جراحی اصلاح فک به منظور رفع ناهنجاری های فک مانند عقب بودن چانه یا بیرون زدگی فک پایین انجام می شود. قبل از جراحی، دندان ها به کمک ارتودنسی مرتب می شوند. 

دروانا:

جراحی اصلاح فک یا ارتوگناتیک توسط جراح فک و صورت برای اصلاح طیف وسیعی از ناهنجاری های خفیف و شدید اسکلتی و دندانی شامل ناهماهنگی دندان ها و فک ها انجام می شود. جراحی می تواند جویدن، صحبت کردن و نفس کشیدن را بهبود بخشد. با این که جراحی تا حد زیادی ظاهر بیمار را بهتر می کند، جراحی اصلاح فک به منظور رفع مشکلات عملکردی انجام می گیرد. از جمله شرایطی که جراحی اصلاح فک برای رفع آن ها انجام می شود شامل موارد زیر هستند:

  • مشکل در جویدن یا گاز زدن غذا
  • مشکل در بلع
  • درد مزمن فک یا مفصل فک و سردرد
  • سایش بیش از حد دندان ها
  • Open Bite (فاصله بین دندان های بالا و پایین هنگامی که دهان بسته است)
  • ظاهر غیر متعادل صورت از جلو یا پهلو
  • آسیب صورت یا نقایص مادرزادی
  • عقب بودن چانه
  • فک بیرون زده
  • عدم توانایی در به هم رساندن لب ها بدون کشیدن آن ها
  • تنفس از راه دهان برای مدت طولانی و خشکی دهان
  • آپنه خواب (مشکلات تنفسی هنگام خواب همچون خر و پف کردن)

ارزیابی نیاز به جراحی

دندانپزشک، متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت به همکاری هم گزینه مناسب برای جراحی اصلاح فک را انتخاب می کنند. جراح روش مناسب برای جراحی را تعیین کرده و اصلاح فک را انجام می دهد. باید در نظر داشت که درمان کامل ناهنجاری های صورت شامل ارتودنسی دندان ها نیز می شود که در طول چند سال انجام می گیرد؛ این یک مسیر طولانی برای بیمار و خانواده او است. آن ها باید زمان تقریبی مورد نیاز برای درمان کامل ناهنجاری فک را تخمین بزنند. جراحی اصلاح فک ممکن است موقعیت تمام یا بخشی از فک بالا، فک پایین و چانه را تغییر دهد. هنگامی که بیمار به طور کامل از وضعیت خود و گزینه های درمانی مطلع است، تیم درمانی بهترین و مناسب ترین برنامه درمانی را برای او تعیین می کنند.

روش انجام جراحی اصلاح فک

قبل از جراحی، دندان ها به کمک ارتودنسی به موقعیت جدید خود جابه جا می شوند. از آن جایی که دندان ها بعد از جراحی قرار است به جایگاهی منتقل شوند که مرتب کنار هم قرار گیرند، در ابتلا فرد فکر می کند وضعیت لبخند او بدتر از قبل شده است. هنگامی که جراحی فک و صورت موقعیت فک ها را در طول جراحی تغییر می دهد، دندان ها به درستی کنار هم قرار می گیرند. هم زمان با این که دوره ارتودنسی رو به پایان است، عکس ها و مدل های جدیدی از دندان ها تهیه می شود که در طول جراحی جراح را راهنمایی می کنند. بسته به روش مورد استفاده، جراحی اصلاح فک ممکن است در بیمارستان یا در مرکز جراحی سرپایی با بیهوشی عمومی انجام شود. جراحی ترمیم فک طی یک تا چند ساعت انجام می گیرد. جراح بسته به نیازهای خاص بیمار، موقعیت استخوان های فک را تغییر می دهد. در برخی موارد، ممکن است استخوان اضافه یا حذف گردد و یا شکل آن تغییر کند. نوارهای لاستیکی، سیم، پیچ و صفحات جراحی برای نگه داشتن فک ها در موقعیت جدید استفاده می شوند. برش های جراحی معمولا در داخل دهان ایجاد می گردند که اسکار دیده نشود اما در برخی جراحی ها برش ها باید خارج از دهان ایجاد شوند؛ در این صورت مراقبت بیشتر کمک می کند که اسکارها کمتر دیده شوند.

بعد از جراحی اصلاح فک، جراح فک و صورت توصیه هایی را برای تغییر رژیم غذایی بیمار (مایع و جامد بودن مواد غذایی) و همچنین برنامه ای برای بازگشت به رژیم غذایی طبیعی ارائه می دهد. استفاده از تنباکو (سیگار کشیدن) و انجام ورزش های سنگین بعد از جراحی اصلاح فک توصیه نمی شوند. درد ناشی از جراحی به کمک دارو کنترل می گردد و بسته به وضعیت بیماران، آن ها معمولا یک تا سه هفته بعد از جراحی می توانند به محل کار یا مدرسه بازگردند. فاز اول بهبودی جراحی ترمیم فک شش هفته است اما بهبودی کامل آن به نه تا دوازده هفته زمان نیاز دارد. 

دکتر کامل جلالی

دکتر کامل جلالی

متخصص جراحی فک و صورت
دكتر كامل جلالي متخصص جراحی فک و صورت در مشهد، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر کامل جلالی عضو انجمن جراحان فک و صورت ایران، کانادا و آمریکا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر کامل جلالی
برگرفته از: وبسایت https://myoms.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه