سرطان آندومتر رحم سرطانی است که به دنبال بدخیمی در بافت آندومتر روی می دهد. به خاطر داشته باشید سابقه خانوادگی و مصرف برخی داروها بر احتمال ابتلا به سرطان آندومتر رحم تاثیر می گذارد. در این مقاله به دنبال پاسخ این پرسش خواهیم بود که آیا غربالگری برای سرطان آندومتر رحم وجود دارد؟ 

دروانا: 

آندومتر لایه داخلی رحم می باشد. رحم ارگانی ماهیچه ای و تو خالی است که در لگن خانم ها قرار دارد. رحم به هنگام باردای حامل جنین در حال رشد می باشد. در اغلب خانم های غیر باردار اندازه طول رحم حدود 7.62 سانتی متر می باشد. سرطان آندومتر رحم متفاوت از سرطان بخش ماهیچه ای رحم می باشد که به نام سارکوم رحم خوانده می شود. سرطان آندومتر رحم اغلب در خانم هایی تشخیص داده می شود که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند و میانگین سنی آن ها بالای 60 سال می باشد. عواملی که احتمال ابتلا به سرطان آندومتر رحم را افزایش می دهد عبارت است از:

  • مصرف داروی تاموکسیفن که معمولا برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه استفاده می شود
  • مصرف استروژن تنها بدون پروژسترون
  • داشتن اضافه وزن، ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت
  • مصرف رژیم های غذایی حاوی چربی زیاد
  • عدم بچه دار شدن
  • رسیدن به یائسگی در سنین بالا
  • فاکتورهای ژنتیکی
  • هایپرپلازی آندومتر

سرطان آندومتر رحم معمولا در مراحل اولیه و با علائمی مانند خونریزی واژینال و درد شدید لگنی تشخیص داده می شود اما استانداردی برای انجام غربالگری سرطان آندومتر رحم وجود ندارد. در برخی موارد انجام پاپ اسمیر، سونوگرافی ترانس واژینال و نمونه برداری از آندومتر می تواند به تشخیص سرطان آندومتر رحم کمک کند. در تست پاپ اسمیر معمولا سلول های سطحی دهانه رحم و واژن نمونه برداری شده و بررسی می گردد. تست پاپ اسمیر روشی برای غربالگری سرطان آندومتر رحم محسوب نمی شود اما ممکن است نتایج پاپ اسمیر نشان دهنده آندومتریوم غیر نرمال باشد که در آن صورت انجام تست های بیشتر ممکن است به تشخیص سرطان آندومتر رحم منجر شود. در سونوگرافی ترانس واژینال واژن، رحم، لوله های فالوپ و مثانه مورد معاینه قرار می گیرد. در این روش پروبی وارد واژن شده و با استفاده از امواج صوتی تصویری از ارگان های مذکور ایجاد می کند. این روش معمولا در مواردی که خونریزی غیر نرمال واژن وجود داشته باشد توصیه می گردد. در این شرایط ممکن است تومورهای احتمالی توسط متخصص تشخیص داده شود. به خاطر داشته باشید افرادی که تاموکسیفن مصرف می کنند برای غربالگری سرطان آندومتر رحم نمی توانند از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده کنند زیرا ممکن است علائمی از سرطان آندومتر رحم را نشان ندهند. سونوگرافی ترانس واژینال باید در صورت وجود خونریزی واژینال انجام شود.

همچنین باید توجه داشت که استفاده از نمونه برداری آندومتر برای غربالگری سرطان آندومتر رحم هنوز اثبات نشده است. در نمونه برداری آندومتر بخشی از بافت آندومتر با استفاده از برسی نازک و یا با استفاده از لوله ای منعطف که از طریق دهانه رحم وارد می گردد نمونه برداری می شود. این روش تشخیصی نیز در مورد خانم هایی استفاده می شود که به خونریزی های غیر نرمال واژن مبتلا می باشند.

به خاطر داشته باشید انجام این غربالگری ها به منظور تشخیص سرطان آندومتر رحم احتمال دریافت نتایج مثبت و منفی کاذب را به دنبال دارد. همچنین ممکن است در اثر انجام این روش ها عوارضی مانند خونریزی، عفونت و پارگی رحم روی دهد.

به منظور کاهش احتمال ابتلا به سرطان اندومتر رحم توجه به نکاتی مانند بارداری، شیردهی، استفاده از کنتراسپتیوهای ترکیبی، داشتن فعالیت های فیزیکی و عدم استفاده از سیگار انتخاب های موثری می باشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه