عفونت لوزه کودکان در اثر عوامل باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود و با گلو درد همراه است. در ادامه نکاتی را پیرامون علل، علائم، تشخیص و درمان عفونت لوزه کودکان بررسی می کنیم. 

دروانا:

عفونت لوزه چیست؟

عفونت لوزه کودکان، عفونی و ملتهب شدن لوزه ها است. لوزه ها توده های بافتی در دو طرف پشت گلوی کودک هستند. لوزه ها بخشی از سیستم ایمنی را می سازند. این توده ها با عفونت مقابله می کنند. عفونت لوزه کودکان یا تونسیلیت مکرر زمانی است که کودک چند بار در طول سال دچار بیماری تونسیلیت می شود.

عفونت لوزه کودکان: علل

عفونت لوزه کودکان یا بیماری تونسیلیت در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. عفونت لوزه کودکان می تواند از طریق سرفه و عطسه کردن و یا لمس از فرد آلوده به دیگران منتقل شود. میکروب های عامل عفونت لوزه کودکان از طریق بوسیدن یا استفاده مشترک از وسایل خوردن و آشامیدن نیز انتقال می یابند. عوامل باکتریایی و ویروسی عفونت لوزه کودکان به راحتی در مدارس و مهد کودک ها و بین اعضای خانواده در یک خانه منتقل می شوند.

عفونت لوزه کودکان: نشانه ها و علائم

علائم همراه عفونت لوزه کودکان شامل موارد زیر هستند:

  • تب و گلودرد
  • تهوع، استفراغ یا درد شکمی
  • سرفه یا گرفتگی صدا
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • پلاک های زرد یا سفید رنگ در پشت گلو
  • مشکل در تنفس
  • راش در بدن یا دهان

عفونت لوزه کودکان: تشخیص

پزشک متخصص اطفال برای تشخیص عفونت لوزه کودکان، گلوی کودک را معینه کرده و طرفین گردن و فک را لمس می کند. براساس تشخیص عفونت لوزه کودکان، پزشک سوالاتی در مورد نشانه ها و علائم کودک می پرسد و ممکن است انجام تست های زیر را توصیه کند:

  • کشت گلو که نوع میکروبی که موجب عفونت لوزه کودکان شده است را شناسایی می کند. برای انجام این تست به منظور تشخیص عفونت لوزه کودکان، از یک سوآب که به پشت حلق کودک مالیده می شود، استفاده می گردد.
  • آزمایش خون ممکن است به تشخیص باکتریایی یا ویروسی بودن عامل عفونت لوزه کودکان کمک کند.

عفونت لوزه کودکان: درمان

درمان عفونت لوزه کودکان ممکن است نشانه ها و علائم کودک شما را کاهش دهد. درمان عفونت لوزه کودکان همچنین تعداد دفعاتی که کودک در طول سال دچار بیماری تونسیلیت می شود را کاهش می دهد. برای درمان عفونت لوزه کودکان، کودک شما ممکن است به داروهای زیر نیاز داشته باشد:

  • استامینوفن. این دارو برای درمان عفونت لوزه کودکان درد و تب را کاهش می دهد. این دارو بدون نسخه پزشک در اختیار قرار می گیرد. برای تعیین دوز و دستور دارو با متخصص اطفال مشورت کنید؛ در صورتی که دوز استامینوفن در درمان عفونت لوزه کودکان مناسب نباشد، منجر به آسیب کبدی خواهد شد.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی. داروهایی چون ایبوپروفن تورم، درد و تب ناشی از عفونت لوزه کودکان را کاهش می دهند. این داروها با یا بدون نسخه در دسترس هستند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی موجب خونریزی معده یا مشکلات کلیوی در برخی از بیماران می گردند. اگر کودک از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کند، در مورد بی ضرر بودن داروهای ضد التهاب برای درمان عفونت لوزه کودکان با متخصص اطفال مشورت نمایید. دادن این داروها برای درمان عفونت لوزه کودکان زیر شش ماه بدون تجویز پزشک ممنوع است.
  • آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت لوزه کودکان که از عوامل باکتریایی ناشی شده اند کمک کننده هستند.
  • تونسیلکتومی یا برداشتن لوزه راه دیگری برای درمان عفونت مکرر لوزه کودکان است. اگر کودک دچار بیماری تونسیلیت مزمن یا مکرر گردد، تونسیلکتومی برای درمان انتخاب می شود.

عفونت لوزه کودکان: مراقبت

استراحت کودک. برای کمک به درمان عفونت لوزه کودکان، آن ها باید به اندازه کافی استراحت کنند و به تدریج به فعالیت های روزانه خود ادامه می دهند.

تشویق کودک به خوردن و آشامیدن. اگر در اثر عفونت لوزه کودکان گلودرد ایجاد شده باشد، آن ها معمولا تمایلی به خوردن و آشامیدن ندارند. خوردن مایعات خنک در این شرایط کمک کننده خواهد بود. برای پیشگیری از کم آبی در عفونت لوزه کودکان، آن ها را به نوشیدن مایعات زیاد تشویق کنید.

قرقره کردن آب ولرم به همراه نمک. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است که بتواند قرقره کند، این کار به رفع درد گلو ناشی از عفونت لوزه کودکان کمک می کند.

پیشگیری از انتشار میکروب ها. برای پیشگیری از انتشار میکروب های عفونت لوزه کودکان، دست های خود و کودک را به طور مرتب بشویید. اجازه ندهید که کودک وسایل خوردن و آشامیدن خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. زمانی که بعد از عفونت لوزه کودکان، آن ها احساس بهتری دارند و تب آن ها برای 24 ساعت متوقف شده است، می توانند به مهد کودک یا مدرسه بازگردند. 

دکتر مونا مشرف

دکتر مونا مشرف

متخصص کودکان و نوزادان
دكتر مونا مشرف متخصص کودکان و نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر مونا مشرف در مشهد، دارای بورد تخصصی اطفال می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مونا مشرف
برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه