سندرم ری در کودکان یک بیماری نادر است که موجب آسیب جدی به مغز، کبد و سایر اندام ها می گردد. علت سندرم ری کودکان در بیشتر موارد مشخص نیست اما بیشتر کودکان مبتلا به عفونت ویروسی که آسپیرین مصرف کرده اند، بعد از بهبودی به این بیماری دچار می شوند. در این مقاله علائم و درمان سندرم ری در کودکان را بررسی می کنیم. 

دروانا:

سندرم ری چیست؟

سندرم ری در کودکان یک بیماری نادر است که به دنبال ریکاوری کودک از یک عفونت ویروسی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی یا آبله مرغان ایجاد می شود. سندرم ری تمام اندام های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد اما بیشتر خطر آن برای مغز و کبد است.

سندرم ری موجب متورم شدن مغز می گردد و مقدار زیادی چربی اغلب در کبد و سایر اندام ها تجمع می یابد. در صورت عدم درمان سندرم ری در کودکان، این بیماری به سرعت موجب نارسایی کبد، آسیب مغزی و حتی مرگ می شود. سندرم ری ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد اما شیوع بیشتر آن در کودکان بین 4-12 سال است. در حالی که سندرم ری در کودکان ممکن است در هر موقعی از سال رخ دهد، میزان شیوع آن در ماه هایی که آنفلوانزا شایع است (زمستان)، بیشتر خواهد بود. از آن جایی که سندرم ری کودکان بسیار نادر است، اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. برای مثال، سندرم ری در کودکان ممکن است با انسفالیت، مننژیت، اوردوز دارویی، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا مسمومیت اشتباه گرفته شود.اگر به این که کودک شما به سندرم ری مبتلا باشد مشکوک هستید، سریعا به مراقبت های اورژانس مراجعه کنید. تشخیص سریع سندرم ری در کودکان احتمال نجات یافتن را افزایش می دهد.

سندرم ری و آسپیرین

علت سندرم ری کودکان مشخص نیست اما مطالعات نشان می دهند که احتمال بروز سندرم ری در کودکانی که حین ابتلا به یک بیماری ویروسی آسپیرین مصرف می کنند بیشتر است. تولید کنندگان آسپرین در آمریکا برچسب هایی را بر روی محصول می زنند که به دادن آسپیرین به کودکان مبتلا به آبله مرغان و آنفلوانزا هشدار می دهد. از آن جایی که شما اطلاعی از این که آیا ویروس عامل بیماری در کودک شما است یا خیر، ندارید از دادن آسپیرین به کودک بدون تجویز پزشک خودداری کنید. آسپیرین در شرایطی خاص همچون یک بیماری قلبی برای کودکان تجویز می شود. اگر کودک شما در این وضعیت قرار دارد، پزشک مزایای مصرف آسپیرین در کودک را با خطرات ناشی از سندرم ری کودکان می سنجند. شیوع سندرم ری در آسپیرین در بازه زمانی بسیار افزایش یافت؛ زمانی که دولت ها هشدارهای لازم را در مورد رابطه سندرم ری و آسپیرین ارائه دادند، میزان بروز سندرم ری در کودکان کاهش یافت.

علائم سندرم ری در کودکان

علائم سندرم ری در کودکان بسیار ناگهانی ظاهر می شوند. اغلب (نه در همه موارد) تب اولین علامت سندرم ری در کودکان است. سایر علائم اولیه سندرم ری شامل اسهال، بی خوابی، خواب آلودگی، راش پوستی و بی حالی هستند. علائم اولیه سندرم ری نوزادان اغلب اسهال و تنفس نامنظم است. علائم سندرم ری اغلب در کودکی آغاز می شود که به تازگی دچار یک بیماری ویروسی شده و بهبود یافته است اما علائم سندرم ری کودکان ممکن است سه روز بعد از شروع بیماری و یا سه هفته بعد از بهبود آن نیز ظاهر شوند.

همچنان که سندرم ری در کودکان پیشروی می کند و مغز را تحت تاثیر قرار می دهد، کودک ممکن است مضطرب، بیش فعال، گیج و مبارزه گر شود. قامت کودک ممکن است حالت غیر طبیعی پیدا کند (بازوها و ساق پاها صاف نگه داشته شوند، انگشتان پا به سمت داخل خم شوند و سر و گردن به عقب کشیده شوند)، دچار تشنج شود و هذیان بگوید. البته باید گفت کودکانی که بیماری های خفیف دیگری مبتلا هستند نیز ممکن است این علائم را ظاهر کنند. اما از آن جایی که درمان سریع سندرم ری در کودکان بسیار اهمیت دارد، والدین باید در مورد علائم سندرم ری کودکان هشیار باشند.

درمان سندرم ری در کودکان

درمان سندرم ری در کودکان امکان پذیر نیست اما در صورت دریافت سریع درمان مناسب، امکان ریکاوری کامل کودک از سندرم ری وجود دارد. تشخیص سریع و درمان به موقع سندرم ری کودکان مسئله مهمی است که پزشکان برای محافظت از آسیب مغزی و ریوی آن را در نظر دارند. پزشک از این که بدن کودک مبتلا به سندرم ری آب کافی دارد اطمینان حاصل می کند. او فشار خون و فشار مایع مغزی کودک را تحت نظر دارد. پزشک همچنین انجام آزمایش های خون، سی تی اسکن و ام آر آی را توصیه می کند.

کودکی که به سندرم ری مبتلا است و به سختی نفس می کشد، باید از دستگاه تنفس استفاده کند و بسته به علائم دیگر داروهای زیر را دریافت نماید:

دیورتیک ها برای دفع مایع اضافی بدن، داروهای ضد تشنج برای تشنج ها و کورتیکواستروئیدها برای کاهش تورم مغزی.

دکتر سید امیرحسین ابطحی

دکتر سید امیرحسین ابطحی

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر سيد اميرحسين ابطحي متخصص کودکان و نوزادان دارای بورد تخصصی می باشند. دکتر امیرحسین ابطحی در زمینه بیماری کاوازاکی در اطفال مطالعات و تحقیقات علمی ارزشمندی را ارائه نموده اند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید امیرحسین ابطحی
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه