در برخی موارد تحریک دهانه رحم برای زایمان یا القای زایمان مناسب خواهد بود. شرایط القای زایمان، احتمال زجر جنینی منجر به سزارین و چگونگی القای زایمان توسط پزشک متخصص زنان و زایمان تعیین خواهد شد. خونریزی و احتمال زجر جنینی منجر به سزارین از عوارض القای زایمان محسوب می شود. القای زایمان با اکسی توسین و یا پروستاگلاندین می تواند منجر به کاهش ضربان قلب جنین شود.

دروانا: 

 شرایط القای زایمان چیست؟

گاهی اوقات آغاز زایمان (القاء) ضرورت پیدا می کند. در اکثر موارد القا زایمان زمانی انجام می شود که در صورت ادامه حاملگی جان مادر یا جنین یا هر دو در خطر باشد. القای زایمان به تحریک انقباضات رحم در طول بارداری اشاره دارد (تحریک دهانه رحم برای زایمان). این انقباضات زودتر از موعد وضع حمل القا می گردد تا زایمان طبیعی روی دهد. پزشک متخصص زنان و زایمان در شرایط مختلفی القای زایمان را توصیه خواهد کرد، برای مثال برخی شرایط القای زایمان عبارت است از:

  • حاملگی پست ترم یا حاملگی طول کشیده
  • پاره شدن کیسه آب
  • عفونت در رحم
  • ابتلا به دیابت
  • ابتلا به اختلال فشار خون
  • محدود شدن رشد جنین

چرا باید القای زایمان انجام شود؟

به طور طبیعی دهانه رحم می تواند به بهترین و موثرترین نحو برای زایمان آماده شود. اما اگر در این میان خطری سلامت مادر و یا جنین را تهدید کند القای زایمان بهترین گزینه خواهد بود. برای مثال در شرایطی مانند حاملگی طول کشیده مقدار مایع آمنیوتیک کاهش خواهد یافت و جنین دچار زجر خواهد شد. به این ترتیب احتمال انجام سزارین، استنشاق مدفوع توسط جنین (مكونیم آسپیراسیون) و مرده زایی افزایش خواهد یافت. شایع ترین علل پزشکی برای القا زایمان عبارتند از: پره اکلامپسی و پارگی زودرس کیسه آب. بعلاوه چنانچه پزشک نگران سلامت جنین باشد یا بچه بیشتر از موعد مقرر در رحم باقی مانده باشد ممکن است تصمیم به القا زایمان بگیرد.

آیا القای زایمان می تواند بدون دلیل پزشکی انجام شود؟

القای زایمان به صورت انتخابی زمانی روی می دهد که فرد برای راحتی خود نسبت به دوره بارداری و بدون وجود الزام پزشکی القای زایمان را انتخاب می کند (برای مثال در شرایطی که شما دور از بیمارستان زندگی می کنید). در چنین مواردی پزشک ابتدا وضعیت جنین را بررسی خواهد کرد و علاوه بر این سن جنین باید حداقل 40 هفته بارداری باشد. اگرچه بعضی از مادران با القا زایمان بخاطر راحتی آن موافق هستند اما این روش اصلا توصیه نمی شود.

عوارض القای زایمان چیست؟

القای زایمان برای همه افراد مناسب نمی باشد. برای مثال افرادی که سابقه جراحی در رحم خود داشته اند نمی توانند القای زایمان را انجام دهند چون ممکن است به پارگی رحم بیانجامد. از جمله عوارض القای زایمان عبارت است از:

  • عدم موفقیت در القای زایمان و نیاز به انجام سزارین
  • کاهش ضربان قلب جنین به دلیل داروهای به کار رفته در القای زایمان (القای زایمان با اکسی توسین یا پروستاگلاندین) 
  • پارگی رحم
  • خونریزی بعد از زایمان

القای زایمان چگونه انجام می شود؟

پزشک متخصص زنان و زایمان از داروهایی مثل اکسی توسین (پیتوسین، سنتوسینون) برای آغاز یا افزایش انقباضات رحمی استفاده می کند. قبل از القا زایمان، دهانه رحم باید نرم و گشاد (دیلاته) شده باشد. اگر دهانه رحم به طور طبیعی نرم نشده باشد پزشک داروهای مخصوص نرم کردن دهانه رحم را تجویز می کند. پروستاگلاندین سنتتیک (مواد شیمیایی طبیعی که سبب انقباض رحم می شوند) می تواند سبب نرمی و گشادی دهانه رحم شود. میزوپروستل (سیستوتک) و دینوپروستون (سرویدیل) از جمله این داروها هستند.

 

دکتر لیلا شکری

دکتر لیلا شکری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ليلا شكري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، عضو جامعه جراحان ایران، عضو آکادمی جراحان زنان آمریکا و عضو انجمن زنان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا شکری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه