خانم های باردار مبتلا به آسم باید در دوران بارداری به مصرف داروهای ضد آسم در بارداری خود مطابق با دستور پزشک ادامه دهند؛ زیرا بروز حمله آسم در بارداری خطراتی مانند زایمان زودرس و پره اکلامپسی را برای مادر و جنین به دنبال دارد.

دروانا: 

 نکاتی در مورد بارداری و آسم

آسم بیماری مزمن ریوی است. در طول دوران بارداری آسم می تواند بر سلامت مادر و جنین تاثیر داشته باشد. اگر شما به آسم مبتلا بوده و بیماری شما به نحو موثری تحت کنترل باشد در دوران بارداری در خطر تجربه عوارض ناشی از بیماری آسم نخواهید بود. اما اگر به آسم شدیدی مبتلا بوده و بیماری به نحو مناسبی در این دوران کنترل نشود در آن صورت ریسک ابتلا به مشکلات زیر در شما افزایش خواهد یافت:

  • بیماری صبحگاهی شدید
  • خونریزی واژینال
  • مشکلاتی مانند فشار خون بالا و علائم آسیب به سایر ارگان ها و اغلب کلیه که با بارداری ارتباط دارد (پره اکلامپسی)
  • محدود شدن رشد جنین
  • وضع حمل دشوار
  • زایمان زودرس
  • وزن اندک به هنگام تولد
  • در موارد شدید ممکن است زندگی جنین نیز به خطر بیفتد

آیا بارداری می تواند آسم را تشدید کند؟

بیماری آسم به لحاظ شدت در چهار دسته قرار می گیرد. در برخی موارد بارداری می تواند آسم را تشدید کند، در برخی موارد بارداری با بهبود آسم همراه است و در برخی موارد نیز بارداری سبب بروز تغییری در شدت آسم نمی شود. تحقیقات نشان می دهد شدت آسم در دوران بارداری با شدت آسم قبل از دوران بارداری ارتباط دارد.

اگر آسم در دوران بارداری بهتر شود، در آن صورت بارداری نیز تدریجا پیش خواهد رفت. اما اگر علائم آسم در بارداری بدتر شود احتمال بروز علائم قابل توجه در طول هفته 29 تا هفته 36 بارداری افزایش می یابد. ممکن است برخی خانم ها به دلیل باردار شدن مصرف داروهای آسم خود را قطع کنند به این ترتیب علائم آسم در بارداری تشدید می گردد. به خاطر داشته باشید هر گونه تغییری در روند داروهای مصرفی می تواند بر شدت بیماری آسم تاثیر بگذارد.

آیا مصرف داروهای ضد آسم در بارداری بی خطر است؟

هر دارویی که شما در طول دوران بارداری استفاده می کنید می تواند بر سلامت جنین در حال رشد تاثیر بگذارد. مصرف داروهای ضد آسم در بارداری همچون گلوکوکورتیکوئیدها می تواند نگرانی هایی را به دنبال داشته باشد. از جمله این نگرانی ها می توان به وزن اندک نوزاد به هنگام تولد، زایمان زودرس و پره اکلامپسی اشاره کرد. اما به طور کلی اغلب داروهای ضد آسم می تواند به طور بی خطری در دوران بارداری مورد استفاد قرار داشته باشد.

بنابراین مصرف داروهای ضد آسم در بارداری در مقایسه با تجربه های حملات ناشی از آسم خطر کمتری را در پی دارد. اگر شما در نفس کشیدن مشکل داشته باشید فرزند شما نمی تواند اکسیژن کافی دریافت کند.

اگر شما برای کنترل علائم آسم در بارداری به داروهای ضد آسم نیاز داشته باشید پزشک متناسب با شرایط شما کم خطرترین داروها را برای شما نسخه خواهد کرد. در این شرایط ضروری است که داروی نسخه شده را مطابق دستور پزشک مصرف نمایید و هرگز نباید خود به تنهایی مصرف دارویی را قطع کرده و دوز مصرفی آن را تغییر دهید. پزشک متخصص زنان و زایمان در طول ویزیت های پریناتال علائم آسم در بارداری شما را مانیتور خواهد کرد. در برخی موارد باید در طول دوران بارداری تحت نظر متخصص بیماری های ریوی باشید.

آیا در طول دوران بارداری باید تست خاصی انجام شود؟

اگر آسم در شما به طور مناسبی کنترل نشود و یا اگر شما چندین حمله آسمی را تجربه کرده باشید در آن صورت پزشک متخصص زنان و زایمان انجام مجموعی از سونوگرافی ها را در هفته 32 بارداری برای شما در نظر خواهد گرفت تا به این ترتیب روند رشد و فعالیت جنین مانیتور شود.

اگر علائم آسم در بارداری در شما تدریجا بدتر شود در آن صورت پزشک انجام تست پروفایل بیوفیزیکال و یا مانتیور الکترونیکی جنین را توصیه خواهد کرد. در طول تست پروفایل بیوفیزیکال ضربان قلب جنین، تنفس، حرکت، تون ماهیچه ای و میزان مایع آمنیوتیک بررسی خواهد شد. پزشک همچنین به شما توصیه خواهد کرد تا میزان فعالیت جنین را به دقت مانیتور کنید.

چه آمادگی هایی برای بارداری لازم است؟

اگر شما به آسم مبتلا باشید باید با متخصص بیماری های ریوی در ارتباط باشید. آن ها تحت کنترل بودن بیماری آسم را در شما ارزیابی خواهند کرد و تغییرات درمانی را قبل از آغاز بارداری برای شما در نظر خواهند گرفت. از آن جایی که ممکن است علائم آسم در بارداری افزایش یابد بنابراین تیم متخصصین ارزیابی های لازم را انجام خواهند داد.

برای پیشگیری از بروز علائم چه می توان کرد؟

باید به بهترین نحو مراقب خود باشید. برای مثال:

  • مراقبت های دوران بارداری را تحت نظر متخصص زنان و زایمان به طور منظم و دقیق انجام دهید. سوالات و نگرانی های خود را با او در میان بگذارید. راه های مقابله با اضطراب را بیاموزید؛ زیرا اضطراب به تشدید حملات آسم در شما کمک می کند.
  • داروهای نسخه شده را به دقت مصرف کنید. از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سایر عوامل محرک و آلاینده ها بپرهیزید. اگر فعالیت فیزیکی سبب ایجاد حمله آسم در شما می گردد، پزشک می تواند برای کاهش علائم شما را به بهترین نحو راهنمایی کند.
  • بیماری رفلاکس معده را کنترل کنید. این بیماری مزمن می تواند سبب رفلاکس و سوزش سر معده شود، همچنین می تواند علائم آسم را نیز تشدید کند. اگر به رفلاکس دچارید، می توانید در زمان خواب سر خود را کمی بالاتر از تنه قرار دهید. وعده های غذایی کوچک تری استفاده کنید. تا سه ساعت بعد از غذا خوردن دراز نکشید. از مصرف غذاهایی که رفلاکس را در شما تشدید می کنند اجتناب کنید.
  • محدودیت هایی که برای شما وجود دارند را بشناسید. اگر سیگار می کشید از پزشک برای ترک کردن سیگار کمک بگیرید. سیگار کشیدن می تواند آسم را تشدید کند، از طرفی سیگار کشیدن در طول دوران بارداری می تواند سبب بروز مشکلاتی برای جنین در حال رشد شود.
  • علائم هشدار دهنده را بشناسید. علائمی مانند سرفه، تنگی قفسه سینه، تنگی نفس و یا خس خس می تواند از نشانه های حملات آسمی باشد. بنابراین برای یافتن درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.
دکتر سکینه قربانی

دکتر سکینه قربانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سکینه قربانی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی هستند که بیش از 13 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، همچنین ایشان خدمات پیکیر تراشی، لاغری موضعی با دستگاه اولترا زد (Ultra z) و دستگاه نمسیس (Nemesis) را ارائه می دهند.
 
تایید شده: توسط دکتر سکینه قربانی
برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه