تشنج تب در کودکان نوعی از تشنج است که در اثر بالا رفتن درجه تب در کودکان بروز می کند. تشنج تب در کودکان با علائم معمول تشنج مانند حرکات ناگهانی و سریع بدن و اندام ها، استفراغ و خروج آب دهان ظاهر می شود. در این مقاله با میزان شیوع تشنج تب در کودکان و اقدامات لازم هنگام بروز این حالت آشنا می شویم.

دروانا:

تشنج تب در کودکان چیست؟

تشنج تب در کودکان تشنجی است که در اثر تب در کودکان بین 6 ماه تا 5 سال رخ می دهد. اگر کودک شما دچار تشنج تب شود، او ممکن است چشم های خود را بچرخاند، آب دهان او به صورت غیر ارادی ریزش کند و یا دچار استفراغ شود. در طول تشنج تب در کودکان، بدن آن ها ممکن است دچار تکان های ناگهانی یا حرکات تند و سریع شود و اندام های آن ها سفت شوند. در تشنج تب در کودکان رنگ پوست تیره تر از حالت معمول می شود و آن ها ممکن است هشیاری خود را از دست بدهند.

تشنج تب در کودکان ممکن است تنها چند ثانیه یا 15 دقیقه به طول بیانجامد. در صورتی که تشنج تب در کودک بیش از 3 دقیقه به طول انجامید، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. بعد از تشنج تب در کودکان، آن ها ممکن است کمی خواب آلود باشند و یا خوب به نظر بیایند.

در بیشتر موارد، تشنج تب در کودکان بدون خطر است اما با این حال تشنج تب در کودکان وضعیت وحشت آوری خواهد بود. تشنج تب در کودکانی بیشتر رخ می دهد که تب بالا تر از 38.8 درجه سانتی گراد داشته باشند اما تشنج تب ممکن است در دماهای پایین تر نیز رخ دهد. تشنج تب در کودکان معمولا در 24 ساعت اول ابتلا کودک به تب ایجاد می شود اما این حالت لزوما در زمانی که تب کودک بالا است رخ نمی دهد.

شیوع تشنج تب در کودکان چگونه است؟

دو تا چهار درصد از کودکان بین 6 ماه تا 5 سال در زمان خاصی دچار تشنج تب در کودکان می شوند. یک سوم از این کودکان ممکن است مجددا تشنج تب را تجربه کنند و حدود نیمی از آن ها ممکن است برای بار سوم دچار تشنج تب شوند. بیشتر شیوع تشنج تب در کودکان در سنین بین 12 تا 18 ماهگی است. در موارد تشنج با تب، سابقه خانوادگی ارزشمند می باشد.

اگر هر یک از والدین خود در زمان کودکی دچار تشنج تب در کودکان شده باشند، احتمال بروز تشنج تب در کودک آن ها افزایش می یابد. کودکانی که در سال اول زندگی خود دچار تشنج تب شده باشند، احتمال این که مجددا تشنج تب در کودکان را تجربه کنند بیشتر است. همچنین اگر درجه تب کودک زمانی که اولین تشنج تب را تجربه کرده است پایین بوده باشد و یا در اوایل تب دچار تشنج تب شده باشد، احتمال بروز این حالت برای بار دوم بالا می رود.

برای تشنج تب در کودکان چه باید کرد؟

زمانی که تشنج تب در کودکان رخ می دهد، سریعا آن ها را از اجسام سخت دور کنید. سر آن ها را به آرامی به پهلو بچرخانید تا در صورت بروز استفراغ ناشی از تشنج تب در کودکان، دچار خفگی نشوند. از این که چیزی در دهان کودک وجود ندارد مطمئن شوید و تا زمانی که تشنج تب به پایان برسد چیزی در دهان او قرار ندهید.

در طول تشنج تب در کودکان، سعی نکنید تب آن ها با دادن دارو، استفاده از آب سرد پایین بیاورید.

مدت زمان تشنج تب در کودکان را در نظر داشته باشید و در صورتی که بیش از 3 دقیقه به طول انجامید به مراقبت های اورژانس مراجعه کنید. در نظر داشتن زمان تشنج تب در کودکان و آگاهی پزشک از این زمان حائز اهمیت است. در صورتی که در طول تشنج تب در کودکان، به سختی نفس می کشند، دچار خفگی شده اند و یا رنگ پوست آن ها آبی شده است سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

در غیر این صورت، اگر کودک برای بار اول دچار تشنج تب شده است صرف نظر از مدت زمان تشنج تب، پزشک را از زمان آن آگاه سازید. پزشک کودک را برای وجود احتمالی عفونت جدی یا سایر مشکلات ناشی از تب معاینه می کند. اگر سن کودک شما بیش از 6 ماه و دارای سابقه تشنج می باشد، در هر صورت به متخصص اطفال مراجعه نمایید. متخصص اطفال همچنین استفاده از داروهای پایین آورنده تب در کودکان همچون استامینوفن یا ایبوپروفن یا حمام با آب ولرم را برای پایین آوردن تب و پیشگیری از تشنج تب در کودکان توصیه می کند. از دادن آسپیرین به کودکان بپرهیزید؛ زیرا مصرف این دارو در کودکان موجب سندرم ری (نادر اما کشنده) می شود.

آیا می تواند از بروز تشنج تب در کودکان پیشگیری کرد؟

برخی والدین با پایین آوردن سریع تب از بروز تشنج تب در کودکان پیشگیری می کنند. اما در برخی موارد تشنج تب در کودکان به طور ناگهانی و حتی قبل از اینکه شما متوجه بیمار بودن کودک شوید، اتفاق می افتد. اگر کودک شما دچار تب شده است و در گذشته تشنج تب در کودکان را تجربه کرده است، احتمال بروز مجدد این حالت در کودک وجود دارد. در مورد نگرانی خود با متخصص اطفال صحبت کنید؛ پزشک شما را در مورد زمانی که برای پایین آوردن تب کودک مناسب راهنمایی می کند.

اگر کودک شما به طور مکرر دچار تشنج تب در کودکان می شود، پزشک دارویی را برای مصرف در زمان ابتلا به تب تجویز می کند تا خطر بروز تشنج تب در کودکان را کاهش دهد. در هر حال این داروها عوارض جانبی به دنبال دارند و از آن جایی که تشنج تب در کودکان عموما بدون خطر است، در بیشتر موارد استفاده از داروهای پیشگیری کننده از تشنج تب در کودکان ضرورتی ندارد.

آیا ممکن است تشنج تب در کودکان نشانه ای از یک مشکل جدی باشد؟

معمولا تبی که موجب بروز تشنج تب در کودکان می شود در اثر یک عفونت ویروسی مجاری تنفسی فوقانی (آنفلوانزا یا سرماخوردگی)، رزولا یا عفونت گوش ایجاد می شود. اما در موارد نادر، تب نشانه ای از مننژیت یا یک مشکل جدی دیگر است. در صورت لزوم، پزشک معاینات بیشتری را بر روی کودک و علائم او انجام می دهد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه