پوست نوزاد تازه متولد شده بی عیب و دست نخورده و البته حساس است و به تدریج به محیط خارج از رحم عادت می کند. بیشتر عارضه های پوستی بر روی پوست نوزاد در طول زمان از بین می روند. در ادامه با برخی نکات به منظور پیشگیری از آسیب به پوست حساس نوزادان آشنا می شویم. 

دروانا:

سلامت پوست نوزاد

پوست نوزاد تازه متولد شده بی عیب و دست نخورده است اما مواردی چروک، قرمزی، خشکی و پوسته پوسته  شدن ممکن است اتفاق بیافتند. پوست نوزاد در حال عادت کردن به محیط خارج از رحم است. اغلب عارضه های پوستی بر روی پوست نوزاد در طول زمان از بین می روند. برای مثال، نوزادان نارس موهای نرمی بر روی صورت و پشت خود دارند. نوزادان دیر رس ممکن است دچار خشکی و لایه لایه شدن پوست شوند. هر دو این عارضه ها در پوست نوزاد در طول چند هفته از بین می روند. 

حساس بودن پوست نوزاد

در یک ماه اول زندگی نوزاد، اغلب نیازی به استفاده از لوسیون یا کرم نیست. در صورتی که می خواهید از محصولات مراقبت پوستی استفاده کنید، اطمینان یابید که از محصولات مخصوص نوزادان استفاده می کنید. پوست نوزاد حساس است. محصولات مراقبت از پوست که برای بزرگسالان تولید شده اند ممکن است حاوی رنگ، رائحه و پاک کننده هایی باشند که به پوست نوزاد آسیب می رسانند. به طور کلی، بهتر است از مصرف پودر بچه که موجب مشکلات ریوی می شود و نشاسته ذرت که راش پوشک را تشدید می کند خودداری نمایید.

قرمزی پوست نوزاد

عروق خونی که هنوز به خوبی کامل نشده اند ممکن است موجب ایجاد ضایعات قرمز کوچک به نام stork bites یا angel kisses شوند. angel kisses بر روی پوست نوزاد اغلب در صورت یا پشت گردن ظاهر می شوند. گریه کردن ممکن است رنگ stork bites را روشن تر کند؛ این قرمزی اغلب در سال اول زندگی کودک از بین می رود. زایمان ممکن است موجب خراشیدگی های کوچک و یا لکه های خونی بر روی پوست نوزاد شود که در طول حدود دو هفته برطرف می شوند. برخی دیگر از این قرمزی های بر روی پوست نوزاد ممکن است مدت طولانی تری باقی بمانند و یا برطرف نگردند. برای درمان این عارضه های پوستی نوزاد خود، می توانید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

جست و خیز کردن نوزاد در وان حمام

نوزادان نیازی به استحمام روزانه ندارند. در طول اولین روزها بعد از متولد شدن نوزاد، تعویض پوشک کثیف نوزاد و شستن پاهای او برای تمیز نگاه داشتن نوزاد کافی خواهد بود. نوزاد را بعد از 48 ساعت اول زندگی می توان هر دو تا سه روز یکبار حمام کرد. استحمام بیش از حد نوزاد موجب خشکی پوست او می گردد. در فاصله میان استحمام ها، دست ها و صورت نوزاد را به کمک دستمال مرطوب و گرم تمیز کنید.

مراقبت از بند ناف نوزاد

از مرطوب کردن بند ناف نوزاد تا زمانی که بیافتد، خودداری کنید. در صورت آلوده شدن، بند ناف را با دستمال مرطوب تمیز کنید. به جای حمام کامل، به کمک یک تشت آب گرم و لیف بدن کودک خود را بشویید. بعد از افتادن بند ناف نوزاد، ممکن است اندکی خونریزی به دنبال داشته باشد. این خونریزی نگران کننده نیست؛ سعی کنید ریشه بند ناف را تمیز نگاه دارید. در صورت مشاهده قرمزی یا چرک در پوست اطراف ریشه بند ناف، با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری از آسیب های پوستی در حمام

زمانی که کودک آمادگی حمام کامل را به دست آورد، در نظر داشته باشید که پوست نوزاد نرم و حساس است. شما می توانید یک تشت را با آب پر کنید. مناسب بودن دمای آب را در نظر داشته باشید. پوست نوزاد را برای 3 تا 5 دقیقه به کمک آب گرم بشویید. سپس زمانی که پوست نوزاد مرطوب است از شامپو استفاده کرده و بعد از آبکش او را به آرامی با حوله خشک کنید. در صورت تمایل می توانید از لوسیون مخصوص نوزادان استفاده کنید.

موهای نوزاد

در شرایطی که نوزاد برای استحمام آماده است و مو دارد، او به استفاده از شامپو تنها یک یا دو بار در هفته نیاز دارد. شما می توانید به آرامی موها را بشویید. از پاک کننده و شامپو مخصوص کودکان استفاده کنید. هنگام شستن موهای نوزاد، برای پیشگیری از ورود مواد شوینده به چشم های او، می توانید دستان خود را روی پیشانی کودک قرار دارد.

راش پوشک

پوشک مرطوب و کثیف پوست نوزاد را تحریک می کند و موجب راش پوشک می گردد. راش پوشک به صورت برآمدگی های قرمز ظاهر می شود که در طول یک هفته از بین می روند. برای پیشگیری از راش پوشک، پوشک کودک را مرتبا بررسی و تعویض کنید. برای پیشگیری از بروز عفونت، نوزادان دختر را از جلو به عقب تمیز کنید. در صورت بروز راش پوشک، استفاده از کرم یا پماد مناسب خواهد بود. همچنین می توانید برای مدت کوتاهی کودک را بدون پوشک و در معرض هوای آزاد قرار دهید.

زمان مراجعه به پزشک

کودکان اغلب دچار راش پوستی می شوند. در صورتی که راش پوستی کودک شما خارش دار بود، تاول پوستی ظاهر شد، پوست ترک ترک شد و یا نقاط قرمز یا بنفشی در نواحی مختلف ظاهر شدند و کودک دچار تب شد، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. اگزما شایع ترین علت راش های خارش دار در کودکان است. اما کودکان ممکن است به بیماری های پوستی مسری نیز مبتلا شوند. این بیماری های شامل: آبله مرغان، سرخک، بیماری ویروسی دست پا و دهان، بیماری ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس، گال و زرد زخم هستند.

مواد شوینده لباس و مراقبت از پوست نوزاد

با در نظر داشتن نکاتی می توانید از بروز راش پوستی نوزاد پیشگیری کنید. برای شستشوی هر چیزی که در تماس با پوست نوزاد قرار می گیرد از رختخواب و پتو تا حوله و حتی لباس های خودتان از شوینده ملایم استفاده کنید. بدین ترتیب شما احتمال تحریک پوستی و خارش آن را در نوزاد کاهش می دهید.

دکتر مونا مشرف

دکتر مونا مشرف

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر مونا مشرف متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر مونا مشرف در مشهد، دارای بورد تخصصی اطفال می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مونا مشرف
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه