جراحی بلفاروپلاستی جراحی است که به منظور رفع افتادگی پلک ها و ابروها و یا درمان کیسه های زیر چشم بر روی پلک بالا و پایین انجام می گیرد. در ادامه نکاتی را پیرامون عمل بلفاروپلاستی بررسی می کنیم.

دروانا:

عمل بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی بلفاروپلاستی یا جراحی پلک روشی است که برای درمان افتادگی پلک ها انجام می شود. در طول جراحی بلفاروپلاستی، پزشک جراح پوست، ماهیچه و در برخی مواقع چربی که موجب افتادگی ناحیه اطراف چشم ها شده اند را برمی دارد.

جراحی بلفاروپلاستی: چه افرادی کاندیدای مناسبی هستند؟

جراحی بلفاروپلاستی یا جراحی پلک عموما برای افرادی انجام می شود که به دنبال درمان های ضد پیری هستند. افتادگی پوست اطراف چشم ها به طور طبیعی بخشی از روند افزایش سن است اما اگر به دنبال رفع این اثرات هستید، عمل بلفاروپلاستی را در نظر داشته باشید. اگر افراد کیسه های زیر چشم داشته باشند و ابروهای آن ها شروع به افتادگی کرده باشد، جراحی بلفاروپلاستی روش مناسبی خواهد بود. در بعضی از افراد، جراحی بلفاروپلاستی از نگرانی های زیبایی فراتر می رود. اگر بینایی شما در اثر افتادگی پلک دچار مشکل شده باشد، عمل بلفاروپلاستی گزینه مناسبی برای رفع این حالت خواهد بود. برخی افراد ممکن است از این که بینایی آن ها هنگامی که به بالا نگاه می کنند دچار مشکل شده است، شکایت داشته باشند.

برای کاهش عوارض جراحی بلفاروپلاستی، بهتر است سیگار نکشید یا به بیماری مزمنی که ریکاوری بعد از عمل جراحی بلفاروپلاستی را تحت تاثیر قرار می دهد مبتلا نباشید.

جراحی بلفاروپلاستی: آمادگی

آمادگی برای جراحی پلک پیچیده است. ابتدا باید برای جراحی بلفاروپلاستی مشاوره ای با پزشک جراح در مورد نگرانی ها و نتایج جراحی داشته باشید. قبل از انجام عمل جراحی بلفاروپلاستی، پزشک برخی تست ها را بر روی شما انجام می دهد. قبل از جراحی بلفاروپلاستی، یک معاینه فیزیکی برای بررسی و سنجش چشم ها انجام می گیرد. تست بینایی و اشک نیز انجام می شود. در نهایت، پزشک عکس هایی از پلک های شما می گیرد تا در طول جراحی بلفاروپلاستی کمک کننده باشند. پزشک را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید. این داروها شامل:

  • داروهای نسخه ای
  • درمان های غیر نسخه ای
  • مکمل های گیاهی

از شما خواسته می شود که قبل از عمل بلفاروپلاستی مصرف داروهایی که خونریزی را افزایش می دهند متوقف سازید همچون ایبوپروفن یا وارفارین. شما همچنین باید چند هفته قبل از جراحی بلفاروپلاستی سیگار را ترک کنید. شما باید برای چند روز بعد از جراحی بلفاروپلاستی آماده باشید چرا که ممکن است پلک های شما متورم بوده و انجام برخی از فعالیت ها برای شما دشوار باشد. بهتر از است بعد از عمل جراحی بلفاروپلاستی دوست یا یکی از اعضای خانواده در کنار شما باشد.

جراحی بلفاروپلاستی روش انجام

متخصصین جراحی بلفاروپلاستی را در یک مرکز جراحی سرپایی انجام می دهند. این بدین معنی است که شما اندکی بعد از عمل بلفاروپلاستی می توانید به منزل بازگردید. بیهوشی عمومی برای جراحی بلفاروپلاستی تنها برای بعضی افراد به کار می رود. پزشک برای انجام جراحی پلک معمولا از یک ماده بی حس کننده بر روی پلک ها استفاده می کند. در جراحی پلک، ابتدا پلک های بالایی مورد هدف قرار می گیرند. پزشک یک برش کوچک ایجاد کرده و پوست، ماهیچه و در مواردی چربی اضافی را برمی دارد. برخی از این بافت ها ممکن است قبل از این که شکاف جراحی بلفاروپلاستی بسته شود، به نواحی دیگر اطراف چشم ها انتقال داده شوند.

جراحی بلفاروپستی پلک پایین معمولا شامل برداشتن چربی که موجب ایجاد کیسه های زیر چشم شده است و همچنین برداشتن مقداری از پوست می باشد. در عمل بلفاروپلاستی پلک پایین، شکاف ممکن است در داخل پلک یا بیرون آن نزدیک به مژه ها ایجاد شود. در برخی افراد، پلک پایین طی جراحی بلفاروپلاستی ممکن است به استخوان محکم شود.

جراحی بلفاروپلاستی: ریکاوری

دوره ریکاوری بعد از بلفاروپلاستی معمولا در مقایسه با سایر روش های جراحی کوتاه است. بلافاصله بعد از جراحی بلفاروپلاستی شما به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. در این اتاق عوارض جراحی بلفاروپلاستی بررسی می شوند در صورت عدم وجود عوارض، شما در همان روز جراحی بلفاروپلاستی به منزل باز می گردید.

در مراقبت بعد از بلفاروپلاستی استراحت کردن برای چند روز را در نظر داشته باشید. شما بعد از جراحی بلفاروپلاستی دچار درد و تورم شوید. پزشک ممکن است برای رفع این عوارض جراحی بلفاروپلاستی مصرف ایبوپروفن را توصیه کند. رفع کامل این علائم بعد از عمل بلفاروپلاستی، به یک یا دو هفته زمان نیاز دارد. پزشک استفاده از کیسه های یخ را در چند روز اول بعد از عمل جراحی بلفاروپلاستی توصیه می کند.

تاری دید و حساسیت به نور نیز از عوارض جراحی بلفاروپلاستی در کوتاه مدت هستند. اگر این علائم بیشتر از یک یا دو روز به طول انجامیدند، با پزشک تماس بگیرید. امکان استفاده از لنز های تماسی تا دو هفته بعد از جراحی پلک وجود ندارد.

نیازی به پوشاندن چشم ها در تمام طول دوره ریکاوری بعد از جراحی بلفاروپلاستی وجود ندارد اما بعد از جراحی با گاز استریل که بر روی ناحیه مورد نظر قرار گرفته به منزل بازمی گردید. بهتر است به آرامی ناحیه درگیر در جراحی بلفاروپلاستی را شستشو داده و تمیز کنید. بعد از گذشت چند روز از عمل بلفاروپلاستی، مجددا به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم را انجام داده و در صورت لزوم بخیه ها را بکشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه