استفاده از داروهای ضد افسردگی در بارداری باید زیر نظر پزشک مصرف گردد. ابتلا به افسردگی در بارداری احتمال بروز زایمان زودرس، تولد فرزندی با وزن اندک، کاهش رشد جنین یا سایر مشکلات را به دنبال خواهد داشت. درمان افسردگی در بارداری از اهمیت زیادی بر خوردار است. باید توجه داشت استفاده از داروهای ضد افسردگی در بارداری خطرات و مزایایی را در پی دارد.

دروانا: 

 داروهای ضد افسردگی در بارداری

مصرف داروهای اعصاب در دوران بارداری و از جمله داروهای ضد افسردگی در بارداری ممکن است دغدغه بسیاری از خانم های باردار باشد. باید توجه داشت استفاده از داروهای ضد افسردگی در بارداری خطرات و مزایایی را در پی دارد. استفاده از آنتی دپرشنت ها در خط اول درمان افسردگی ها قرار دارد. در مقاله پیش رو به بررسی پاسخ پرسش های متداولی می پردازیم که ممکن است در مورد مصرف داروی ضد افسردگی در بارداری در ذهن خانم های باردار ایجاد گردد:

چرا درمان افسردگی در بارداری از اهمیت برخوردار است؟

درمان افسردگی در بارداری از اهمیت بر خوردار است. اگر درمان افسردگی در بارداری مورد توجه قرار نگیرد در آن صورت ممکن است شما در دریافت مراقبت های پریناتال به درستی عمل نکنید. ابتلا به افسردگی در بارداری احتمال بروز زایمان زودرس، تولد فرزندی با وزن اندک، کاهش رشد جنین یا سایر مشکلات را به دنبال خواهد داشت و این ها از عوارض افسردگی در بارداری محسوب می شود. همچنین احتمال ابتلا به افسردگی بعد از زایمان نیز در شما وجود خواهد داشت و پس از تولد فرزند نمی توانید پیوند و ارتباط مناسبی با او برقرار کنید.

آیا مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری می تواند به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود؟

تصمیم گیری در مورد استفاده از آنتی دپرشنت ها در دوران بارداری بر اساس تعادل بین خطرات و مزایای استفاده از این داروها انجام می شود. به طور کلی استفاده از داروهای ضد افسردگی در بارداری ریسک چندانی به لحاظ بروز نقص در جنین و یا مشکلاتی برای مادر به دنبال نخواهد داشت؛ ولی با این وجود داروهای اندکی وجود دارد که مصرف آن ها در دوران بارداری بی خطر می باشد. استفاده از برخی داروهای ضد افسردگی در بارداری احتمال بروز برخی مشکلات برای جنین را افزایش می دهد.

اگر تصمیم بر این باشد که شما از داروی ضد افسردگی در بارداری استفاده کنید در آن صورت پزشک ترتیبی خواهد داد تا میزان تاثیرات جانبی بر جنین به حداقل برسد. در این شرایط معمولا تنها یک دارو آن هم در پایین ترین دوز ممکن مخصوصا در سه ماهه اول دوران بارداری برای درمان افسردگی بارداری در نظر گرفته می شود.

داروهای مجاز ضد افسردگی در بارداری کدام است؟

به طور کلی لیست داروهای مجاز ضد افسردگی در بارداری عبارت است از:

  • مهارکننده های انتخابی در بازجذب سروتونین: این دسته از داروها شامل داروهایی مانند سیتالوپرام، فلوکسیتین یا سرترالین می باشد. این سوال ممکن است ایجاد شود که آیا مصرف داروهایی مانند سرترالین در بارداری مجاز است؟ در پاسخ باید توجه داشت این دسته از داروها احتمال بروز خونریزی های سنگین در دوران پس از زایمان را به همراه دارند. علاوه بر این، احتمال بروز مشکلاتی مانند زایمان زودرس و وزن اندک به هنگام تولد نیز وجود خواهد داشت. اغلب تحقیقات نشان داده است استفاده از آنتی دپرشنت های این دسته در دوران بارداری، احتمال بروز نقص در جنین را در پی نداشته اند. اما به نظر می رسد داروی پاروکستین تا حدی احتمال بروز نقص در قلب جنین را به همراه دارد.
  • مهار کننده های بازجذب نوراپی نفرین و سروتونین: این دسته از داروها شامل دلوکستین و ونلافاکسین می باشد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از این دسته از داروهای ضد افسردگی در بارداری در پایان دوران بارداری با احتمال بروز خونریزی پس از زایمان ارتباط دارد.
  • بوپروپیون: این دارو هم برای افسردگی و هم برای ترک سیگار مورد مصرف قرار دارد. استفاده از بوپروپیون در خط اول درمان افسردگی در بارداری قرار ندارد اما در مورد خانم هایی که به سایر درمان ها پاسخ نمی دهند می تواند به عنوان یک گزینه در درمان افسردگی در بارداری در نظر گرفته شود. تحقیقات نشان می دهد مصرف بوپروپیون در دوران بارداری با احتمال بروز نقص در قلب جنین همراه است.
  • آنتی دپرشنت های سه حلقه ای: این دسته از آنتی دپرشنت ها حاوی داروهایی مانند نورتریپتیلین می باشد. آنتی دپرشنت های سه حلقه ای عموما به عنوان خط اول و دوم درمان افسردگی در بارداری در نظر گرفته نمی شوند، اما برای خانم های بارداری که به سایر درمان ها پاسخ نداده اند می تواند موثر باشد. استفاده از این دسته از داروهای ضد افسردگی در بارداری در طول سه ماهه دوم و سوم می تواند احتمال بروز خونریزی پس از زایمان را افزایش دهد.

 آیا مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری خطری برای جنین در پی خواهد داشت؟

اگر آنتی دپرشنت ها در طول سه ماهه آخر بارداری استفاده شوند در آن صورت ممکن است علائم موقتی مانند تغذیه نامناسب و یا ابتلا به دیسترس تنفسی در نوزاد متولد شده به دلیل قطع مصرف دارو بروز کند. اما شواهدی در دست نیست که نشان دهد کنار گذاشتن مصرف داروی ضد افسردگی در بارداری یا کاهش دوز تدریجی آن ها در زمانی نزدیک به پایان دوران بارداری، ریسک بروز این عوارض را در نوزاد در پی داشته باشد.

ارتباط بین استفاده از داورهای ضد افسردگی در بارداری و ریسک ابتلا به اوتیسم در فرزندان بی نتیجه مانده است اما برخی تحقیقات نشان می دهد احتمال چنین خطری بسیار اندک است. برخی تحقیقات نیز نشان داده است چنین خطری اصلا وجود ندارد. به هر حال در این مورد هنوز نمی توان به جمع بندی قطعی رسید و به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

آیا باید مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری را تغییر دهیم؟

تصمیم گیری در مورد قطع مصرف آنتی دپرشنت ها و یا تغییر آن ها بر اساس پایدار بودن خلقیات بیمار خواهد بود. در این مورد می توانید با پزشک خود مشورت کنید. نگرانی در مورد خطرات احتمالی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری باید با در نظر گرفتن احتمال عود افسردگی در بارداری سنجیده شود تا بهترین انتخاب یا تغییر درمانی صورت پذیرد.

اگر استفاده از داروهای ضد افسردگی در بارداری متوقف شود چه خواهد شد؟

اگر شما مصرف داروهای ضد افسردگی در بارداری را قطع کنید در آن صورت ریسک عود افسردگی در بارداری همراه با عوارضی مانند تشدید مشکلات خلقی، عدم توانایی مناسب در مراقبت از خویشتن، احتمال ابتلا به افسردگی بعد از زایمان و یا احتمال ابتلا به سایکوز بعد از زایمان در شما وجود خواهد داشت.

اگر به افسردگی دچار بوده و باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. تصمیم گیری در مورد پیشبرد نحوه درمان افسردگی در بارداری تصمیم ساده ای نیست. خطرات و مزایای استفاده از داروهای ضد افسردگی در بارداری باید همواره مورد ارزیابی قرار بگیرد.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه