اليگوهيدرآمنيوس چيست؟ الیگوهیدروآمنیوس به کاهش مایع دور جنین اشاره دارد. از جمله علل الیگوهیدرآمنیوس می توان به پارگی کامل یا نسبی جفت اشاره کرد. در برخی شرایط آمنیوانفیوژن می تواند به درمان الیگوهیدرآمنیوس یا درمان کم شدن مایع دور جنین کمک کند.

دروانا:

راه های درمان کم شدن مایع دور جنین یا الیگوهیدرآمنیوس

اليگوهيدرآمنيوس چيست؟ در تعریف الیگوهیدرآمنیوس باید عنوان داشت الیگوهیدروآمنیوس به کاهش مایع دور جنین اشاره دارد. کاهش حجم مایع آمنیوتیک در این شرایط کمتر از سن جنین می باشد. به طور کلی باید اظهار داشت درمانی برای الیگوهیدرآمنیوس وجود ندارد که بتواند تاثیرات شناخته شده و طولانی مدتی را بهمراه داشته باشد. گزینه های درمان الیگوهیدرآمنیوس اغلب تاثیرات کوتاه مدتی در پی دارند و در برخی شرایط از آنها استفاده می گردد.

در طول دوران بارداری مایع آمنیوتیک همانند کوسنی عمل می کند که جنین را از آسیب ها در امان می دارد و امکانی را برای رشد و حرکت او فراهم می آورد. مایع آمنیوتیک همچنین مانع از فشرده شدن بند ناف بین جنین و دیواره رحم می گردد. علاوه بر این مقدار مایع آمنیوتیک می تواند نشاندهنده مقدار برون ده ادرار جنین باشد. اندازه نرمال مایع دور جنین شاخصی از سلامت او می باشد.

اگر کم شدن مایع دور جنین یا الیگوهیدرآمنیوس روی دهد، مشکلات بعدی که اتفاق خواهد افتاد بستگی به علت، شدت، سن جنین، سلامت او و مادر خواهد داشت.

علت الیگوهیدرآمنیوس یا کم شدن مایع دور جنین

فاکتورهای متعددی وجود دارند که در علت الیگوهیدرآمنیوس یا کم شدن مایع دور جنین دخالت دارند. از جمله علل الیگوهیدرآمنیوس عبارت است از:

  • پاره شدن کیسه آب
  • پارگی کامل یا نسبی جفت از دیواره داخلی رحم قبل از زایمان
  • وجود برخی شرایط در مادر، مانند ابتلا به فشار خون بالا و مزمن
  • استفاده از برخی داروها توسط مادر مانند استفاده از مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین
  • وجود برخی شرایط در جنین مانند محدودیت در رشد جنین و یا ابتلا به اختلالات ژنتیکی

اگر الیگوهیدرآمنیوس در هفته های 36 تا 37 بارداری روی دهد در این شرایط سریع ترین راه درمان الیگوهیدرآمنیوس یا درمان کم شدن مایع دور جنین زایمان خواهد بود. اگر الیگوهیدرآمنیوس در هفته قبل از 36 بارداری (کم شدن آب دور جنین در 8 ماهگی) روی دهد در این صورت باید ابتدا وضعیت سلامت جنین مورد بررسی قرار گیرد، علت الیگوهیدرآمنیوس یا کم شدن مایع دور جنین بررسی شود و با استفاده از سونوگرافی، جنین مانیتور گردد. در صورتی که بدن مادر دهیدراته شده باشد استفاده از مایعات بیشتر توصیه خواهد شد.

اگر شما در طول وضع حمل دچار الیگوهیدرآمنیوس یا کم شدن مایع دور جنین شوید پزشک متخصص زنان و زایمان مقداری مایع را در کیسه آمنیوتیک تزریق خواهد کرد که به آن آمنیوانفیوژن گفته می شود. آمنیوانفیوژن زمانی از اهمیت ویژه برخوردار خواهد بود که ناهنجاری هایی در ضربان قلب جنین وجود داشته باشد. آمنیوانفیوژن شامل تزریق سالین به کیسه آمنیوتیک می باشد. تزریق از طریق کاتتری انجام خواهد شد که در دهانه رحم قرار داده می شود.

پیشگیری الیگوهیدرآمنیوس یا کم شدن مایع دور جنین

کم شدن مایع دور جنین یا الیگوهیدرآمنیوس در بارداری عارضه ای خطرناک محسوب می شود. برای پیشگیری از عوارض الیگوهیدرآمنیوس باید تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان قرار داشته باشید. اگر شما در مورد اندازه نرمال مایع دور جنین خود نگرانی دارید می توانید آن را با پزشک مطرح سازید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه