پرسش و پاسخ اختصاصی سایت دروانا از دکتر مریم اوردویو جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، آیا مصرف بیوفسفونات های تزریقی می تواند به پیشگیری از شکستگی استخوان ها کمک کند؟

دکتر مریم اوردویو

دکتر مریم اوردویو

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مریم اوردویو، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، که دارای تجارب ارزشمند در حوزه زنان می باشند. همچنین خانم دکتر اوردویو عضو انجمن زنان و زایمان ایران هستند.
 

پرسش سایت دُروانا:

خانمی که سال ها دچار پوکی استخوان است و از داروی الندرونیت هفته ای یک بار استفاده می کند و بدلیل استفاده نامرتب پزشک تزریق سالانه زولدرونیک اسید را توصیه کرده است.
آیا مصرف بیوفسفونات های تزریقی می تواند به پیشگیری از شکستگی استخوان ها کمک کند؟

پاسخ دکتر مریم اوردویو:

خانم دکتر مریم اوردویو توضیح می دهند، داروی زولدرونیک اسید بیوفسفوناتی وریدی می باشد و برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود که دارویی بسیار موثر است. مطالعات زیادی نشان داده است که این دارو تراکم استخوان را افزایش داده و مهم تر از همه این که ریسک شکستگی را کم می کند.

در ادامه دکتر اوردویو دلایلی را که پزشکان داروی زولدرونیک اسید را به بیماران مبتلا به پوکی استخوان تجویز می کنند، شرح می دهد؛ یکی از دلایل این است که خیلی از خانم ها فراموش می کنند که داروی خوراکی خود را هفته ای یک بار مصرف کنند. تعداد خانم هایی که مصرف هفته ای یک بار این دارو را در طول سال فراموش نمی کنند کم است. بنابراین تزریق سالانه یک بار راهی بسیار راحت تر است و به این ترتیب می توان اطمینان حاصل کرد که بیمار مزایای درمان را دریافت کرده است.

هم چنین اگر عوارض جانبی بیوفسفونات های خوراکی برای فرد غیر قابل تحمل باشد، تزریق زولدرونیک اسید می تواند بسیار موثر باشد. اگر فرد دچار شکستگی در ناحیه مفصل لگن شود استفاده از زولدرونیک اسید بسیار منطقی می باشد زیرا تنها درمانی است که نشان داده شده است می تواند از بروز شکستگی دوم در ناحیه لگن پیشگیری کند.

نظر دکتر اوردویو اینست که تزریق این دارو برای بیماران راحت تر از مصرف هفتگی بیوفسفونات هاست. تزریق زولدرونیک اسید حدود 30 دقیقه به طول می انجامد و ریسک عوارض جانبی آن کم است.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره پزشکی و درمان بیماری خود به متخصصین مربوطه مراجعه نموده و از خود درمانی و یا مصرف دارو ها بدون تایید پزشک معالج خودداری نمایید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه