پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا، تاثیر مصرف مکمل های فولیک اسید، کلسیم و ویتامین دی بر سلامت زنان چیست؟

 
 

پرسش سایت دُروانا:

خانمی میانسال که بصورت مرتب از مکمل های مولتی ویتامین استفاده می کند همچنین به دلیل عدم تحمل لاکتوز مکمل کلسیم نیز استفاده میکند ولی تاثیری در استفاده از مصرف مکمل های کلسیم ندیده است.

  1. تاثیر مصرف مکمل ها بر سلامت زنان چیست؟
    1. آیا این خانم می تواند مصرف مکمل مولتی ویتامین و کلیسم را قطع کند؟
    2. پیشنهاد می کنید که خانم های میانسال از چه مکمل های استفاده نمایند؟
  2. آیا مصرف بیش از حد فولیک اسید می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند؟
    1. مصرف چه میزان فولیک اسید برای بدن زیاد است؟

پاسخ:

اغلب مکمل ها تاثیر کمی بر سلامت زنان دارند، بنابراین بله مصرف مولتی ویتامین را قطع کنید. برای این که از سلامت مناسبی برخوردار باشید لازم است از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید که حاوی سبزیجات، میوه ها ، غلات، چربی های اشباع نشده و مقدار کمی پروتئین باشد. بدن شما به نحوی است که می تواند مواد مغذی را از غذاها جذب کند.

میزان مصرف مکمل کلسیم و ویتامین دی:

مکمل کلسیم و ویتامین دی برای سلامتی اهمیت فراوانی دارند و اغلب خانم ها به مقدار کافی کلسیم و ویتامین دی از غذاهای خود دریافت نمی کنند. خانم های بالای 65 سال به مصرف 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم و حدود 500 واحد ویتامین دی به طور روزانه نیاز دارند و این به حفظ تراکم استخوان کمک می کند. اگر بدن شما این مقدار کلسیم را تامین نکند باید از مکمل کلسیم استفاده کنید. نور خورشید در زمان جوانی می تواند به تامین ویتامین دی کمک کند. مادامی که سن افزایش می یابد پوست ما نیز کارایی خود را برای تبدیل نورخورشید به ویتامین دی از دست می دهد و بنابراین نیاز به مصرف مکمل ویتامین دی یا مصرف غذاهایی داریم که بتواند نیاز بدن را برطرف کند.

 مصرف بیش از حد فولیک اسید:

فولیک اسید فرم سنتتیک فولات می باشد، ویتامین بی به طور طبیعی در برخی غذاها از جمله سبزیجات، میوه ها و دانه های خشک شده وجود دارد. فولات برای تولید و حفظ سلول های بدن مخصوصا در دوره هایی که رشد بدن سریع است برای مثال دوران بارداری و طفولیت ضروری است. این ترکیب برای ساخت DNA و RNA ضروری است، این ترکیبات اساس ژنتیکی سلول ها را تشکیل می دهد و مانع از تغییراتی در DNA می شود که می تواند منجر به سرطانی شدن گردد.

از آن جایی که فولات به ترمیم DNA کمک می کند فقر این ویتامین می تواند سیستم ایمنی را مختل کند. در برخی مطالعات حیوانی نشان داده شد فقر شدید فولات می تواند سیستم ایمنی را مختل کند اما این داده ها هنوز در مطالعات انسانی بررسی نشده است و حتی در حیوانات نیز تاثیر سلامتی هم چنان نامشخص است. در مورد مصرف بیش از حد توصیه شده فولیک اسید و فولات در پیشگیری از بیماری ها و یا بهبود کلی سلامتی، شواهد حاصل از کارآزمایی های بالینی متناقض است.

مصرف مکمل فولیک اسید در بارداری:

میزان مورد نیاز اسید فولیک در بارداری 400 میکروگرم است و مصرف اسید فولیک در خانم های باردار کمک می کند تا ریسک بروز نقص اسپینا بیفیدا در فرزندان کم شود.

مصرف مکمل فولیک اسید در افراد بالغ:

در اغلب افراد سالم و بالغ مقدار فولات حاصل از منابع طبیعی و سنتتیک 400 میکروگرم در روز می باشد. برخی افراد از جمله کسانی که دچار اختلالات روده ای هستند به نحوی که در جذب مواد مغذی مشکل دارند و یا آن هایی که برخی داروهای خاص استفاده می کنند و افراد الکلیک نیز می توانند مقادیر بیش از 400 میکروگرم در روز اسید فولیک مصرف کنند (الکل جذب فولات را کاهش داده و دفع کلیوی آن را تقویت می کند).

متخصصین در مورد اثرات طولانی مدت مصرف دوز بالای مکمل های فولیک اسید مطلب دقیقی نمی دانند. فولیک اسید در آب محلول است و اضافه آن از طریق ادرار دفع می شود بنابراین ریسک خطرات ناشی از دوز زیاد آن کم است. فولات به دست آمده از طریق غذا خطری برای سلامتی در پی ندارد، اما اگر مصرف کافی آن از طریق غذا ممکن نباشد می توان از مولتی ویتامین هایی استفاده کرد که حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه