مشاوره قبل از بارداری و سوالاتی که باید قبل از بارداری به آن ها پاسخ دهید

برنامه ریزی قبل از بارداری به شما و همسرتان کمک خواهد کرد تا بدانید چطور می توانید شانس بارداری سالم را افزایش دهید. در این جا برخی موارد که در ملاقات با پزشک متخصص زنان و زایمان و مامایی در مورد مشاوره قبل از بارداری مطرح می شود، آورده شده است.

مشاوره قبل از بارداری چیست

مشاوره قبل از بارداری به جلساتی گفته می شود که شما با پزشک متخصص زنان و زایمان و نازایی خواهید داشت که در مشاوره قبل از بارداری پزشک سعی می کند تا علاوه بر بررسی سوابق، بیماری های زوجین آن ها را برای بارداری موفق آماده سازد، در ادامه این مطلب لیستی از سوالاتی را که پزشکان معمولا در جلسات مشاوره قبل از بارداری از شما می پرسند آماده است.

اگر تصمیم به بارداری دارید و از نظر عاطفی نیز آماده اید، آیا بدن شما نیز آمادگی لازم را دارد؟

برای داشتن بارداری سالم می توانید در مشاوره قبل از بارداری از پزشک متخصص زنان و زایمان و مامایی کمک بگیرید. اگر شما در اواخر دهه سی زندگی و یا چهل سالگی قرار دارید و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا نگرانی مخصوصی دارید مشاوره قل از بارداری با پزشک از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود.

برای مشاهده متخصصین زنان زایمان و نازایی بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

لیست جراحان و متخصصین زنان، زایمان و نازایی

اقدامات قبل از بارداری

در زیر سوالات مهمی که قبل از بارداری باید به آن ها پاسخ دهید آمده است

از چه روشی برای پیشگیری از بارداری استفاده کرده اید؟

اگر شما از قرص های ترکیبی ضد بارداری استفاده می کرده اید در کمتر از دو هفته بعد از قطع مصرف دارو پریود شما نرمال خواهد شد. شما می توانید بعد از قطع مصرف قرص ضد بارداری، تلاش برای باردار شدن و نزدیکی را آغاز کنید و نیازی نخواهد بود که فاصله زمانی را در نظر بگیرید.

اگر حداقل به اندازه یک چرخه قاعدگی نرمال قبل از بارداری صبر کنید، تخمین زمان تخمک گذاری ساده تر خواهد بود. اگر می خواهید چند ماه صبر کنید تا چرخه های قاعدگی به روند نرمال بازگردد می توانید از کاندوم استفاده کنید.

اگر از انواع داروهای طولانی اثر مانند پروژستین تزریقی استفاده می کرده اید بازگشت قابلیت بارداری شما طولانی تر خواهد بود. 50 درصد خانم هایی که از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند شش تا هفت ماه بعد از آخرین تزریق باردار می شوند.

آیا در برابر بیماری های عفونی قبل از بارداری واکسینه شده اید؟

پزشک در جلسات مشاوره قبل از بارداری مطمئن خواهد شد که شما در برابر بیماری های عفونی واکسینه شده اید زیرا عفونت هایی مانند آبله مرغان و سرخجه در بارداری می تواند برای جنین خطرناک باشد. اگر ایمن سازی شما در این زمینه کامل نباشد یا اگر از ایمنی خود در برابر این بیماری ها مطمئن نیستید باید برای بررسی وضعیت ایمنی خود فبل از بارداری آزمایش خون دهید و یا واکسن دریافت کنید، ترجیحا بهتر است واکسیناسیون حداقل یک ماه قبل از بارداری انجام شود.

آیا شما به بیماری خاصی مبتلا هستید؟

در صورت چاقی و یا وجود شرایط و بیماری های مزمن اعم از دیابت، آسم و یا فشار خون بالا، باید قبل از باردار شدن اطمینان حاصل کنید که بیماری شما تحت کنترل قرار دارد. در برخی موارد پزشک در جلسات مشاوره قبل از بارداری دارو های مورد استفاده شما را بررسی خواهد کرد و قبل از بارداری در نحوه مصرف برخی داروهای شما تغییری ایجاد می کند و یا درمان های دیگری را جایگزین می کند. پزشک به شما توضیح خواهد داد با شرایطی که دارید به چه مراقبت هایی در دوران بارداری نیاز خواهید داشت.

آیا از دارو و یا مکمل خاصی استفاده می کنید؟

در مورد همه داروی های مصرفی نسخه ای و داروهایی که مصرف آن بدون نسخه آزاد است مانند مکمل ها و داروهای گیاهی که مصرف می کنید در مشاوره قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید. با توجه به محصولی که استفاده می کنید، پزشک متخصص تغییر دوز، تغییر و یا توقف مصرف محصول را قبل از بارداری به شما توصیه خواهد کرد.

قبل از بارداری باید مصرف ویتامین های پریناتال و فولیک اسید را آغاز کنید. لوله عصبی جنین که بعدا به مغز و نخاع تبدیل می شود در طول سه ماهه اول بارداری ایجاد می شود. مصرف ویتامین های پریناتال مانند فولیک اسید قبل از بارداری به شما کمک می کند تا ریسک بروز نقص در لوله عصبی جنین کاهش یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فولیک اسید به مطلب زیر مراجعه نمایید:

مصرف مکمل های فولیک اسید و کلسیم در زنان | دکتر سودابه وطن خواه

آیا در خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی هستید؟

عفونت های مقاربتی مانند سوزاک، سیفیلیس و کلامیدیا می تواند با توانایی شما در باردار شدن تداخل داشته باشد و مشکلاتی را برای شما قبل از بارداری بوجود آورند. هم چنین عفونت های مقاربتی خطراتی را برای مادر و جنین در دوران بارداری به همراه دارد. اگر شما در خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی هستید یا تصور می کنید که ممکن است شما و یا همسرتان به این عفونت ها دچار باشید، حتما این موارد را در مشاوره های قبل از بارداری با پزشک در میان گذارید و در مورد غربالگری ها و درمان های لازم با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

آیا در خانواده شما سابقه شرایط خاص پزشکی وجود دارد؟

برخی سوابق خانوادگی در شما و همسرتان شانس داشتن فرزندانی ناقص را افزایش خواهد داد و زوج های جوان باید به این شرایط قبل از بارداری توجه ویژه داشته باشند، از جمله این شرایط می توان به سیستیک فیبروزیس و یا نقص های مادرزادی اشاره کرد. اگر در مورد شرایط ژنتیکی نگرانی هایی دارید پزشک شما را به منظور انجام ارزیابی های لازم به مشاوره ژنتیک ارجاع خواهد دارد.

شما و همسرتان چند سال دارید؟

از جمله موارد دیگری که پزشک در جلسات مشاوره قبل از بارداری به آن خواهد پرداخت سن مادر می باشد زیرا افزایش سن مادر ریسک مشکلات باروری، از دست دادن بارداری و برخی شرایط اختلالات کروموزومی را افزایش خواهد داد. عوارض و مشکلات مربوط به بارداری مانند دیابت دوران بارداری در مادرانی که سن بالایی دارند بیشتر است. سن پدر نیز می تواند در این میان دخالت داشته باشد. پزشک در مورد خطرات پیش رو به شما کمک خواهد کرد و برای بچه دار شدن برنامه ریزی لازم را برای شما انجام خواهد داد.

آیا پیش از این نیز باردار شده اید؟

پزشک در مشاروه قبل از بارداری در مورد بارداری های قبلی از شما سوالاتی می پرسد. عوارض و مشکلات بارداری های قبلی از جمله فشار خون بالا، دیابت دوران بارداری، زایمان زودرس، به دنیا آوردن فرزند ناقص و یا نیاز به انجام سزارین را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در بارداری های قبلی خود نقص در لوله عصبی ایجاد شده باشد پزشک به شما دوز بیشتری از اسید فولیک را به طور روزانه تجویز خواهد کرد.

اگر در مورد بارداری بعدی خود نگرانی دارید آن را با پزشک متخصص زنان و زایمان در میان گذارید. او به شما کمک خواهد کرد تا شانس باردای سالم را افزایش دهید لذا از این جهت قبل از بارداری حتما جلسات مشاوره قبل از بارداری را با پزشک خود داشته باشید.

اقدامات لازم قبل از بارداری و در حین بارداری چیست؟

انتخاب های شیوه زندگی در دوران بارداری بسیار ضروری است. و پزشک در مشاوره قبل از بارداری و حتی در مشاوره های حین بارداری به شما موارد زیر را گوشزد خواهد کرد برای مثال:

  • پزشک در مورد اهمیت رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت فیزیکی منظم و مدیریت استرس با شما صحبت خواهد کرد.
  • اگر دچار اضافه وزن یا کمبود وزن باشید پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا قبل از باردار شدن وزن خود را اصلاح کنید.
  • قبل از بارداری و به ویژه در دوران بارداری از مصرف الکل، مواد مخدر بپرهیزید و در معرض مواد سمی قرار نگیرید.
  • اگر سیگار می کشید قبل از بارداری برای کنار گذاشتن آن از پزشک خود مشاوره بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت های قبل از بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

مراقبت های قبل از بارداری | نکات مهم قبل از بارداری

در صورت امکان از همسرتان نیز بخواهید قبل از بارداری با شما در جلسات مشاوره قبل از بارداری شرکت کند زیرا سلامت و شیوه زندگی مردان نیز برای باردار شدن شما و داشتن فرزندی سالم نقش موثری دارد.

برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه