افزایش زاویه فک پایین همانند برجسته کردن گونه ها به زیبایی صورت کمک می کند. در این مقاله نکاتی پیرامون آمادگی، روش انجام و ریکاوری بعد از جراحی افزایش زاویه فک پایین بررسی شده است.

دروانا:

جراحی افزایش زاویه فک پایین

فک پایین قسمت پایین صورت را شکل می دهد و با برجستگی به سمت خارج به طور مشخصی از گردن جدا می شود. چانه و زاویه فک پایین ساختارهای مهمی در صورت هستند. زاویه فک در واقع برجستگی فک پایین در جلوی پایین ترین قسمت گوش است. این برجستگی فک پایین چارچوب پایین صورت را مشخص می کند. همان طور که برجستگی گونه ها صورت فرد را زیباتر می کند، تقارن و تناسب زاویه فک نیز بر زیبایی صورت می افزاید. اگر زاویه فک پایین به خوبی شکل نگرفته باشد و یا فرد جراحی لیفت صورت انجام داده باشد، افزایش زاویه فک صورت گزینه مناسبی خواهد بود. لیفت صورت ممکن است خط و زاویه فک را ناپدید کرده و برجستگی آن را از بین ببرد. بازیابی شکل و برجستگی زاویه فک تعادل صورت و عمق کانتورهای آن را بازمیگرداند.

انواع جراحی افزایش زاویه فک پایین

ایمپلنت زاویه فک در شکل ها، اندازه ها و ترکیبات مختلف وجود دارند. برای برخی بیماران، افزایش زاویه فک پایین با تزریق چربی انجام می گیرد. طی مشاوره ای که برای افزایش زاویه فک انجام می گیرد، پزشک ایمپلنت و روش مناسب برای فرد را تعیین می کند. این روش جراحی ممکن است به تنهایی یا به همراه سایر روش های جوانسازی صورت همچون بلفاروپلاستی برای رفع افتادگی پلک ها، افزایش چانه برای ترمیم چانه و گردن و یا لیفت میانی صورت برای افزایش برجستگی گونه ها انجام شود.

آمادگی برای انجام جراحی افزایش زاویه فک پایین

پزشک نکاتی را در مورد آمادگی قبل از جراحی به بیمار ارائه می دهد که شامل دستورالعمل هایی برای خوردن و آشامیدن، مصرف یا پرهیز از مصرف برخی ویتامین ها و داروها و ترک سیگار هستند. اگر بیمار به خوبی این دستورالعمل ها را پیگیری کند، روند جراحی نیز بهتر پیش می رود. اگر او سیگار می کشد، باید حداقل یک یا دو هفته قبل از جراحی افزایش زاویه فک پایین آن را ترک کند؛ سیگار کشیدن خون رسانی به پوست را کاهش داده و روند بهبودی را با مشکل روبه رو می کند.

روش انجام جراحی افزایش زاویه فک پایین

ایمپلنت زاویه فک پایین معمولا از طریق ایجاد یک برش از داخل دهان به سمت دندان های عقل در جای خود قرار می گیرد. حال جراح شکل و اندازه مناسب از ایمپلنت را انتخاب کرده و از طریق این برش در داخل کیسه ای که در داخل بافت ایجاد شده یا در تماس با استخوان، قرار می دهد. در مواردی، از یک یا دو پیچ کوچک از جنس تیتانیوم برای اتصال ایمپلنت به استخوان استفاده می گردد. برش به کمک بخیه جذبی بسته می شود. در پایان جراحی، پانسمانی بر روی محل جراحی قرار می گیرد تا امکان بروز ورم را کاهش دهد. جراحی افزایش زاویه فک پایین اسکار چندانی بر جای نمی گذارد و برش ها به خوبی در دهان پنهان می شوند. 

خطرات جراحی افزایش زاویه فک پایین

عواقب ناشی از جراحی افزایش زاویه فک نادر و اغلب خفیف است. با این حال، آناتومی، واکنش های فیزیکی و ترمیم پوستی افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. نتیجه جراحی به طور کامل قابل پیش بینی نیست. عواقب این جراحی زیبایی شامل هماتوم (تجمع خون در زیر پوست که جراح باید آن را بردارد)، عفونت و واکنش به بی حس کننده ها هستند. بیمار با توجه به دستورات پزشک در قبل و بعد از جراحی می تواند خطر بروز این عوارض را تا حد زیادی کاهش دهد.

ریکاوری بعد از جراحی افزایش زاویه فک پایین

بیشتر بیماران دچار ناراحتی خاصی بعد از جراحی افزایش زاویه فک پایین نمی شوند؛ درد و ورم ناشی از این جراحی با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می کند برطرف می گردند. پزشک از بیمار می خواهد که برای چند روز بعد از جراحی سر خود را بالا نگه دارد تا به رفع ورم کمک کند. در مورد زمان شروع مجدد فعالیت های روزانه، فرد می تواند با پزشک مشورت نماید. او باید برای حداقل دو هفته از انجام فعالیت های سنگین و برای چند ماه از مصرف الکل و سیگار بپرهیزد. در نظر داشتن موارد بالا به بدن استراحت می دهد تا بیشتر انرژی خود را صرف بهبودی بعد از جراحی نماید.

دکتر کامل جلالی

دکتر کامل جلالی

متخصص جراحی فک و صورت
دكتر كامل جلالي متخصص جراحی فک و صورت در مشهد، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر کامل جلالی عضو انجمن جراحان فک و صورت ایران، کانادا و آمریکا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر کامل جلالی
برگرفته از: وبسایت http://abuzenimd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه