درمان پوکی استخوان به کمک رژیم غذایی مناسب و دریافت برخی از انواع داروها انجام می گیرد. در این مقاله بعضی از داروهای درمان پوکی استخوان بررسی می شود.

دروانا:

راههای درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان شامل درمان و پیشگیری از شکستگی ها و استفاده از داروهایی برای تقویت استخوان ها است. با این که تشخیص پوکی استخوان بر اساس نتایج تست سنجش تراکم استخوان انجام می شود، تصمیم برای درمان پوکی استخوان در شما بر اساس برخی فاکتورهای دیگر نیز گرفته می شود. این فاکتورها شامل:

  • سن
  • جنسیت
  • خطر شکستگی
  • سابقه آسیب قبلی

اگر با بروز شکستگی، پوکی استخوان در شما تشخیص داده شود، باید همچنان درمان پوکی استخوان را برای کاهش خطر شکستگی های بعدی ادامه دهید. ممکن است نیازی به دریافت دارو برای درمان پوکی استخوان نداشته باشید. با این حال، باید سطح کافی از کلسیم و ویتامین دی در بدن خود داشته باشید. بدین منظور، پزشک در مورد رژیم غذایی از شما سوال می کند و ممکن است اعمال تغییرات یا مصرف مکمل ها را توصیه کند.

برای تشخیص پوکی استخوان باید در هر فرد سالم و سلامت خانم بعد از 63 سال و آقا بعد از 70 سال و در افرادی که فاکتور خطر دارند زودتر سنجش تراکم استخوان انجام شود.

این روش یک روش عکسبرداری ساده و آسان است که زمان بسیار کمی به خود اختصاص می دهد و اشعه بسیار کمی دارد.

درمان پوکی استخوان: داروها

برخی از داروها برای درمان پوکی استخوان تجویز می شوند. پزشک در مورد راههای درمان پوکی استخوان با شما صحبت می کند و داروهای مناسب را برای شما برمی گزیند. برخی فاکتورها قبل از انتخاب داروهای درمان پوکی استخوان در نظر گرفته می شوند. این فاکتورها شامل:

  • سن
  • تراکم استخوان
  • فاکتورهای خطر شکستگی

درمان پوکی استخوان: بیس فسفونات ها

بیس فسفونات ها سرعت تخریب استخوان در بدن شما را کاهش داده و بدین ترتیب به درمان پوکی استخوان کمک می کنند. این کار تراکم استخوانی را حفظ کرده و خطر شکستگی را کاهش می دهد. از جمله این داروها که برای درمان پوکی استخون به کار می روند شامل:

  • آلندرونیت
  • ایباندرونیت
  • ریزدرونیت
  • زولدرونیک اسید

این داروها به صورت تزریقی یا قرص مصرف می شوند. بیس فسفونات ها همیشه با معده خالی با یک لیوان آب پر برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند. بعد از مصرف آن ها به مدت 30 دقیقه در حالت نشسته و یا ایستاده قرار بگیرید. شما همچنین باید بین 30 دقیقه تا دو ساعت بعد از مصرف دارو برای خوردن یا آشامیدن منتظر بمانید. بیس فسفونات ها معمولا برای اعمال اثر در درمان پوکی استخوان به 6-12 ماه زمان نیاز دارند و شما باید آن ها برای 5 سال یا بیشتر مصرف کنید. پزشک ممکن است مکمل ویتامین دی و کلسیم را نیز به همراه این داروها تجویز نماید.

عوارض جانبی مهم بیس فسفونات ها شامل:

  • تحریک مری
  • مشکلاتی در بلع
  • درد معده

تخریب استخوان فک از عوارض نادر استفاده از این داروهای درمان پوکی استخوان است که اغلب در استفاده از دوز بالای بیس فسفونات ها برای درمان سرطان بروز می کند. در تخریب استخوانی، سلول های استخوان فک می میرند که مشکلاتی در ترمیم آن ها وجود دارد. اگر شما سابقه مشکلات دندانی دارید باید قبل از آغاز درمان پوکی استخوان با بیس فسفونات ها معاینات لازم را انجام دهید.

درمان پوکی استخوان: دنوزومب یا پرولیا

آمپول دنوزومب با نام تجاری پرولیا دارویی است که برای درمان پوکی استخوان در زنانی که یائسه هستند و احتمال ایجاد شکستگی استخوان در آنها بالا است به کار می رود. همچنین این دارو برای درمان پوکی استخوان در مردان و نیز در زنانی که به مدت حداقل 6 ماه از داروهای کورتونی استفاده کرده اند و خطر شکستگی استخوان در آنها افزایش یافته است کاربرد دارد. دنوزومب با مهار پروتئینی خاص در بدن سبب کاهش تخریب بافت استخوانی می شود و بدین ترتیب از شکستگی استخوان ناشی از کاهش تراکم بافت استخوانی جلوگیری می کند. دنوزومب به صورت زیرجلدی توسط پزشک یا پرستار در کلینیک یا بیمارستان تزریق شده و غالبا هر 6 ماه یکبار تجویز می شود. همراه با دریافت این دارو، مصرف مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D توصیه می شود. دنوزومب ممکن است سبب ایجاد عوارض پوستی مانند قرمزی، خارش، خشکی و تاول شود. همچنین ایجاد درد در مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها، به ویژه در کمر و بازو ها از عوارض جانبی مصرف این دارو است.

درمان پوکی استخوان: تنظیم کننده های گیرنده انتخابی استروژن

این داروهای درمان پوکی استخوان اثراتی مشابه هورمون استروژن بر روی استخوان دارند. این داروها به حفظ تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی خصوصا در ستون فقرات کمک می کنند.

رالوکسیفن تنها داروی تنظیم کننده گیرنده انتخابی استروژن است که برای درمان پوکی استخوان در دسترس قرار دارد و روزانه به صورت قرص مصرف می گردد. عوارض جانبی رالوکسیفن شامل:

  • گرگرفتگی
  • کرامپ های پا
  • افزایش لخته های خونی: بسیار نادر در افراد دارای سایر فاکتور های خطر
  • افزایش احتمال سنگ کیسه صفرا

درمان پوکی استخوان: هورمون پاراتیروئید

هورمون پاراتیروئید به طور طبیعی در بدن تولید می شود و مقدار کلسیم استخوان ها را تنظیم می کند. درمان پوکی استخوان با هورمون پاراتیروئید (هورمون پاراتیروئید نوترکیب انسانی یا تری پاراتید) به منظور تحریک سلول ها برای ایجاد استخوان جدید انجام می گیرد.

در حالی که داروهای دیگر تنها سرعت تضعیف استخوانی را کند می کنند، این هورمون می تواند تراکم استخوان را نیز افزایش دهد. با این حال، این دارو برای درمان پوکی استخوان در تعداد کمی از بیماران که تراکم استخوان در آن ها بسیار پایین است و روش های دیگر موثر نبودند به کار می رود. تهوع و استفراغ از عوارض شایع درمان پوکی استخوان با هورمون پاراتیروئید است. تجویز این دارو تنها توسط پزشک متخصص انجام می گیرد.

درمان پوکی استخوان: مکمل ویتامین دی و کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی موجود در استخوان است و داشتن کلسیم کافی در رژیم غذایی سالم و متعادل نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها دارد. برای بیشتر بزرگسالان سالم مقدار کلسیم روزانه توصیه شده 700 میلی گرم است که افراد باید این مقدار را از رژیم غذایی متنوع دریافت کند. با این حال، اگر شما به پوکی استخوان دچار هستید، به کلسیم بیشتری نیاز دارید که معمولا در فرم مکمل دریافت می شود.

ویتامین دی برای کمک به بدن در جذب کلسیم مورد نیاز است. تمام بزرگسالان باید 800 واحد در روز ویتامین دی دریافت کنند. از آن جایی که ویتامین دی تنها در تعداد کمی از مواد غذایی وجود دارد، دریافت مقدار کافی این ویتامین تنها از مواد غذایی دشوار است بنابراین بزرگسالان باید مکمل حاوی 10 میکروگرم ویتامین دی را به صورت روزانه مصرف کنند.

جهت مشاهده سایر مقالات دکتر مریم صاحباری فوق تخصص روماتولوژی در مشهد بر روی این لینک کلیک نمایید.

دکتر مریم صاحباری

دکتر مریم صاحباری

فوق تخصص روماتولوژی
دكتر مريم صاحباري متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر مریم صاحباری دانشیار دانشکده پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم صاحباری
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه