آی وی اف چیست؟ IVF مخفف In Vitro Fertilization یا به اصلاح لقاح خارج رحمی است که در این روش با تزریق آمپول تخمک گذاری تحریک شده و تخمک ها خارج شده و با روش میکرواینجکشن با اسپرم ترکیب شده و به رحم مادر انتقال داده می شود.

دروانا:

آی وی اف چیست | IVF چیست؟

بسیاری از افراد سوال می کنند که آی وی اف چیست؟ دکتر زهرا زارعیان متخصص زنان زایمان و نازایی توضیح می دهند که IVF یا به عبارت دیگر لقاح خارج رحمی روشی است که در طی آن در ابتدا به خانم یک سری آمپول جهت تحریک تخمک گذاری داده شده و سپس وقتی سایز فولیکول های حاوی تخمک به 18 تا 20 میلی متر رسید، زیر بیهوشی با کمک گاید سونوگرافی تخمک ها را تخلیه کرده و سپس آنها را با روش میکرواینجکشن با اسپرم ترکیب کرده و در محیط کشت رشد داده و سپس جنین 3 یا 4 یا 5 سانتی را در داخل رحم (بدون بیهوشی) انتقال می دهیم. به این روش IVF یا لقاح خارج رحمی گفته می شود.

IVF مخفف چیست؟

IVF مخفف In Vitro Fertilization یا به اصلاح لقاح خارج رحمی می باشد.

چه مراقبت هایی بعد از IVF نیاز است؟

بسیاری از خانم ها به دنبال توصیه هایی برای مراقبت های بعد از IVF هستند

دکتر زهرا زارعیان برای مراقبت های بعد از IVF به بیماران توصیه می کنند که:

  • بعد از آی وی اف توصیه به استراحت البته نه استراحت مطلق می باشد.
  • بعد از آی وی اف از مصرف غذاهایی با طبع بسیار سرد یا بسیار گرم خودداری شود و همچنین از مصرف غذاهای فست فود خودداری نمایید.
  • بعد از آی وی اف از مصرف سیگار، الکل، کافئین خودداری نمایید.
  • بعد از آی وی اف از حمام با آب سرد خودداری شود.

آیا آی وی اف عوارضی دارد؟

دکتر زهرا زارعیان در رابطه عوارض آی وی اف توضیح می دهند که در روش IVF، ما مجبور به تجویز داروهای محرک تخمدان بوده تا بدین وسیله تعداد بیش از 10 تخمک از بیمار گرفته شود، بدین علت این دارو ها باعث بزرگی بیشتر تخمدان، تحریک بیش از حد تخمدان یا چرخش تخمدان خواهد شد که البته دکتر زارعیان ادامه می دهند که این امر مشکلی را برای بیمار بوجود نخواهد آورد و به خوبی قابل درمان می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اهدای جنین و اهدای تخمک و روش PGD به مطلب زیر مراجعه نمایید:

 

دکتر زهرا زارعیان

دکتر زهرا زارعیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا زارعيان جهرمی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای فلوشیپ نازایی و IVF و گواهینامه لاپاراسکوپی و سونوگرافی می باشند. همچنین خانم دكتر زارعيان عضو انجمن باروری و ناباروری زنان ایران هستند.
 
تهیه شده توسط دکتر زهرا زارعیان

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه