رابطه دیابت و یائسگی می تواند دشواری های جدیدی را برای شما به همراه داشته باشد. برای مثال ممکن است میزان قند خون شما با ورود به دوران یائسگی تغییراتی کند. در این دوران احتمال ابتلا به عفونت ها افزایش یافته و مشکلاتی مانند افزایش وزن در دوران یائسگی کنترل قند خون را دشوار می سازد.

دروانا:

رابطه دیابت و یائسگی

دیابت و یائسگی می تواند تاثیراتی را بر بدن شما به همراه داشته باشد. در صورت ابتلا به دیابت، دوران یائسگی و دوران قبل از یائسگی چالش هایی را در پی خواهد داشت. بنابراین بهتر است در صورت ابتلا به دیابت و نزدیک شدن به دوران یائسگی نکاتی را در نظر داشته باشید.

یائسگی بخشی از زندگی است که پس از پایان یافتن پریودها و افت میزان استروژن در بدن خانم ها آغاز می گردد. در برخی خانم ها یائسگی می تواند در نتیجه انجام برخی جراحی ها مانند برداشت تخمدان ها و یا سایر دلایل پزشکی روی دهد.

دیابت در یائسگی می توانند به طرق مختلفی بر بدن شما تاثیر بگذارند:

  • تغییر در مقدار قند خون: استروژن و پروژسترون بر نحوه پاسخ سلول ها به انسولین تاثیر می گذارند. بعد از دوران یائسگی تغییر در میزان هورمون ها سبب بروز نوساناتی در مقدار قند خون می گردد. شما در این دوران ممکن است متوجه شوید که مقدار قند خون شما افزایش داشته و یا در مقایسه با گذشته کمتر قابل پیش بینی می باشد. اگر مقدار قند خون خارج از کنترل شما قرار بگیرد ریسک تجربه عوارض ناشی از دیابت در یائسگی را خواهید داشت.
  • اضافه وزن: برخی خانم ها در گذار به دوران یائسگی و پس از آن، به اضافه وزن دچار خواهند شد. اضافه وزن نیاز بدن به انسولین و یا داروهای خوراکی دیابت را افزایش می دهد.
  • عفونت ها: به طور کلی افزایش میزان قند خون سبب بروز عفونت های واژینال یا بروز عفونت در مجاری ادراری می گردد. بعد از یائسگی با افت میزان استروژن باکتری ها و قارچ ها راحت تر می توانند مجاری ادراری و واژن را مورد حمله قرار دهند. بنابراین رابطه دیابت و یائسگی با بروز این عفونت های قابل توجیه است.
  • اختلالاتی در خواب: بعد از دوران یائسگی، تعریق های ناشی از گرگرفتگی شبانه سبب بد خوابی شما می گردد. اختلال در خواب نیز کنترل قند خون را دشوار می سازد و بدین ترتیب دیابت و یائسگی باز هم با یکدیگر مرتبط خواهند بود .
  • مشکلات جنسی: ابتلا به دیابت می تواند اعصاب سلول های موجود در واژن را مختل کند. این آسیب با اختلال در برانگیختگی و ارگاسم همراه خواهد بود. خشکی واژن که از علائم شایع دوران یائسگی می باشد می تواند توام با آسیب عصبی ناشی از دیابت، داشتن نزدیکی را دشوار تر سازد. بنابراین دیابت در یائسگی مشکلات خانم های یائسه را تشدید می کند.

بنابراین ابتلا به یائسگی می تواند کنترل دیابت را پیچیده تر کند و دیابت و یائسگی هر دو بر روی هم اثر دارند.

مدیریت بهتر دیابت و یائسگی

توجه به نکات زیر می تواند در مدیریت بهتر دیابت و یائسگی موثر واقع شود:

  • ایجاد انتخاب هایی سالم در شیوه زندگی: خوردن غذاهای سالم و انجام مرتب فعالیت های ورزشی می تواند در کنترل دیابت موثر واقع شود. از طرفی مصرف غذاهای سالم و داشتن فعالیت فیزیکی منظم همچنین به بهتر شدن علائم یائسگی نیز کمک خواهد کرد.
  • قند خون خود را به طور مرتب اندازه گیری کنید: شما باید قند خون را در ساعات مختلفی از روز و شب اندازه گیری کنید و اعداد به دست آمده را یادداشت کنید. بر اساس جزئیات اعدادی که یادداشت می کنید پزشک می تواند برنامه درمانی مناسبی برای دیابت در یائسگی در نظر بگیرد.
  • در مورد تغییر دوز داروهای دیابت از پزشک خود راهنمایی بخواهید: اگر با ورود به دوران یائسگی متوسط قند خون شما افزایش زیادی داشته است احتمالا به افزایش دوز مصرفی داروهای دیابت نیاز خواهید داشت، مخصوصا اگر به اضافه وزن نیز دچار بوده و یا فعالیت فیزیکی کمی داشته باشید.
  • استفاده از داروهای کاهنده کلسترول: ابتلا به دیابت و یائسگی هر دو احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی را در شما افزایش خواهند داد. برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در اثر دیابت و یائسگی، باید به طور منظم از غذاهای سالمی استفاد کرده و ورزش کنید. در این شرایط پزشک ممکن است استفاده از داروهای کاهنده کلسترول را بری شما در نظر داشته باشد.
  • به دنبال رفع علائم یائسگی باشید: اگر شما علائمی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن، کاهش پاسخ جنسی و یا سایر علائم یائسگی را تجربه می کنید بهتر است برای رفع این علائم به دنبال دریافت مراقبت های درمانی باشید. برای مثال می توانید از لوبریکانت های واژینال برای بهبود رطوبت رسانی به واژن و یا از کرم های استروژن برای ترمیم التهاب دیواره واژن استفاده کنید. در صورتی که ممنوعیت مصرف برای شما وجود نداشته باشد پزشک برای تخفیف علائم یائسگی، هورمون درمانی را برای شما در نظر خواهد گرفت.

یائسگی در بیماران مبتلا به دیابت چالش ها و مشکلات آن ها را دو برابر خواهد کرد. بنابراین ضروری است در این دوران تحت مراقبت های دقیق پزشکی قرار داشته باشید. تغذیه مناسب در دوران یائسگی و تحرک کافی می تواند به کاهش مشکلات یائسگی کمک کند.

دکتر یگانه مکری

دکتر یگانه مکری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر يگانه مكري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در کرج، دکتر یگانه مکری دارای 10 سال سابقه تخصصی پزشکی در تخصص زنان و تحقیق و پژوهش در زمینه زایمان بی درد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر یگانه مکری
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه