از چربی ها و کربوهیدرات ها یاری می دهد و به کنترل دمای بدن، ضربان قلب و تنظیم تولید پروتئین کمک می کند. مقدار این دو هورمون تحت کنترل هیپوفیز و هیپوتالاموس قرار دارد. هیپوتالاموس غده هیپوفیز را تحریک به تولید هورمونی به نام محرک تیروئید می کند که ما آن را به نام TSHمی شناسیم.

پرکاری تیروئید که در آن مقدار tsh کاهش یافته، مقدار T4 و T3 افزایش می یابد به ندرت در بارداری روی می دهد. اگر در صورت وقوع پرکاری تیروئید، درمان به درستی صورت نپذیرد احتمال بروز برخی مشکلات وجود خواهد داشت. از عوارض پرکاری تیروئید در بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرکاری تیروئید در بارداری ناشی از هورمون گنادوتروپین جفتی انسان عمدتا نیازی به درمان ندارد. انتخاب های درمانی در پرکاری تیروئید در بارداری محدود می باشد زیرا احتمال آسیب به جنین وجود خواهد داشت. در این دوران با مصرف برخی داروها تلاش بر این خواهد بود که مقدار اضافی T4  در سرم خونی مادر کاهش یابد.

کم کاری تیروئید در بارداری نیز از دیگر مشکلات تیروئید در بارداری می باشد که بسته به شدت عوارضی را برای مادر و جنین به دنبال دارد. در کم کاری تیروئید مقدار TSH افزایش یافته و مقدار T4 آزاد کاهش می یابد. عوارض کم کاری تیروئید در بارداری با افزایش هفته های بارداری عبارت است از:

  • پره اکلامپسی یا افزایش فشار خون دوران بارداری
  • جدا شدن زودرس جفت از دیواره رحم
  • زایمان زودرس (زایمان قبل از هفته 32 بارداری)
  • وزن اندک نوزاد به هنگام تولد
  • افزایش احتمال انجام سزارین
  • خونریزی بعد از زایمان
  • احتمال بروز اختلالات شناختی و نوروفیزیولوژیکال
  • افزیش احتمال مرده زایی

 

دکتر سیما رضا زاده

دکتر سیما رضا زاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دکتر سیما رضا زاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بورد تخصصی و بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سیما رضا زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه