سرطان رحم، علائم سرطان رحم با هدف ارتقا دانش بیماران در مورد علائم سرطان رحم و فاکتورهای خطر مانند سن سرطان رحم  تدوین گردیده است.

دروانا: 

سرطان رحم، علائم سرطان رحم:

5 نوع سرطان شایع در مسیر تناسلی زنان وجود دارد: سرطان رحم، دهانه رحم، تخمدان، واژن و ولو. متخصصین زنان شما را در انجام غربالگری های لازم برای این سرطان ها یاری خواهند داد. علائم سرطان رحم موضوعی است که در ادامه مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.  

سرطان رحم، علائم سرطان رحم : تعریف بیماری

سرطان به طور کلی به تقسیم و رشد خارج از کنترل سلول ها اشاره دارد. سرطان رحم ابتدا در سلول های رحم مشخص می گردد و با پیشرفت بیماری احتمال انتشار آن وجود دارد. رحم ارگانی به شکل گلابی می باشد که در لگن خانم ها قرار دارد (فضایی بین شکم و ناحیه شرمگاهی). رحم فضایی است که به هنگام بارداری جنین در آن رشد خواهد کرد. شایع ترین نوع این سرطان به نام سرطان آندومتر می باشد. سرطان آندومتر در لایه آندومتریوم ایجاد می شود. به خاطر داشته باشید هر چه این سرطان به موقع تشخیص داده شود احتمال درمان موثر آن نیز وجود دارد.

علائم سرطان رحم عبارت است از:

  • ترشحات واژینال که غیر نرمال به نظر می رسد
  • خونریزی غیر نرمال واژن، برای مثال خونریزی بعد از دوران یائسگی، خونریزی بین پریودها یا خونریزی های سنگین
  • احساس درد یا فشار در لگن

در صورتی که هر کدام از علائم مذکور را بیش از دو هفته تجربه کردید در اسرع وقت با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. در بیشتر موارد احتمالی غیر از سرطان در مورد این علائم وجود دارد که با ارزیابی های متخصص زنان روشن می شود.

سرطان رحم، علائم سرطان رحم : سن سرطان رحم

همه خانم ها ممکن است در خطر ابتلا به این سرطان قرار داشته باشند. افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. سن سرطان رحم اغلب میانسالی است و اغلب موارد در زمان های اطراف یائسگی روی می دهد (سن سرطان رحم). برخی خانم ها با وجود ابتلا به سرطان رحم ممکن است علائم بالینی نشان ندهند. فاکتورهای زیر احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد:

  • سن بالای 50 (سن سرطان رحم)
  • چاقی
  • مصرف استروژن در طول یائسگی (بدون استفاده از پروژسترون)
  • دشواری در باردار شدن یا وقوع کمتر از 5 پریود در طول سال در هر زمانی قبل از یائسگی (تخمدان پلی کیستیک)
  • مصرف تاموکسیفن، دارویی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود
  • سابقه ابتلا به سرطان رحم، کولون یا سرطان تخمدان در خانواده

وجود یک یا چند مورد از این فاکتورها به معنی ابتلا به سرطان نیست اما باید با متخصص زنان خود در این مورد مشورت کنید و تست های لازم را انجام دهید.

سرطان رحم، علائم سرطان رحم : پیشگیری

راه شناخته شده ای به منظور پیشگیری سرطان رحم در دست نیست. اما برخی موارد در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری نقش دارد:

  • استفاده از قرص های ضد بارداری
  • حفظ وزن سالم و داشتن فعالیت فیزیکی
  • مصرف پروژسترون، در صورتی که از استروژن استفاده می شود

 باید یادآور شد که انجام پاپ اسمیر روش غربالگری سرطان رحم نمی باشد. انجام این تست به پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم کمک می کند. تنها کافی است خانم ها علائم سرطان رحم را بشناسند و در صورت تجربه این علائم به متخصص زنان خود مراجعه کنند. در صورتی که فرد به لحاظ ابتلا به این سرطان پر خطر شناخته شود، انجام بیوپسی و آندومتر یا سونوگرافی ترانس واژینال توصیه می شود. در صورتی که وجود سرطان رحم تایید شود فرد به متخصص انکولوژی سرطان های زنان ارجاع داده خواهد شد تا برنامه ریزی های مناسب برای درمان انجام شود.

دكتر زينب طاهرسيما

دكتر زينب طاهرسيما

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر زينب طاهرسيما جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مشهد دارای تجارب ارزشمند در تخصص زنان و زایمان و همچنین دارای مقالات علمی تخصصی در این حوزه می باشند.
 
تایید شده: توسط دكتر زينب طاهرسيما
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه